نباید با ارائه متمم مانع تصویب طرح بازنگری کنگره در توافق ایران شد

به گزارش افکارنیوز، در ادامه سناتور بن کاردین عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت تا کنون شصت و شش متمم و اصلاحیه برای طرحی که با نوزده رای موافق در برابر هیچ رای مخالف در این کمیته تصویب شد، پیشنهاد شده است. تعداد متمم ها و اصلاحیه های پیشنهادی جمهوری خواهان شصت و شش عدد بود. اما تعداد متمم های پیشنهادی دموکراتها صفر است. من این مسئله را تذکر می دهم زیرا تلاش ما این است که همکاری میان دو حزب را که در تدوین و تصویب این طرح داشتیم، حفظ کنیم تا سنا بتواند با صدای واحدی حرف بزند.

در واقع به این صورت است که ما می توانیم قویترین پیام را بدهیم. رای موافق نوزده نفری در برابر هیچ نفر مخالف به این طرح تا حدودی غیرمنتظره بود و در واقع باید توجه داشته باشیم توازن ایجاد شده شکننده است. تحریمها را کنگره آمریکا علیه ایران وضع کرده است. اگر توافق میان آمریکا و ایران حاصل شود، می تواند جلوی تبدیل شدن ایران را به کشوری مجهز به سلاح اتمی بگیرد و در طول زمان ایران را از تحریمهایی که جامعه بین المللی و آمریکا وضع کرده اند، رها کند. این چارچوب توافق است.

ما می دانیم که تحریمها ایران را به میز مذاکره آورد. بنابراین ما به نقشی که در این خصوص داریم افتخار می کنیم. اما باید توجه داشت فقط کنگره است که می تواند نظامی تحریمها را علیه ایران به طور دائم تغییر دهد یا اصلاح کند. بنابراین کنگره باید در این خصوص اقدام کند. زیرا این فقط ما هستیم که می توانیم نظام تحریمها را تغییر دهیم. اما فقط از طریق طرح بازنگری و نظارت کنگره بر توافق است که می توانیم نظرمان را اعمال کنیم. اما نباید درباره توافق هسته ای با ایران که هنوز وجود خارجی ندارد پیش داوری کنیم. ما حتی نمی دانیم آیا اصلا آنها به توافق خواهند رسید. زمانی که توافق موقتی میان ایران و پنج به علاوه یک امضا شد، بسیاری از اعضای سنا بودند که می گفتند ایران هرگز به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه موقت عمل نخواهد کرد و شیرازه تحریمها نیز از هم فرو می پاشد.

اما یک سال پس از آن ایران همچنان به چارچوب توافقنامه امضا شده پایبند است و نظام تحریمها همچنان به قوت خود باقیست. من هم همانند بسیاری از همکارانم نگرانیهایی دارم. من نگرانم که آیا توافق نهایی به اندازه کافی قوی خواهد بود که مانع تبدیل شدن ایران به کشوری مجهز به سلاح هسته ای شود. من احساس کسانی را که متمم های پیشنهادی را ارائه کرده اند درک می کنم اما باید بدانیم اگر این متممها در طرح بازنگری کنگره لحاظ شوند، ما نمی توانیم این طرح را به تصویب برسانیم. به نظر من به جای ارائه این متممها اکنون وقت آن است این طرح را به صحن مجلس نمایندگان بفرستیم. این مسئله باید فراتر از امیال و خواسته های شخصیمان باشد تا بتوانیم با همکاری یکدیگر و به طور جمعی به دستاوردی برای مردم آمریکا برسیم. این چیزی است که آنها از ما می خواهند.


سناتور تام کاتن عضو کمیته گفت دوباره و دوباره می گویم که ایران مجهز به سلاح اتمی بزرگترین تهدید برای آمریکاست. من بارها و بارها گفته ام که سنا باید برای تایید این توافقنامه رای گیری کند. رئیس جمهور ما را در مسیر بسیار خطرناکی جلو برده است. رئیس جمهور از حرفهایی که زده بود، عدول کرده است. او گفته بود ایران می بایست به همه تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی عمل کند. با وجود این ایران هنوز ابعاد نظامی گذشته برنامه هسته ای خود را اعلام نکرده است. پس از آغاز این مذاکرات در دسامبر دوهزار و سیزده، رئیس جمهور خودش گفته بود که ایران هیچ نیازی به تاسیسات نظامی زیرزمینی مستحکم شده فوردو ندارد. با وجود این مذاکره کنندگان ما پذیرفته اند که زنجیره آبشاری سانتریفوژها در تاسیسات نظامی زیرزمینی فوردو باقی بماند.

رئیس جمهور گفته بود باید در هر زمانی و در هر جایی دسترسی برای راستی آزمایی همه سایتهای ایران وجود داشته باشد تا مطمئن شویم آنها به ما کلک نمی زنند و توافقات را نقض نمی کنند و این دسترسی باید شامل سایتهای نظامی هم باشد. با وجود این رهبران ایران همچنان تاکید دارند اجازه دسترسی به سایتهای نظامی را نمی دهند و هیچ بازرسی سرزده وجود نخواهد داشت. من و بسیاری از سناتورهای دیگر متممهای زیادی را ارائه کرده ایم تا درباره این نکات نیز رای گیری شود. بارها جلوی ما را گرفته اند تا این متممها را ارائه نکنیم. اگر می خواهید رای منفی دهید مشکلی نیست، اگر فکر می کنید ایران باید یک سنگر نظامی زیرزمینی مستحکم شده را با زنجیره سانتریفوژها نگه دارد مشکلی نیست، اگر فکر می کنید لازم نیست ایران ابعاد نظامی گذشته در برنامه هسته ای خود را علنی کند، مشکلی نیست اما لازم است در این خصوص رای گیری شود. ما همین حالا باید رای گیری کنیم. اگر فکر می کنید طرح توافق شده شکننده است و نباید به هیچ وجه تغییر کند، در هر حال باید رای گیری شود. اگر نمی خواستید رای دهید اصلا نمی بایست وارد سنا می شدید.

اگر در سنا هستید و نمی خواهد رای دهد باید بروید. ما درباره ایران مجهز به سلاح اتمی صحبت می کنیم که مهمترین خطر برای امنیت ملی ماست. متممی که من پیشنهاد کرده ام سه نکته را اضافه می کند. اول اینکه ایران نباید در صورت برداشته شدن تحریمها ، تاسیسات هسته ای خود را نگه دارد. همچنین نباید پیش از اعلام شدن ابعاد نظامی گذشته برنامه هسته ای تحریمها برداشته شود. تا زمانی که ایران رژیم بازرسیهای کامل و قابل راستی آزمایی را نپذیرفته نباید تحریمها برداشته شود. همچنین ایران پیش از آنکه به سلاح اتمی دست پیدا کند باید حق موجودیت اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی و دموکراتیک بپذیرد زیرا ایران همچنان می گوید که ایران باید از روی نقشه محو شود و اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند ابزار این کار را خواهد داشت.