از بلایی که ۵ + ۱ بر سر کره شمالی و لیبی آورد درس بگیریم
گروه سیاسی

- جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه ای با بیان اینکه همانطور که رهبری فرمودند اگر آمریکایی ها در مذاکرات هر آنچه را که دیکته میکنند ما انجام دهیم باز هم به وعده های خود پایبند نخواهند بود، اظهار داشت: متاسفانه غربی ها در همه مذاکراتی که در زمان معاصر ما شرکت کرده اند همان رفتاری را از خودشان نشان داده اند که در تاریخ روابط آنها با دنیا ثبت شده است و نسل امروز چیزی را مشاهده می کند که در تاریخ روابط کشورها با دنیای غرب مطالعه کرده است.

به گزارشافکارنیوز، وی عنوان کرد: این مذاکرات در واقع یک آزمایشگاهی است، برای اثبات آن چیزی که در تاریخ آمده است، شاید بعضی از افراد و روشنفکران باور نمی کردند که دنیای غرب در برخورد با کشورهای جهان سوم و عضو عدم تعهد اینگونه رفتارهایی را از خود نشان دهند.

کارشناس مسائل منطقه ای گفت: امروز نسل جدید ما این را تجربه می کند که آنچه در تاریخ نوشته شده است، درست است؛ غربی ها از حدود ۳۰۰-۴۰۰ سال پیش یک حرکت جهان خوارانه‌ای را آغاز کردند، و اکثر قریب به اتفاق آنها زخم های کهنه‌ای را از غربی ها دریافت کرده اند. و در اکثر نقاط نژاد اروپایی که بعدها در آمریکا مستقر شدند رفتارهای ناشایستی را با سیاه پوستان، مردم آمریکای لاتین و زردپوستان کردند هر کدام از این اتفاقات حاکی از درنده خویی و و ددمنشی آنها است.

قنادباشی همچنین به اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی اشاره کرد و افزود: آن چیزی که وندی شرمن گفته بود که در درون ایرانی ها یک ژن فریب کاری است و این نوع اظهارت را در طول مذاکرات هم بیان کردند در واقع آنها قیاس به نفس کردند و آنچه که خودشان انجام می دهند را به دیگران نسبت می دهند.
وی در ادامه تصریح کرد: در قضیه هسته ای دو کشور دیگر نیز تن به این مذاکرات با غربی ها دادند، که لیبی و کره شمالی بود، کره شمالی داستان غم انگیزی در مذاکره شش جانبه با غربی ها داشت، آنها یک مذاکره شش جانبه را با کره شمالی انجام دادند و به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند و ناگزیر کره شمالی به بمب اتمی دست پیدا کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین به مذاکرات قذافی با غربی ها اشاره کرد و بیان داشت: با اینکه قذافی بیشترین همکاری ها را انجام داد و همه تجهیزات را تحویل داد، اما غربی ها در واقع زمینه های سقوط آن را به بدترین وجهی فراهم کردند، این دو نمونه کافی است برای اینکه مردم و مسئولین بسیار حساس باشند و از این برخورد درس بگیرند.

قنادباشی گفت: مردم ما بعد از گذشت یک سال مذاکره و ۱۰ سال از چالش هایی که با دنیای غرب داشته اند بخوبی دریافته اند که صداقت و اعتمادسازی و اصولی عملکردن در برابر رفتار غرب نمی تواند رفتار آنها را تغییر دهد. ما اعتماد سازی کردیم و در چند مرحله تا آنجایی که توانستیم کوتاه آمدیم ولی تغییری در رفتار آنها حاصل نشد و این ماهیت دنیای غرب است.

وی ادامه داد: و با این نگاه مردم در درون خودشان یک هشداری را دریافت می کنند که باید بیدار باشیم و در مراحل مذاکرات آینده خردمندانه رفتار بکنیم.

کارشناس مسائل منطقه به اظهارات عجولانه و ناقض بیانیه مقامات آمریکایی پس از قرائت آن توسط آقای ظریف و خانم موگرینی اشاره کرد و افزود: این اظهارات دو ریشه دارد، باتوجه به تجربه هایی که از تاریخ و رفتار غربی ها با سایر کشورها و در قبال خودمان دیده ایماین کشورها قرار نیست آن چیزی را که تعهد کرده اند در عمل به آن پایبند باشند.

قنادباشی درپایانبه ریشه دوم این اظهارات اشاره و خاطرنشان کرد: امریکایی ها از طرفی نگران فشارهای صهیونیستی هستند و متاسفانه آمریکایی ها منافع آمریکا را قربانی یک گروه کوچک سرمایه دار صهیونیستی جهانخوار قرارداده اند، و رفتار غربی ها در تامین منافع ملی خودشان تحت تاثیر لابی های صهیونیستی و از طرفی هم به عدم صداقت و پایبندی آنها به تعهداتشان است و رفتار آنها این مطلب را بخوبی تایید می کند.