دومین روز رایزنی‌های هسته‌ای در وین

به گزارش افکارنیوز، امروز(چهارشنبه) در دومین روز رایزنی‌های هسته‌ای در وین در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، نشست‌ها در دو سطح معاونان و کارشناسان بین هیأت مذاکره کننده ایران و نماینده ۱ + ۵ در جریان است.

در همین راستا قرار است سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی(۱۲:۳۰ به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو بپردازند.

نشست کارشناسان دو طرف نیز از ساعت ۹ صبح به وقت محلی(۱۱:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده است.

دو طرف دیروز نیز در دو سطح کارشناسان و معاونان در راستای نگارش پیش‌نویس برجام به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.

قرار است فردا نشست دو جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین برگزار و روز جمعه نیز سایر اعضای ۱ + ۵ در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی به این گفت‌وگوها خواهند پرداخت.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران دیروز(سه‌شنبه) در بدو ورود به وین درباره نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و در پاسخ به این سؤال که چند درصد از کار انجام شده؟ گفت: خیلی نمی‌توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتا قابل توجهی از آن حتی درباره همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است.

وی ادامه داد: در برخی از پارگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف‌ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم اختلافاتی که در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد را هر چه کمتر کنیم و زودتر به یک متن واحد برسیم.

عراقچی ادامه داد: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع بندی نهایی داشته باشیم.

وی افزود: عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آن هست که می‌تواند مانع شود، ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می‌کنیم. بسیار امیدوار هستیم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم.

در رایزنیهای اخیر که در نیویورک برگزار شد، نگارش پیشنویس برجام عملا آغاز شد.