همسر امام(ره) نقش به‌سزایی در رشد و بالندگی انقلاب اسلامی داشت

به گزارش افکارنیوز، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در همایش بانوی انقلاب بزرگداشت خدیجه ثقفی همسر امام خمینین(ره) که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: در تحلیل ریشه‌هاو مبانی انقلاب اسلامی و اسیب شناسی آن باید مجموعه علل و عوامل را مدنظر قرار داد. به نظر می‌رسد در ۳۶ سالگی انقلاب وقت آن رسیده باشد تا افزون بر یادآوری علل و رمز آشکار و مرسوم پیروزی ملت که همان علل و رمز بقای نهضت هم هست، به واکاوی و کنکاش علل پنهان و پشت صحنه پیروزی و بقای نهضت پرداخته شود.

وی ادامه داد: از این زاویه پرداختن به شخصیت و افکار بانو خدیجه ثقفی به عنوان همسر امام راحل و شناخت و معرفی زوایای پنهان زندگی وی اهمیت خاصی می‌یابد. بی تردید پندار، گفتار و رفتار خانم ثقفی به عنوان بانو و مادر انقلاب اسلامی در افکار و پیگیری‌های امام و در پا به عرصه وجود گذاشتند و رشد و بالندگی مولودی به نام انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته است. ۷۰ سال زندگی مشترک با امام(ره) و همراهی و یاری وی در فراز و فرودهای زندگی و در مرارت‌ها و سختی‌های پس از استقرار نظام این تأثیرگذاری را غیرقابل انکار می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: احترام و ارزش فوق العاده‌ای که امام خمینی(ره) به نظرات همسرشان قائل بودند تاحدود نسبتاً زیادی متأثر از شخصیت و منش بالای این بانو بوده و در تکمیل دیدگاه امام نسبت به نقش و جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی موثر بوده است.

مولاوردی اظهار داشت: نقشی که گروهی از زنان که خود را مخاطب گفتمان‌های مدرنیزاسیون و سیاست‌های از بالا به پایین پهلوی‌ها نمی‌دیدند در عصر انقلاب و به تبع آن در برهه‌های مختلف نظام ایفا کردند و طبق نظر مقام معظم رهبری «نقش ممتاز، موثر و بی‌جایگزین بود و اگر زنان نبودند بی‌شک این اجتماعات عظیم آن اثر را نمی‌بخشیدند و امام(ره) همانطور که نقش و قدر مردم را می‌دانست، نقش زنان را فهمید و آن را حصار محکمی که در مقابل نظراتی در مراکز مهم ارائه می‌شد، ایستاد و حصار رأی، فکر و عزم امام بود».

وی ادامه داد: اگر اندیشه، بینش و نگرش امام راحل جایگاه و نقش زنان در انقلاب و تأکید ایشان در دخالت دادن آنان در همه شئون در اسلام که مردان در همه شئون دخالت دارند و اصرار وی بر ضرورت دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت و دهه‌ها مورد دیگر از بیانات و تأکیدات مکرر ایشان را بر همدوش بودن زنان با مردان و یا بهتر از آنان در بسیاری از عرصه‌ها مطمح نظر قرار دهیم و همچنین نقشی که امام به عنوان احیاگر هویت زن مسلمان داشتند و راه سومی که میانه‌ای با ابتذال و تحجر ندارد را پیش رویشان گشودند، قطعاً ردپایی از افکار و شخصیت این بانوی گرامی را در آن می‌بینیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: بعدها عملکرد امام در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان قانون اساسی و موافقت ایشان با فرماندهی سپاه همدان توسط خانم دباغ و قراردادن یک زن در ترکیب هیئت اعزامی جهت دیدار و ابلاغ پیامشان به گورباچف صراحتاً پیامی به آیندگان داشت که هرگز این پیام درک نشد. این عملکرد زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که به یاد آوریم همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام دیدگاه سنتی خواستار شدت یافتن محدودیت زنا و عدم حضورشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و بازگرداندن زنان به اندرونی خانه‌ها شده بودند.

