ارزیابی کاخ سفید از عملکرد ایران درباره حوثی ها

به گزارش افکارنیوز، «برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آمریکایی ادعاهای مقامات عربستان و ادعاهای پیشین مقامات غربی مبنی بر حمایت ایران از اعضای جنبش انصارالله با اهداف توسعه‌طلبانه را رد کرده است.

برخی مقامات غربی و سران کشورهای عربی در روزهای گذشته به قدرت رسیدن جنبش انصارالله در یمن را نمونه‌ای از آنچه به آن «توسعه‌طلبی ایران در خاورمیانه» می‌گویند خوانده‌اند.

برنادت میهان در مصاحبه با روزنامه هافینگتون‌پست گفت: «ارزیابی ما کماکان این است که ایران فرماندهی و کنترل حوثی‌ها در یمن را در اختیار ندارد.»

این روزنامه آمریکایی علاوه بر این به نقل اظهاراتی از مقامات اطلاعاتی آمریکا پرداخته که ادعاهای کشورهای عرب به رهبری عربستان درباره ایران را رد می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از چندین ماه پیش هشدار داده‌اند که تحولات یمن بر خلاف ادعاها، یک جنگ داخلی و نه میدان جنگ نیابتی ایران با کشورهای عربی است. این مقامات همچنین روایت‌های عربستان سعودی مبنی بر اینکه «حوثی‌ها»(عبارت غربی‌ها برای اشاره به اعضای جنبش انصارالله) نمایندگان نیابی ایران هستند را رد می‌کنند.

یک مقام اطلاعاتی به هافینگتون‌پست می‌گوید: «اشتباه است که فکر کنیم حوثی‌ها، نیروهای نیابی ایران هستند.»

کشورهای عربی از بامداد ۶ فروردین ماه سال جاری تحت رهبری عربستان سعودی تجاوز هوایی به یمن را آغاز کردهاند. واشنگتن حمایت خود را از این تجاوز اعلام کرده است.