ساختارسازمان ملل باید اصلاح شود

بنا برگزارش ايرنا، عضو هيات رييسه و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ايران در اين ديداركه در غياب آقاي پاتينو وزير خارجه اكوادور كه در سفرخارجي به سر مي برد، انجام شد، ضمن ابرازخرسندي از اقبال و حمايت مردم اكوادور از دولت 'رافائل كورئا' ، مواضع واقدامات دو كشور را مشترك وهمسو درجهت گسترش عدالت توصيف كرد.
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا، دیروز چهارشنبه در ادامه سفر به کیتو، پس از دیدار با رییس مجلس اکوادور و تسلیم دعوتنامه دکتر لاریجانی، به همراه مجید صالحی، سفیر کشورمان با ' کینتو لوکاس '، جانشین و قائم مقام وزیر خارجه اکوادور ملاقات نمود.
سبحانی نیا در این دیدار با ابراز خرسندی از اقبال و حمایت مردم اکوادور طی بیش از چهار سال گذشته در جریان هشت دور انتخابات و همه پرسی از دولت انقلابی ' رافائل کورئا ' به دلیل اجرای اصلاحات ساختاری و عدالت محور، اظهار داشت: دولت های ایران و اکوادور اقدامات و مواضع مشترک و همسویی در قبال عدالت گستری و توسعه در کشورهای خود و در سطح بین الملل اتخاذ کرده اند که البته با ناخرسندی برخی کشورهای سودجو رو به رو شده اند.
وی تقدیر از حمایت و موضع گیری های مثبت اکوادور در قبال موضوعات مربوط به ایران از جمله مسائل هسته ای و بحثحقوق بشر، تاکید کرد که این مسائل با انگیزه های صرف سیاسی و برخورد گزینشی برخی قدرت های زورگو علیه ایران مطرح شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به درک متقابل و روحیه استکبارستیزی دو کشور، تصریح کرد: این اقدامات موجب شده که ما همواره مواجهه با هجمه ها و فشارهای غیر قانونی برخی به اصطلاح قدرت های جهانی باشیم، زیرا هر دو ملت و دولت با حضور در صحنه مانع از ادامه روند گذشته چپاول منابع کشور و نقض استقلال و حاکمیت کشورشان شده اند، لذا باید همواره در برابر این اقدامات متحد و هوشیار بود.
سبحانی نیا همچنین با تصریح بر اینکه محالفت با ساختار غیرعادلانه سازمان ملل و شورای امنیت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، از جمله رویکردهای مشترک سیاسی ایران و اکوادور در صحنه بین الملل است، تاکید کرد: این امور و شرایط امروز جهان ایجاب می کند که وحدت عمل و همکاری کشورهای مستقل و عدالتخواه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بویژه در عرصه بین الملل گسترده تر شود.
عضو هیات رییسه و نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن اشاره به نقش کلیدی اعضا و پارلمان دو کشور به عنوان نمایندگان و خانه دو ملت، گفت: پس از توافق و شناسایی موضوعات همکاری مشترک توسط مسئولین دولتی، مجلسین با تصویب قوانین مناسب و قرارداد های همکاری، زمینه را برای استحکام و گسترش همه جانبه روابط فراهم می آورند و مقامات اجرایی نیز باید به بهترین شکل در راستای تحقق آنها همت ورزند.
' کینتو لوکاس ' جانشین و قائم مقام وزیر خارجه اکوادور نیز در این دیدار اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت را از مهمترین اولویت های دولت آقای کورئا در عرصه بین المللی دانست و گفت: ما به شدت به این موضوع حساس هستیم، زیرا شرایط امروز جهان این مهم را طلبیده و لذا جامعه بین الملل تقریبا یک صدا خواستار آن می باشد.
جانشین و قائم مقام وزیر خارجه اکوادور با اشاره به حمایت کامل کیتو از مقاومت و آرمان فلسطین، خاطرنشان کرد: اکثریت قریب به اتفاق اعضای سازمان ملل خواستار شناسایی دولت فلسطینی مستقل و احقاق حقوق فلسطینیان هستند، اما متاسفانه یک کشوری بدون در نظر داشتن این خواسته جامعه جهانی به راحتی با توسل به حق وتوی ناعادلانه و نادیده گرفتن اراده اکثریت، در اقدامی یک جانبه و غیر دمکراتیک با آن مخالفت می نماید.
وی همچنین ضمن تصریح بر اهمیت و لزوم وحدت رویه و استفاده از ظرفیت کشورهای مستقل در چارچوب همکاری جنوب – جنوب در قبال زیاده خواهی برخی قدرتها و توقف یک جانبه گرایی، افزود: یکی از ظرفیتهای مهم برای مقابله با این وضعیت غیر قابل قبول، ضرورت احیاء و ارتقای نقش جنبش عدم تعهد در عرصه بین الملل می باشد که امیدواریم با ریاست جمهوری اسلامی ایران در آینده ای نزدیک بر عدم تعهد این مهم تحقق یابد و در این راستا اکوادور از هرگونه اقدام حمایتی فروگذار نخواهد کرد.
سبحانی نیا در جریان اقامت یک روزه خود در کیتو، پایتخت اکوادور با رافائل کینترو، معاون آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزیر خارجه اکوادور نیز ملاقات کرد و ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه، در خصوص آخرین تحولات و مسائل بین الملل بویژه جنبش بیداری اسلامی در سطح شمال آفریقا و خاورمیانه به بحثو تبادل نظر پرداخت.
وي همچنين طي نشستي جداگانه به همراه مجيد صالحي سفير كشورمان با جمعي از مقامات محلي از جمله شش نماينده مجلس محل نيز در خصوص موضوعات مورد علاقه مشترك به گفت و گو و تبادل نظر نشست.