دستاورد مهم مذاکرات لوزان چه بود؟

به گزارش افکارنیوز، مذاکرات لوزان نشان داد که بعد از ۱۲ سال مناقشه هسته‌ای، کشورهای ۱ + ۵ حاضر شدند، حق جمهوری اسلامی ایران را در راستای غنی‌سازی صنعتی و چرخه سوخت هسته‌ای ایران بپذیرند و این دستاورد مهم مذاکرات لوزان بود.

" محمد سعیدی " در پاسخ به این سوال که، این روزها برخی بیانیه مشترک سوئیس را برد صددرصد و بعضی باخت اساسی معرفی می‌کنند، اظهار داشت: مذاکرات سوئیس یک نقطه عطفی در تاریخ مذاکرات محسوب می‌شود و از طرفی دیگر گام دومی است که در دوره جدید مذاکراتی برداشته می‌شود. گام اول در ژنو بود و این گام در لوزان و گام بعدی در حقیقت می‌تواند گام پایانی باشد، یعنی یک برنامه سه مرحله‌ای انجام می‌گیرد.

عضو ارشد و سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: در مذاکرات سوئیس، آنچه که اتفاق افتاد، یک رویکرد جدید بین جمهوری اسلامی ایران و ۱ + ۵ برای رفع سوتفاهم‌ها و ایجاد اعتمادسازی بین طرفین بود. مذاکرات لوزان نشان داد که بعد از ۱۲ سال مناقشه هسته‌ای، کشورهای ۱ + ۵ حاضر شدند، حق جمهوری اسلامی ایران را در راستای غنی‌سازی صنعتی و چرخه سوخت هسته‌ای ایران بپذیرند و این دستاورد مهم مذاکرات لوزان بود. آن‌ها همچنین به حق داشتن فناوری هسته‌ای، به صورت صلح آمیز در جمهوری اسلامی ایران، صحه گذاشتند.

وی اضافه کرد: این اتفاقات بزرگی است که در مذاکرات لوزان به وقوع پیوست و آن چیزی بود که ۱۲ سال جمهوری اسلامی، تلاش می‌کرد که به دنیا تفهیم کند به دنبال فناوری صرفا صلح آمیز هسته‌ای است.

سعیدی تاکید کرد: طبیعتا در هر مذاکره‌ای هیچکس نباید انتظار داشته باشد که خواست صددرصد طرف‌های مذاکره اتفاق بیفتد، در هر مذاکره‌ای امتیازاتی داده می‌شود و امتیازاتی گرفته می‌شود. آن چه که ما به دست آوردیم، حق مردم ایران در راستای غنی‌سازی و چرخه سوخت هسته‌ای است و آن چه که ما به طرف‌های ۱ + ۵ ارائه دادیم، این بود که حاضریم محدودیت‌های موقتی را بپذیریم و از طرف دیگر حاضریم که به صورت شفاف و در چارچوب تعهدات بین‌المللی خودمان یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز و کاملا شفافی را دنبال کنیم.

این کارشناس ارشد و سابق هسته‌ای ادامه داد: آن چه که اتفاق افتاد، به اعتقاد من ناشی از درایتی بود که در مدیریت کلان نظام از مقام معظم رهبری و دولت محترم تیم مذاکره کننده هسته‌ای شکل گرفت و ما باید بدانیم که کشوری مثل کره جنوبی که دارای فناوری هسته‌ای است، هنوز بعد از سال‌های سال نمی‌تواند غنی سازی انجام دهد و چرخه سوختی که دارد، چرخه سوخت ناتمام و ناقص است، اما ما با این مذاکرات عملا به یک چرخه سوخت کامل دست پیدا کردیم، اگر چه محدودیت‌هایی را پذیرفتیم.

سعیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، تفاوت آنچه که در مذاکرات اخیر با عنوان بیانیه نامیده شده با توافق در چیست، گفت:

در اسناد و تعاملات بین‌المللی بیانیه صرفا قصد و نیت طرفین را آشکار و بیان می‌کند، اما در موافقتنامه‌های بین‌المللی کشورها با امضای یک موافقتنامه عملا متعهد به یک سری تعهدات ویژه‌ای می‌شوند که ملزم به اجرای آن می‌باشند. در بیانیه‌ای که صورت گرفته در حقیقت، اصول توافقی که قرار است در ماه تیر، اتفاق بیفتد، تبیین و تعریف شده و عملا از نظر اسناد بین‌المللی آن چه که معتبر و الزام آور خواهد بود، موافقت نامه‌ای جامعی خواهد بود که در تیر ماه بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱ + ۵ به امضا خواهد رسید.

وی با اشاره به مسئله آب سنگین اراک تصریح کرد: در بیانیه سوییس تاکید شده که، مجموعه راکتور تحقیقاتی ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک با همین ماهیت حفظ خواهد شد، تغییراتی صرفا در قلب راکتور ۴۰ مگاواتی به وجود خواهد آمد که باعثاعتمادسازی بیشتر بین طرف‌های مذاکره کننده خواهد بود.

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای، همچنین در ارتباط با نیروگاه نطنز گفت: در نطنز اتفاقی که می‌افتد، حدود ۶ هزار ماشین سانتریفیوژ که از نسل اول است، ادامه کار می‌دهد و سایر ماشین‌ها در حقیقت فعالیتی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: نکته مهم در این جا پذیرش حق تحقیق و توسعه برای فناوری غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران است که به اعتقاد من یک اقدام باارزشی بود که در مذاکرات انجام گرفت و همین باعثرشد و توسعه غنی سازی در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

سعیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییر رویکرد فوردو، به معنای تعطیل شدن آن نخواهد بود، اظهار داشت: خیر، فوردو با این تعریفی که در بیانیه شده، عملا به فعالیت خودش ادامه می‌دهد اما فعالیتی که قبلا برای غنی سازی تعریف شده بود و جزء اهداف این مجموعه بود الان به نوعی تغییر شکل خواهد داد و تبدیل به مرکز تحقیقات فیزیک خواهد شد که می‌تواند در رشد و توسعه دانش هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران بسیار مفید باشد.

عضو سابق تیم هسته‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، در خلال ماه‌های آینده تا تیر ماه پیمودن کدام راهکارها و تمرکز بر کدام خطوط را برای تیم مذاکره کننده توصیه می‌کنید، گفت: به اعتقاد من مرحله سخت مذاکرات مرحله فروردین تا تیر ماه است که با جزییات بسیاری تیم مذاکره کننده ما و تیم‌های مذاکره کننده ۱ + ۵ با آن مواجه هستند و آن جزییات باید " بین طرفین " بسیار دقیق تدوین و تعریف شود که هیچ ابهامی را در آینده در اجرای این موافقتنامه باقی نگذارند، بنابراین تیم مذاکره کننده ایران کار بسیار سخت و پیچیده‌ای خواهد داشت.

وی افزود: به همین جهت همه ما در ایران باید کمک کنیم، در بخش‌های دانشگاهی، رسانه، مجلس و سایر مسئولین، که تیم مذاکره کننده هسته‌ای با دست پر و یک دید روشن جزییات را به خوبی تبیین و شفاف کنند که در آینده این توافقنامه در مجموع با این خواست و نیتی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است محقق شود.

سعیدی تصریح کرد: نکته مهم در این مرحله این است که ما به یک وحدت همه جانبه در ابعاد مختلف نیاز داریم. همه باید یک دل و یک زبان باشیم، زیرا متنی که تبدیل به موافقتنامه خواهد شد، متنی است که همه آحاد ملت و همه نخبگان باید بتوانند از آن دفاع کنند و جمهوری اسلامی ایران سربلند از این مرحله حساس تاریخی بیرون بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینک زمان انتقاد و خرده گیری نیست، الان زمانی است که همه احزاب و گروههای سیاسی و همه صاحب نظران و اندیشمندان باید به تیم هستهای جمهوری اسلامی ایران کمک کنند، برای این که اهداف تعیین شده در مذاکرات برای کشورمان و مردم عزیزمان به خوبی محقق شود و کام مردم بزرگوار ایران شیرین شود.