پرونده هسته‌ای بهانه‌ای برای حضور آمریکا در منطقه است

به گزارشافکارنیوز، به همت بسیج دانشجویی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد و همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مناظره فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مهدی مطهرنیا کارشناس امور بین‌الملل، پیرامون مذاکرات هسته‌ای برگزار شد.

مطهرنیا در ابتدای این مناظره گفت: نکته اساسی ما امروز در همه مسائل و موضوع هسته‌ای بحران مفاهیم است، متاسفانه در ادبیات ما یک بحران اساسی از مفاهیم وجود دارد. مفاهیم درست و سرجای خودش مطرح نمی‌شود. پس ما باید ابتدا مشکل بحران مفاهیم را برطرف کنیم بعد می‌توانیم به بحثداده‌های سیاسی بپردازیم.

وی ادامه داد: ما در سیاست ۴ روند به هم پیوسته داریم. یکی نیت، بعدی فرآیند، سوم هدف و از همه مهم‌تر خروجی. اینکه نیت طرف مقابل یا نیت ما چیست یک موضوع مهم بوده ولی اینکه خروجی نهایی چه خواهد شد یک مسئله مهم‌تر است.

مطهرنیا تاکید کرد: باید ببینیم وقتی می‌گوییم اقتدار ملی یعنی چه؟ و این اقتدار چه مولفه‌هایی دارد؟ و اینکه پرونده هسته‌ای و انرژی هسته‌ای در سپهر قدرت ملی ما کجا نشسته است. این پرونده اولیت دارد یا اولویت. نمی‌شود در این رابطه مفاهیم کلی به کار برد.

وی تصریح کرد: متاسفانه ادبیات سیاسی ما غیرفاخر و غیر تخصصی بوده و پوپولیستی شده است. اینجا دانشکده‌ علوم سیاسی است و هر مفهومی باید سرجای خودش بکار رود و واژگان در جای خودشان معنا شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» شعاری است که از دهه‌های گذشته از منظر حکومتی در جامعه ما تلاش شده به یک بیان عمومی برسد. البته وقتی از بیان عمومی حرف می‌زنیم باید شرایط خاص ایجاد شود.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه برخی‌ها به پرونده هسته‌ای سطحی می‌نگرند، ادامه داد: ما در ابتدا باید ببینیم آیا پرونده هسته‌ای پرونده‌ای مربوط به ایران است یا فقط در ارتباط با ایران محدود می‌شود. پاسخ به این یک پرسش اساسی می‌تواند گره‌گشا باشد.

وی گفت: ما پرونده هسته‌ای را یک پرونده ملی می‌دانیم ولی به اعتقاد من این پرونده یک پرونده فرا ملی است و نظم و نظام آینده منطقه در حوزه بین الملل بر پرونده هسته‌ای استوار است و مطرح شدنش در سال ۲ هزار ناشی از زمینه پروری ۲۴۰ ساله ایالات متحده آمریکا است، از زمانی که جورج واشنگتن سخنرانی خداحافظی معروف خود را براساس نظریه وزیر داریی خودش را مطرح کرد.

مطهرنیا در ادامه با تاکید بر اهمیت عقلانیت و خرد سیاسی در حوزه بین‌الملل افزود: عقلانیت به ما می‌آموزد که چگونه برای امروز تصمیم بگیریم و خرد سیاسی به می‌آموزد که چگونه آینده را ترسیم کنیم و به ما می‌گوید، چگونه برای رسیدن به آینده مطلوب جهان را اداره کنیم حال تفاوت ما با رقیب‌مان این است که ما با عقلانیت سیاسی عمل می‌کنیم ولی آنها در زمین بازی با خرد سیاسی بازی می‌کنند و همه را به بازی می‌گیرند.

وی تأکید کرد: به گفته برخی‌ها ۵ بعلاوه یک عبارت است از ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان. ولی این از منظر حقوقی است و آنچه که حقیقت دارد آمریکا است بعلاوه ۵ قدرت جهانی که سناریوی آینده جهان را ترسیم می‌کنند.