مولاوردی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این سی و شش سال از یک طرف الزامات تثبیت این هویت در جامعه اسلامی و نقش آفرینی زن مسلمان و توانمند در معادلات اساسی کشور باید در دستور کار قرار می‌گرفت تا در کشاکش افراط و تفریط مجال عرض اندام می‌یافت و از طرف دیگر در معرفی و شناساندن افرادی که سبک زندگی آنها می‌تواند سرمشق زنان و نسل جوان قرار بگیرد اهتمام جدی به خرج دهد.

وی گفت: برای نسل جوان ما جذاب و جالب توجه خواهد بود با زندگی کسی آشنا شوند که در اوج اعمال محدویت‌های بسیار بر زنان برای خود حق انتخاب قائل می‌شده است و در شرایطی که بندرت دختران به مکتب می‌رفتند ایشان به مدرسه می‌رفته و معلم فرانسه داشته است وبعد از زندگی مشترک هم ضمن پافشاری برآزادی و استقلال رأی خود، دست از بالابردن سطح علمی خود نکشیده است و همواره خود را به روز نگهداشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد: البته این به معنای آن نیست که ما صرفاً به دنبال ارائه الگو به زنان و دختران جامعه باشیم و مردان و پسران را مستغنی و مستثنی از این مهم تلقی کنیم که به نظر می‌رسد در این صورت از ضرورت رشد و کمال دو انسان که سالها باید در کنار هم زندگی و کار کنند غفلت کرده‌ایم، همانطور که در بحثگسترش فرهنگ عفاف و حجاب چنین به انسان عفیف می‌اندیشیم. ضمن آنکه باید پرهیز کنیم از اینکه مخاطب ما در تبیین مختصات و الزامات راه و الگوی سوم فقط زنان و دختران باشند و مردان را از این دایره بیرون نهیم.

مولاوردی افزود: قدر مسلم آن است که تا زمانی که مردان به اهمیت این الزامات و مختصات پی نبرده‌اند و اعتقاد و باور لازم به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های زنان از یک طرف و نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت به این سرمایه انسانی از طرف دیگر در آنها شکل نگرفته باشد، هر کدام از زن و مرد راه خود را خواهد رفت و جامعه نیز راه خود را خواهد رفت.

وی اظهار داشت: جامعه توسعه یافته و متعادل به عنوان ثمره و مقصد راه سوم، جامعه‌ای است که زن و مردم به رغم تفاوت‌هایی که دارند در اداره و مدیریت جوامع خود نقش و مسئولیت داشته و به همان نسبت نیز از حقوق عادلانه‌ای برخوردار شوند. بنابراین این بازتعریف نقش‌های چندگانه زنان و نقش‌های هر یک از زن و مرد در خانه و جامعه و ایجاد تعادل و توازن در ایفای نقش‌ها از ضروریات است تا با بهره‌مندی از سرمایه گذاری صورت گرفته در توانمندسازی زنان و دختران راه را برهرگونه سرخوردگی و یأس آنان بسته و زمینه را برای مشارکت و نقش آفرینی بیش از پیش آنان فراهم کرده و جامعه را از توان و ظرفیت نیمی از سرمایه انسانی خود محروم نکنیم و به مصداق دو صد گفته چون نیم کردار نیست در عمل حقانیت و مفید فایده بودن راه و الگوی سوم، به دور از هرگونه افراط و تفریط را به نمایش بگذاریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در مجموع به نظر میرسد زندگی ایشان شباهت عجیبی با زندگی حضرت خدیجه(س) همسرگرامی و اولین یار و همراه پیامبر اکرام(ص) دارد و تداعی کننده نقش حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم(ص) و پیشرفت اسلام است. این شباهت هم در نام و هم در مرام و مسلک و سبک زندگی از وجوه مختلف قابل ارزیابی است. حضرت خدیجه(س) به عنوان بانویی متمول و تاجری معروف و موفق از سرآمدان روزگار خود بوده و تمام ثروت و اموال و دارایی و سرمایه خود را به پای پیامبر ریخت و در تنگناهای مالی و محاصره کامل اقتصادی به داد اسلام رسید و زمینه را برای گسترش اسلام در جهان فراهم کرد. اتفاقاً نقش و تأثیر این بانوی بزرگوار اسلام و زوایای پنهان زندگی ایشان هم آنچنان که باید و شاید برای نسل جوان و حتی خود ما شناخته نیست و کمتر به آن توجه شده است که امیدواریم همایش بانوی انقلاب آغازی بر آن باشد.