درباره موارد اختلافی راه‌حل‌هایی پیدا شد

به گزارش افکارنیوز، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان نشست یک روزه ایران و آژانس در تهران این جلسه را بسیار فنی خواند و گفت: این نشست به گفت‌وگو راجع به موضوعات پیچیده مربوط به سال‌های قبل اختصاص داشت و در خصوص دو اقدام عملی باقیمانده شامل ادعاهایی در رابطه با انفجارات سطح بالا و ادعاهایی درباره محاسبات نوترونی گفت‌وگو شد.

وی با یادآوری این نکته که در مورد انفجارات سطح بالا ادعاهایی درباره منطقه مریوان مطرح است، خاطرنشان کرد: اعلام کرده‌ایم که اگر آژانس بخواهد دسترسی مدیریت شده در این زمینه برای آنها فراهم خواهد شد، ولی آژانس هنوز به ما جواب نداده است.

نماینده دائم ایران در آژانس با بیان اینکه امروز در خصوص ابعاد فنی صحبت کردیم، افزود: اختلافاتی برای حل ۲ موضوع باقیمانده(انفجارات سطح بالا و محاسبات نوترونی) وجود دارد که درباره موارد اختلافی راه‌حل‌هایی پیدا شد و قرار شد در جلسه بعدی براساس راه‌حل‌ها، بحثو بررسی بیشتری داشته باشیم و انتظار ما به عنوان ایران این است که بعد از جلسه بعدی این دو موضوع خاتمه یابد.

وی درباره زمان نشست بعدی هم گفت: قرار است کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک برای یک ماه برگزار شود که ما و آژانس در این نشست درگیر هستیم و باید ببینیم چه فرصتی می‌توانیم پیدا کنیم و اگر فرصتی قبل از جلسه آینده شورای حکام پیدا شود، این نشست در تهران برگزار خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست.

نشست یک روزه ایران و آژانس با حضور هیأت ۵ نفره آژانس امروز در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

بر همین اساس هیأت آژانس به ریاست ترو واریورانتا معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها شب گذشته وارد تهران شد و امروز(چهارشنبه) این نشست در محل سازمان انرژی اتمی و با حضور رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت‌ بین‌المللی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس پیش از این در گفت‌وگویی هدف از برگزاری این را نشست ادامه گفت‌وگوها درباره مسائل باقیمانده در قالب «چارچوبی برای همکاری» از جمله دو اقدام عملی که از مرحله سوم باقی مانده و هنوز آژانس تکمیل شدنش را اعلام نکرده است، برشمرد.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: در سفر امروز بازرسان دو موضوع باقیمانده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسیر ایران برای کار با آژانس مبتنی بر همکاری است، تعاملات بسیار خوبی با آژانس داشتیم و گویای این همین بحث‌هاست که از ۱۸ موضوع مطرح، تعداد زیادی حل و فصل شده است.

پس از آنکه در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد و سید عباس عراقچی نیز پنجم اسفند ماه به وین سفر و با آمانو دیدار کرد، قرار شد نشست بعدی ایران و آژانس در راستای ادامه همکاریها ۱۸ اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۳) در تهران برگزار شود و به همین منظور هیأت پنج نفری آژانس به ریاست ترو واریورانتا و با حضور ماسیمو آپاراو مدیر پادمانهای آژانس به تهران سفر و ۱۸ اسفند ماه نشستی در خصوص همکاریهای ایران و آژانس برگزار و در خصوص دو موضوع مقاله انتقال نوترونی و انفجارات قوی در مریوان گفتوگو و قرار شد نشست بعدی اواخر فروردین ماه در تهران برگزار شود.