آخرین نتایج مذاکرات / ظریف از پیچیدگی جزییات توافق خبر داد

به گزارش افکارنیوز، به هفتمین روز مذاکرات هسته‌ای رسیدیم قرار بود روز سه شنبه روز پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ باشد؛ ولی به نظر می‌رسد این مذاکرات امروز هم ادامه داشته باشد.

** ۲۱:۵۸ وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت مذاکرات را تشریح کرد. وی در این گفت و گو از پیچیدگی در جزییات توافق صحبت کرد. مشروح صحبت های ظریف را در اینلینکبخوانید.


** ۲۰:۳۱ وزارت خارجه روسیه حصول چهارچوب توافق هسته ای بین ایران و ۵ + ۱ را رسما تایید کرد.
لاوروف: با اعتماد به نفس بالایی می گویم چهارچوب توافق در موضوعات اساسی حاصل شده است. این توافق حالا باید مکتوب شده و بدون وقفه به عموم اعلام شود.
بیانیه رسمی وزارت خارجه روسیه را در اینلینکبخوانید.

**۱۸:۴۸ جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ تا امشب(چهارشنبه) به نتیجه برسد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت کری در لوزان سوئیس، شهری که مذاکرت هسته‌ای بین ایران و گروه ۱ + ۵ از چهارشنبه گذشته آغاز شده است گفت: " ما امیدواریم. "

مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد هشتمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

در حالیکه مذاکرات علیرغم گذر از ضرب‌الاجل پایان مارس گذشته است، و برخی وزرای خارجه کشورهای گروه ۱ + ۵ همچون وانگ‌یی، لاوروف و فابیوس محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرین تلاش‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن(۱۰ تیر) همچنان ادامه دارد.

**۱۶:۱۷ ایران هسته ای / اطلاعات واصله از لوزان حکایت از آن دارد که قطعنامه های تحریمی شورای امنیت قطعا بلافاصلع پس از توافق نهایی لغو نخواهد شد.

در دو روز گذشته، همانطور که «ایران هسته ای «تفصیلا گزارش کرده، یک اختلاف اساسی میان ایران و ۱ + ۵ این بوده است که ایران خواستار لغو فوری قطعنامه های شورای امنیت بلافاصله پس از حصول توافق با صدور یک قطعنامه جدید بوده ولی ۱ + ۵ با این امر مخالفت کرده است.

در واقع ایران خواهان آن بوده است که تحریم های هسته ای و تسلیحاتی شوررای امنیت همزمان باتحریم های اقتصادی، بدون تاخیر، در گام اول پس از اجرای توافق جامع لغو شود.

اکنون، اطلاعات موجود نشان می دهد این امر بین دو طرف قطعی شده است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. سید عباس عراچی تلویحا این موضوع را تایید کرده است.

تیم ایرانی اکنون پذیرفته است که قطعنامه های شورای امنیت در گام اول پس از توافق لغو نخواهد شد و این امر با یک جدول زمانی متفاوت انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در عوض ایران اکنون روی دو درخواست تمرکز کرده است:

۱ - تعیین یک زمان قطعی –فیکس - برای لغو قطعنامه ها پس از آغاز اجرای توافق
۲ - کوتاه کردن این زمان تا حداقل مقدار ممکن
«ایران هسته ای» پیش از این گزارش داده بود که امریکا می خواهد این زمان چیزی بین ۴ تا ۶ سال پس از آغاز اجرای تعهدات ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک باشد.
اکنون برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که این زمان بندی ممکن است ۲ ساله باشد.
حفظ قطعنامه های شورای امنیت پس از آغاز اجرای توافق جامع، به معنی تداوم تحریم های هسته ای و تسلیحاتی و همچنین برقرار ماندن زیرساخت تحریم های یک جانبه خواهد بود.
برخی دیپلمات ها به «ایران هسته ای» گفتند ممکن است یک قطعنامه جدید در شورای امنیت صادر شود ولی این قطعنامه فقط تعهدات دو طرف را الزامی خواهد کرد و قطعنامه های تحریمی پیشین را تعلیق نمی کند.
منابع مرتبط با موضوع می گویند متن توافق سیاسی ایران و ۱ + ۵ تا آخر وقت چهارشنبه ۱۲ فروردین منتشر می شود.
عراقچی گفته است این متن حاوی کلیات راه حل ها درباره همه مسائلی اصلی خواهد بود.


**۱۵:۱۸ «فلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس گفت: هنوز باید موضوعات اصلی اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران حل و فصل شوند.

وی در عین حال اظهارات مقامات روسی و ایرانی را مبنی بر اینکه در این دوره از مذاکرات به چهار چوب تفاهم زیادی دست یافته شده است را تایید کرد.

فلیپ هاموند گفت: امیدواریم به آنجا برسیم. «فلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس گفت: هنوز باید موضوعات اصلی اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران حل و فصل شوند.

