نیاز آمریکا به ائتلاف با ایران

به گزارش افکارنیوز، " ریچارد کلارک " که به ۳ رییس جمهوری درباره راهکارهای مبارزه با تروریسم مشورت داده است، گفت: داعش به طور عملی در زمینه ایجاد خلافت اسلامی از طریق حکومت در مساحت گسترده با میلیون ها نفر جمعیت موفق شده است.

وی در گفت و گو با شبکه خبری " سی ان ان " آمریکا افزود، داعش نام خود را دولت اسلامی نامید و موفق شد در منطقه ای با ۵ – ۶ شهر بزرگ شکل گیرد، دارای میلیون ها نفر جمعیت تحت سیطره اش است، دولت دارای وزیر دارد، بخشنامه های رسمی صادر می کنند، ما در برابر یک خلافت عملی قرار داریم که امکان بیرون راندن آن از شهرهای بزرگ به ویژه موصل در آینده نزدیک وجود ندارد.

کلارک گفت، وارد عراق شدیم، هزاران سرباز را از دست دادیم، دهها هزار نفر مجروح شدند که هنوز از مشکلات جسمی رنج می برند، یک تریلیون دلار هزینه کردیم، آمریکاییان به رییس جمهوری رای دادند که متعهد شد نیروهایمان را از آنجا خارج نماید، برخی امروز می گویند چه بسا اشتباه کردیم و باید به این کشور بازگردیم اما فکر می کنم باید با احتیاط رفتار کنیم، اگر تصمیم گرفتیم به آن بازگردیم باید علت آن، فرصت های موفقیت مان و ماهیت ماموریتی که به عهده خواهیم گرفت را بفهمیم.

مشاور سابق کاخ سفید خواستار اعزام نیروهای ویژه آمریکایی برای مقابله با داعش حمایت از شبه نظامیان شیعه ای شد که با آن می جنگند حتی اگر باعثائتلاف با ایران شود.

کلارک درباره شکل دخالت آمریکا گفت: ما اکنون ۳ هزار سرباز آمریکایی در خاک عراق داریم که مشاوره نظامی ارائه می دهند اما در عین حال از اعضای یگان ویژه هستند و می توانند مسوولیت هایی در خط مقدم بپذیرند و پشتیبانی فنی به واحدهایی که حملات هوایی انجام می دهند ارائه کنند. اما مشکل این جاست که ما در زمان حاضر کسی که این مسوولیت را بپذیرد نداریم از این رو هواپیماهای ما اغلب اوقات بدون آن که بمبی بیندازند بازمی گردند.

وی ضمن تایید گذر از مشکلات سیاسی و حمایت از کسانی که قصد مقابله با داعش را دارند گفت: نیروهایی در رمادی بودند که می خواستند با داعش بجنگند اما سلاح نداشتند و ما هم درگیری قضایای سیاسی مرتبط با تجهیزات سلاحی بودیم. به هرحال باید طرح روشنی داشته باشیم و من توصیه نمی کنم یک لشکر کامل یا گردان به عراق اعزام شود بلکه باید نیروهای ویژه برای اجرای حملات هوایی متمرکز فرستاده شوند و نیروهای محلی نیز به سلاح مجهز شوند.

کلارک احتمال هم پیمان شدن با سایر طرف ها برای مقابله با داعش را رد نکرد و گفت: ما باید در این مرحله هویت دشمن را بشناسیم. اگر معتقدیم که داعش منبع خطر برای امنیت ملی ماست آن را دشمن می دانیم و اگر بنا به همکاری با ایران باشد این کار را می کنیم.

وی افزود: ما در جنگ جهانی دوم با کمونیست های شوروی هم پیمان شدیم زیرا می خواستند با نازی ها بجنگند و اگر ایران هم تصمیم دارد از شبه نظامیان شیعه عراقی که با داعش می جنگند حمایت کند ما آنها را از طریق هوایی پوشش می دهیم.