مطهرنیا اظهار داشت: در مقابل چشمان من گفتند اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی است ولی بواسطه برنامه‌هایی که داشتند این اقتصاد در حال جان گرفتن است. آمریکا دارد از تهدید بحران اقتصادی فرصت می‌سازد. چون در دانشکده‌های امنیتی آنها یاد می‌دهند که هیچ تهدیدی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بیانیه لوزان گفت: من به این بیانیه نمی‌گویم معاهده، می‌گویم تفاهم‌نامه و قولنامه لوزان و تفسیر آن هم طبیعی است زیرا امروزه از قرآن هم تفسیرهای مختلفی می‌شود.

مطهرنیا با بیان اینکه آمریکا قصد داشت با تئوری برخورد تمدن‌ها به منطقه مسلط شود ولی این تئوری جواب نداد، یادآور شد: پرونده هسته‌ای بستر حضور مستقیم آمریکا در منطقه است با تروریسم. امریکا با هفت تئوری توانسته خود را به مرزهای آسیا برساند، امریکا می‌خواهد با هر نحوی شده حضور خود را در منطقه توجیه کند.

وی با بیان اینکه آمریکا باید تروریسم را به عنوان باور استراتژی خود به جهان ثابت می‌کرد و با ماجرای ۱۱ سپتامبر این موضوع را انجام داد، ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌گفتند پشه هم در واشنگتن نمی‌تواند برخلاف خواسته ما پرواز کند ولی یازده سپتامبر و بن‌لادن از کجا بوجود آمدند و چطور آمریکایی‌ها این را نفهمیدند، آنها تهدید یازده سپتامبر را به فرصت تبدیل کردند.

وی پرونده هسته‌ای را بهانه‌ای برای حضور آمریکا در منطقه دانست و گفت: آمریکا برای حضورش در خاورمیانه باید بهانه می‌ساخت. پس پرونده هسته‌ای مربوط به ایران نیست و به نظم منطقه‌ای و نظام بین‌الملل بستگی دارد و عدم توافق و یا توافق آنقدر موثر است که می‌تواند در آینده در نظام بین الملل سونامی ایجاد کند.

مطهرنیا تاکید کرد: ما در رسیدن امریکا به اهدافش با گذاشتن مانور و آتش زدن پرچم و گفتن این فلان تجهیزات نظامی را ساختیم، کمک کردیم و آنها از مرگ بر گفتن‌های ما به عنوان فرصت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: آیا امروز نفت کالای استراتژیک است. تا ۵۰ سال دیگر ۶۰ درصد از نیاز نفتی دنیا به نفت خاورمیانه کاهش پیدا می‌کند. ما واقعا انرژی هسته‌ای می‌خواهیم ولی درستش را.

وی به حمایت آمریکا از عربستان برای حمله به یمن اشاره کرد و افزود: آمریکا برای اینکه بتواند در منطقه تسلط پیدا کند، حاضر به فروش اسرائیل و حتی بخش مهمی از عربستان هم می‌شود. حاضر است تجزیه منطقه را انجام بدهد در حالیکه سناریوی مطلوبش تجزیه عراق نیست ولی برخلاف میلش برای رسیدن به اهدافش حاضر است این کار را هم انجام دهد.

مطهرنیا ناامن کردن منطقه را یکی از استراتژی‌های آمریکا دانست و اظهار داشت: امروز بسیاری از دلارهای منطقه به جای اینکه صرف توسعه منطقه شود صرف مقابله کشورهای منطقه باهم می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: توازن ضعف، یکی از استراتژی‌های دیگر آمریکا در منطقه است. آیا به نظر شما در زمان جنگ، امریکا اجازه می‌داد صدام بر ما مسلط شود؟ قسم می‌خورم که خیر چون قانون آنها این است که در جنگ منطقه‌ای نباید یک طرف برنده وجود داشته باشد و طرف غربی باید طرف پیروز میدان باشد در یمن و سوریه هم نمی‌گذارند طرف پیروز وجود داشته باشد.
وی مدیریت نسبی را یکی دیگر از استراتژی‌های امریکا برای سلطه به منطقه دانست و گفت: دولت بریتانیای کبیر بزرگ‌ترین مخالف دیپلماسی هسته‌ای برای رسیدن به توافق است. فرانسه سخنگو و اسرائیل هم پشتیبان مالی این جریان است. انگلیس نمی‌خواهد مشکل آمریکا با ایران حل شود زیرا نبرد قدرت بین اروپا و آمریکا برای شکل دادن به نظم نوین جهانی در حال آشکار شدن است لذی آمریکا ایران را می‌خواهد.

