مساله اتمی ایران را با مسائل دیگر گره نمی زنیم

به گزارش افکارنیوز، «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در برابر ورودی کنسولگری آمریکا در اربیل گفت: همه روسا و کارکنان این مرکز سرشماری شدند و گزارشی از زخمی شدن روسا و کارکنان و نیز محافظان محلی ارائه نشده است.

هارف ادامه داد: عراق همچنان کشوری خطرناک است و موضوع امنیت در این کشور همچنان چالش برانگیز است.

ماری هارف در بخشی دیگر از سخنانش گفت: نمی‌توانیم به طور مستقل خبر کشته شدن «عزت الدوری» معاون صدام را تایید کنیم. برای ما این خبر قابل تایید نیست. ما نمی‌توانیم صحت آن را تایید کنیم ولی قطعا می‌تواند برای نیروهای امنیتی عراقی خبر خوبی باشد.

هارف در ادامه نشست خبری خود گفت: از همه کسانی که می‌توانند در مبارزه با داعش نقشی داشته باشند، خواسته‌ایم این کار را انجام بدهند و این امر منحصر به شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های سرگرم کننده نیست.

هارف در ادامه گفت: «مبارزه با داعش کمک به آمریکا نیست؛ کشورهای مختلف خاورمیانه و کشورهای مسلمان از سراسر دنیا در این ائتلاف حضور دارند.»

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر ضمن متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی و کلورین، مدعی شد: «دولت اسد مسئول وضع نامتناسب حقوق بشر در منطقه و کشورش به شمار می‌آید.»

هارف در ادامه نشست خبری در این وزارتخانه گفت: هرگز حل و فصل مساله اتمی ایران را به حل و فصل دیگر مسائل این کشور گره نمی‌زنیم.

وی ادامه داد: در خصوص توافق هسته‌ای نیز باید بگویم هنوز کارهای زیادی در دو تا سه ماه آینده در خصوص برخی جزئیات داریم. جزئیات بسیار اهمیت دارند و برای همین است که جان کری نیز گفته است اگر روی همه مسائل مورد نظر توافق نداشته باشیم، در واقع توافقی به دست نیامده است.

وی افزود: با توجه به بی‌ثباتی که بیشتر مناطق خاورمیانه را گرفته است، باور داریم بهترین راه حل و فصل مساله اتمی ایران، حل و فصل دیپلماتیک آن است.

وی درباره دیگر اختلافات با ایران گفت: همانطور که گفتم، این مساله تا حدودی جداگانه دنبال میشود؛ خواه به صورت تحریم در حوزههای دیگر و همکاری با دیگر شرکایمان برای تأمین امنیت داخلی؛ از این رو راههای متفاوتی وجود دارد.