ظریف: تمامی تحریم‌ها باید لغو شوند

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با خسوس ماریا پوسادا رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا ضمن ابلاغ سلام گرم و محبت آمیز رئیس مجلس شورای اسلامی به همتاى اسپانیایی وی، بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی و آثار مثبت آن بر روابط دو کشور در سایر حوزه ها تاکید کرد.

ظریف با اشاره به سابقه تاریخى و روشن روابط ایران و اسپانیا در حوزه‌هاى فرهنگى، سیاسى و تاریخى، زمینه‌های توسعه و تقویت روابط دو کشور از جمله در بخش‌های گردشگری، حمل و نقل، ماهیگیرى و انرژى را مستعد ارزیابی کرد.

وی در ادامه ضمن تبیین آخرین تحولات مذاکرات هسته‌اى کشورمان گفت: لغو تمامى تحریم‌ها از جمله تحریم‌هاى اتحادیه اروپا براى ایران بسیار مهم است و اگر قرار است رویکرد نادرست تقابل به رویکرد تعامل تغییر یابد قطعا باید تمامى تحریم‌ها که نماد رویکرد تقابلى است به‌طور کامل لغو گردد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افراط‌گرایی و تروریسم را نگرانى و دغدغه مشترکی ارزیابی کرد و بر افزایش همکاری‌ها و تلاش‌هاى مشترک برای مقابله با این پدیده‌های شوم تاکید ورزید. وی افراط‌گرایی و تروریسم در سوریه و عراق و یمن و لیبى و سایر نقاط دنیا را غیرقابل تفکیک از یکدیگر دانست و از اسپانیا به‌عنوان عضو غیردایم شورای امنیت خواست تا از این فرصت براى همکارى جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی استفاده نماید.

ظریف جمهوری اسلامی ایران را شریک اسپانیا و اروپا درمقابله با ناامنی و بى ثباتى ناشى از تروریسم که خاورمیانه و حتی اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داده است، خواند.

خسوس ماریا پوسادا مورنو، رییس کنگره نمایندگان اسپانیا نیز در این دیدار سابقه مناسبات بین دو کشور را به‌دور از مشکل و یا سو تفاهم خاصى ارزیابی کرد و گفت: بی تردید این سرمایه براى آینده روابط دو کشور بسیار مهم می‌باشد. رئیس کنگره نمایندگان اسپانیا با اشاره به چرخش مثبت فضاى بین‌المللى نسبت به ایران، آن‌را عامل مهمى براى تقویت مناسبات فیمابین خواند.

وی همکاری‌هاى نزدیک بین پارلمان‌هاى دو کشور را رو به گسترش ارزیابی کرد و از علاقمندی پارلمان اسپانیا برای توسعه روابط با مجلس شوراى اسلامى خبر داد و افزود: در همین راستا طی ماه‌هاى آینده هیاتى را به تهران اعزام خواهیم نمود.

رئیس کنگره اسپانیا در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ایران کاملا روشن کرده که فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است، بنابراین لغو همه تحریم ها روند مذاکرات را تکمیل خواهد کرد.