مطهرنیا با بیان اینکه پرونده هسته‌ای تنها بهانه است، تصریح کرد: ما در بازی بهانه قرار گرفتیم هزینه‌های بالایی را داده‌ایم و تا امروز هم سودی نبرده‌ایم.

وی تاکید کرد: مسئولان نظام گفتند که اگر تحریم‌ها برداشته نشود ایران تنگه هرمز را خواهد بست ولی من گفتم که نمی‌توانیم. چندبار ما را تحریم کردند چرا پس این کار را نکردیم. ما با این کارها، کاری کردیم که بالاترین حجم نظامی امریکا بین خلیج فارس و خلیج عدن مستقر شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه نمی‌شود دنیای سیاست را با را رفتن روی دست و زبان، اداره کرد، گفت: برای اداره کردن دنیای سیاست، باید روی مغز راه برویم.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم آمریکا سرکرده استکبار جهانی است. حال اگر آمریکا شیطان بزرگ است، ما شیطانک‌های کوچکش را چه کنیم. اگر ما دنیا را سفید و سیاه ببینیم تمام دنیا دشمن ما است.

مطهرنیا افزود: جهان عرصه رقابت است حال آیا اعتقاد دارید اوباما و کامرون باید به فکر پیشرفت ما باشند؟ بله آمریکا و انگلیس دشمن ما هستند ما سفارت انگلیس را می‌گیریم و می‌گوییم کار اشتباه است، سفارت آمریکا هم سال‌هاست گرفته‌ایم و می‌گوییم نباید باز شود. ما اگر جمله امام(ره) را هم معیار قرار دهیم که ایشان می‌فرمایند انگلیس از هر دو بدتر است.

وی اضافه کرد: چرا دشمن کشورمان را برجسته می‌کنید. باید در این راستا دشمن شناسی انجام دهیم. ما باید ده قدم جلوتر از دشمن گام برداریم ما نمی‌گوییم امریکا خوب است ولی باید در مرحله نخست تکلیف خود را با خودمان مشخص کنیم. واقعا «خدا رحمت کند کسی که بداند چیست به کجا می‌رود و کجاست.»

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: من مخالف «مرگ بر آمریکا» گفتن نیستم ولی ما پرچم این کشورها را آتش می‌زنیم. بعد توقع داریم چیزی نگویند. معلوم است ما را تهدید می‌کند و می‌گوید گزینه نظامی روی میز است. من به نوبه خودم اگر پرچم کشورمان را جایی آتش بزنند، حرام‌زاده‌ام اگر بمب هسته‌ای داشته باشم و آنجا را با خاک یکسان نکنم.

مطهرنیا تصریح کرد: همه ما عظمت و عزت ایران را می‌خواهیم و امریکا می‌خواهد بر ایران مسلط باشد، همانطور که ما می‌خواهیم بر آنها پیروز شویم.

مطهرنیا گفت: در فضای مذاکرات هسته‌ای با «بگم‌بگم‌ها» کاری کردیم که نخبگان جامعه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. چرا باید امروز کسانی که دست در دست هم باید سعی کردند توان ملی را برای ساخت فرهنگ بومی بالا ببرند یکی‌شان باید در حصر باشد و یکی پرونده داشته باشد. چرا باید افراد را از همدیگر دور کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم. پرونده هسته‌ای بستر این اختلافات بود. باید فرصت را از دشمن گرفت و با شعار نمی‌شود این کار را انجام داد. ما هم دیپلمات لازم داریم و هم انقلابی ولی هر کدام باید در جای خود کار کنند.

مطهرنیا ادامه داد: ما باید از عقب نشینی، فحش و ناسزا در جای خودش استفاده کنیم. انسان معتدل انسان شجاعی است. ما باید به امریکا مانند شمع نزدیک شویم و آرام آرام آن را بسوزانیم اما به نظر نمیرسد برخیها این کار را دوست داشته باشند.