وی در عین حال اظهارات مقامات روسی و ایرانی را مبنی بر اینکه در این دوره از مذاکرات به چهار چوب تفاهم زیادی دست یافته شده است را تایید کرد.

فلیپ هاموند گفت: امیدواریم به آنجا برسیم.

**۱۵:۱۶ فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای در مورد مذاکرات هسته‌ای لوزان اعلام کرد: مذاکرات در مورد برخی پرسش‌های مهم مطرح در شب گذشته گره خورد و دچار پیچیدگی شد. کارشناسان طی ساعات شب مشغول کار بر روی این مسائل بودند.

در این بیانیه آمده است: پیشرفت مشهود است. هیچ چیزی مورد موافقت قرار نگرفت اما اگر اراده خوبی بین تمامی طرف‌ها وجود داشته باشد حصول یک توافق ممکن است.

بر این اساس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه شب گذشته و پیش از عزیمت فابیوس از لوزان به پاریس توافق کردن که هماهنگی نزدیک آلمان و فرانسه را ادامه دهند.

**۱۴:۵۷ رویترز / لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه درمورد مذاکرات هسته ای ایران گفت پیشرفت هایی حاصل شده است اما برای یک توافق فوری کافی نیست.

**۱۴:۲۴ سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: اگر چه زمان برای ما مهم است اما نمی تواند اصل خواسته های ما را تحت شعاع قرار دهد.

وی افزود: نمی شود توافق کرد در حالیکه تحریم ها باقی باشد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که از مذاکرات امروز چه نتیجه ای قرار است حاصل شود، بیان کرد: امروز جلسه وزرای امور خارجه ایران و ۱ + ۵ جریان دارد‬‌

‫وی ادامه داد: وزرای آلمان، آمریکا و انگلیس حضور دارند و تصمیم گیری ها در این سطح است. ‬‌

‫تصور ما این است که در پایان به یک راه حل درباره همه مضوعات برسیم بیانیه مشترک از سوی طرفین صادر شود و پیشرفت ها و کلیات را اعلام کند و لاینکه ما به کار خود برای نگارش ادامه خواهیم داد‬‌. در پایان امروز توافق نخواهیم داشت.

وی گفت: ‫کما اینکه نگارش متن در مورد راه حل ها تا حدودی آغاز شده است‬‌ ‫و در بعضس از مسائل جلو هم رفتیم‬‌.

‫عراقچی در پاسخ به اینکه آیا بیانیه احتمالی پیوستی خواهد داشت گفت: بیانیه پیوستی نخواهد داشت و یک بیانیه مشترک کاری است‬‌. ‫ولی یک سری اسناد بین ما و ۱ + ۵ در حال کار کردن است‬‌. وی تاکید کرد: ‫توافق زمانی است که همه جزئیات مکتوب شود. ‬‌

معاون وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: ‫امروز اعلام پیشرفت در مذاکرات است و اینکه به راه حل رسیدیم‬‌.
وی افزود: ‫این پروسه را الان هم شروع نکردیم پروسه نگارش چندین ماه قبل در وین آغاز شده بود و بعضا دوباره آغاز می شود. ‬‎

عراقچی ‫در این باره که تیم ایران تا چه زمانی در لوزان می ماند گفت: تا هر زمانی که نیاز داشته باشد مذاکره ادامه پیدا خواهد کرد. ‬‎

وی ادامه داد: ‫حتی اگر برنامه دیگران چیز دیگری باشد ما تا آخرین لحظه پای میز هستیم. ‬‎

‫معاون وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: تلقی بنده این است که جمع بندی بر روی راه حل های موجود تا پایان امشب خواهد بود و بیانیه صادر می شود. ‬‎

‫وی ادامه داد: در صورتی که این نتیجه حاصل شود یک لحظه تمایل به ماندن در لوزان نداریم ‫نوکری مردم را کردیم و تمام تعطیلات در لوزان بودیم لذا بلافاصله باز خواهیم گشت.
‫عراقچی در پاسخ به این سئوال که مفهوم این امر که اعضای ۱ + ۵ لوزان را ترک کرده اند چیست، گفت: از دیروز جلسه وزرا شروع شده و یکی از سنگین ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم.

** ۱۳:۱۰ جلسه گروه ۱ + ۵ و ایران در سطح وزرای خارجه و معاونین آنها آغاز شد.

** ۱۱:۵۷ جلسه «صالحی» و «مونیز» برگزار شد

جلسه مشترک میان «علی اکبر صالحی» و «مونیز» برگزار شد.

** ۰۴:۰۰ «محمدجواد ظریف» پس از مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پیشرفت‌های خیلی خوبی در صحبت‌ها بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم که بتوانیم(چهارشنبه) به نتیجه برسیم.

ظریف تاکید کرد: دراکثر موضوعات راه حل‌ها کاملا مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش آغاز شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز بیانیه‌ای صادر خواهد شد گفت: این احتمال وجود دارد.

گفتنی است؛ هیات مذاکره کننده ایرانی از روز چهارشنبه ۵ فروردین در لوزان در حال مذاکره است.