قیمت نفت را کم کنید تا به ایران فشار بیاید

به گزارش افکارنیوز، به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جیمز وولزی(Woolsey) در گفتگو با این شبکه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: به نظر من حصول توافق در این گفتگوها بعید به نظر می رسد گرچه من با حمله پیشدستانه به ایران نیز مخالفم. بنابراین بهتر است گزینه گفتگو را تا هر جایی که امکان دارد پیش ببریم.

وی افزود: ‌ در واقع تا رسیدن به گزینه نظامی راه زیادی مانده و از گزینه گفتگو هنوز به طور کامل استفاده نشده است. ما هنوز از گزینه تحریمها به طور کامل استفاده نکرده ایم. به نظر من آنچه تاثیر بسیار زیادی در این قضیه داشته است، محدود کردن ایران از نظر مالی است که از طریق قطع دسترسی ایران به سیستم بانکداری جهانی سوئیفت بوده است. همچنین ما می توانیم از طریق تزریق سوختهای دیگر از جمله سوخت گیاهی یا همان الکل و گاز طبیعی به بازار باعثسقوط هر چه بیشتر بهای نفت شویم تا ایران بیشتر تحت فشار قرار گیرد.

رئیس سابق سیا ادامه داد: مطالعات اخیر دانشگاه ام آی تی آمریکا نشان می دهد اگر این کار انجام شود بهای نفت می تواند به حدود چهل دلار سقوط کند. به نظر من این کار بسیار بیشتر برای ایران دردناک خواهد بود و حتی می تواند در مواردی دردناکتر از حمله نظامی باشد.

وولزی اظهار داشت: اشتون کارتر وزیر دفاع فعلی و ویلیام پری که او نیز در گذشته وزیر دفاع بود، در مقاله ای در واشنگتن پست پیشنهاد کرده بودند آمریکا هر موشکی را که کره شمالی قرار است آزمایش کند، روی سکوی پرتاب هدف قرار دهد و منهدم کند. اما مشکلی که درباره ایران وجود دارد این است که اگر ما بخواهیم این کار را درباره ایران انجام دهیم، ممکن است درگیر جنگ با ایران شویم. به علاوه این کار مشکلات و پیامدهای منفی زیادی دارد که در مقایسه با تلاشها برای کاستن از بهای نفت، روش چندان مناسبی نیست.

رئیس سابق سیا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه اکثریت آمریکاییها از دیپلماسی در قبال مسئله هسته ای ایران و حصول توافق حمایت می کنند و در عین حال بسیاری از آمریکاییها بعید می دانند اصلا توافق با ایران فایده ای داشته باشد؟ گفت: به نظر من هر کسی که با ویژگیهای ایران آشناست، بعید می داند توافق با ایران فایده داشته باشد. در واقع بعید است ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که حال که گزینه نظامی خوب نیست و توافق هسته ای نیز بعید به نظر می رسد، چه کار باید کرد؟ تصریح کرد: به نظر من راهی که برای ما باقی می ماند این است که منابع مالی ایران را قطع کنیم و اگر لازم باشد یکجانبه این کار را انجام دهیم و تا جایی که می توانیم از دیگر کشورهای غربی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: ما بايد تلاش کنيم عليه نفت حرکتهايی انجام دهيم زيرا اگر آنها مجبور شوند نفت خود را به بهايي حدود چهل دلار بفروشند، بدترين شرايط را تجربه خواهند کرد و البته سقوط بهاي نفت به روسيه و ونزوئلا نيز ضربه زيادي مي زند. فقط آمريکا نيست که مي خواهد اين سه کشور تحت فشار قرار گيرند بلکه بسياري از کشورها همين خواسته را دارند.