هیأت رئیسه مجلس اجازه استیضاح فانی را نمی‌دهد

به گزارش افکارنیوز، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی صبح امروز(چهارشنبه) پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: در بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به شأن مجلس اشاره شده و اینکه هیأت رئیسه موظف است شأن نمایندگان را تعیین کند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف نمایندگان مجلس نظارت است، افزود: متأسفانه شاهدیم هیأت رئیسه مجلس جلوی سؤال و استیضاح وزیر آموزش و پرورش را گرفته است که این برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است.

عثمانی تصریح کرد: همچنین در ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان وزیر یا هیأت وزیران را استیضاح کنند، همچنین در ماده ۲۲۳ آیین‌نامه نیز آمده است که هیأت رئیسه مجلس موظف است بعد از ارائه طرح استیضاح، آن را اعلام وصول کند و متن آن را برای وزیر مربوطه ارسال کند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که مشاهده شده هیأت رئیسه جلساتی خارج از ضوابط آیین‌نامه داخلی مجلس، برای قانع شدن نمایندگان استیضاح‌کننده برگزار می‌کند، در حالی که اگر قرار است قانع شویم هیأت رئیسه باید اجازه دهد توضیحات وزیر را در صحن علنی بشنویم تا قانع شدن یا قانع نشدن خود را اعلام کنیم نه اینکه خارج از صحن علنی، جلسه برگزار شود.

نماینده بوکان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: اعضای هیأت رئیسه مجلس طبق ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس سوگند یاد کردند که تمام توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس به کار گیرند اما متأسفانه چنین جلساتی از سوی هیأت رئیسه خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس برگزار می‌شود.

عثمانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب امسال را با عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند، این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش با جامعه آموزشی کشور همدل و همزبان نیست لذا وظیفه ما نمایندگان آن است که این همدلی را ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد محیطی مستقل برای رشد فضایل اخلاقی، افزایش آگاهیهای عمومی، در اختیار قرار دادن آموزش رایگان و رفع تبعیضات ناروا از موضوعاتی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده اما چنین مواردی در آموزش و پرورش دیده نمیشود لذا از هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم تا برای رفع این مشکلات و رفع دغدغه معیشت معلمان با استیضاح وزیر آموزش و پرورش موافقت کند.