تنها با زبان قدرت باید با کدخدا سخن گفت

به گزارش افکارنیوز، جعفر شفقت دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «اگر برخی از جیب مردم خبر داشتند از تحریم‌ها استقبال نمی‌کردند» گفت: اگر آقای هاشمی واقعا نگران جیب مردم هستند پس چرا با آقا زاده‌ای که فسادش در محاکم قضایی اثبات شد، مرزبندی نکردند؟ درحالیکه یک انقلابی واقعی که دغدغه مردم را دارد، باید در مقابل تمام کسانی که جیب مردم را خالی می‌کنند، به خصوص اگر فرزندش باشد، بایستد.

وی در ادامه گفت: بر خلاف آنچه آقای هاشمی گفت، هیچ کس از تحریم‌ها استقبال نمی‌کند بلکه همه خواهان از بین بردن اثرات منفی تحریم‌ها هستند. اما دو دیدگاه برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها وجود دارد. دیدگاه اول معتقد است که بالأخره این دنیا کدخدایی دارد به اسم آمریکا که ایران را تحت فشار قرار داده است و باید «ما دم کدخدا را ببینیم» تا مشکلات حل شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در مقابل دیدگاه دوم با تجربه‌ای که از رفتار کدخدا دارد، معتقد است این دنیا، دنیای قدرت و زورگویی است و کدخدای ظالم و عهدشکنی دارد که جهانخوار است و در صدد است تا هر کشوری را به شیوه‌ای، اعم از حمله نظامی، تحریم، تهدید، تطمیع و … تحت سلطه خود در آورد. در نتیجه با این کدخدا و دار و دسته‌اش فقط می‌توان با زبان قدرت سخن گفت.

شفقت با بیان اینکه در شرایط فعلی، تنها راه دفع انواع دشمنی‌ها از جمله تحریم‌ها این است که ایران خود را از نظر نظامی، اقتصادی، علمی و فرهنگی به حدی از پیشرفت برساند که آسیب پذیری‌اش نزدیک به صفر باشد، گفت: برای اثبات اینکه دم کدخدا را دیدن مشکلات ما را حل نمی‌کند، نیازی نیست به تاریخ عبرت آمیز روابط ایران و آمریکا مراجعه کنیم بلکه کافی است رفتارهای غرب را بعد از توافق موقت ژنو بررسی کنیم.

وی در ادامه گفت: به اعتراف مقامات آمریکایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهداتش در این توافق عمل کرده است. این درحالی است که غربی‌ها در واگذاری تمام ۹ امتیازی که متعهد به آن شدند، دبه کردند. به عنوان مثال در یک امتیاز که عدم وضع تحریم‌های جدید بود، آمریکایی‌ها ۹ دوره و اروپایی‌ها ۴ دوره تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها و اشخاص ایرانی وضع کردند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: درحالیکه آقای روحانی در اولین و آخرین گزارش صد روزه دولت گفت «با این توافق دیگر خیالمان راحت است که تحریم جدید نمی‌شویم» پس وضع تحریم‌های جدید نشان می‌دهد که اولا غرب عهدشکن است و اندک امتیازی را که روی کاغذ می‌نویسد، در عمل نخواهد داد. دوما با وجود مذاکره، تحریم‌های جدید پی در پی علیه ایران وضع می‌شود.

شفقت افزود: درنتیجه با امتیاز دهی به غرب نمی‌توان تحریم‌ها را برداشت و دیدگاه اول چیزی جز خوش خیالی نسبت به غرب نیست. بنده معتقدم حالا که دولت گزارش دقیقی از امتیازات رد و بدل شده در مذاکرات جاری نمی‌دهد، حداقل اگر مردم را محرم بداند و بعد از گذشت ۱۹ ماه از امضای توافق ژنو و در آستانه توافق نهایی احتمالی، میزان عمل به تعهدات ژنو را از سوی ایران و غرب به صورت مبسوط برای مردم که به فرموده امام(ره)، ولی نعمتان مسئولین هستند گزارش دهد، هیچ دلسوزی موافق روند فعلی مذاکرات نخواهد بود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت پیرامون راه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: ما ظرفیت‌ها و استعدادهای بکری داریم اگر به کار گرفته شوند، نه تنها تحریم‌ها کم اثر یا بی‌اثر می‌شود بلکه اقتصاد کشور نیز بسیار رونق می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی از این ظرفیت‌ها انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه است که یکی از دو رکن اصلی تحریم‌ها یعنی تحریم بانکی را تقریبا بی‌اثر می‌کند. انعقاد پیمان‌های پولی چیز تازه‌ای نیست و در دنیا از سال ۲۰۰۱ تا به حال ۵۰ پیمان پولی بسته شده که دلار را از تجارت‌های بین‌المللی حذف می‌کند.

این فعال دانشجویی راه دیگر بی‌اثر کردن تحریم‌ها را جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌ها که دومین رکن از ارکان تحریم را فرو می‌ریزد، این است که با تولید محصولات پتروشیمی، از خام فروشی نفت جلوگیری کنیم. در این صورت علاوه بر اینکه با فروش محصولات پتروشیمی، حدود ۱۰۰ برابر خام فروشی سود خواهیم کرد، تحریم‌ها نیز بی اثر خواهند شد، چراکه یک محصول به اسم نفت خام را خیلی راحت می‌توان تحریم کرد ولی وقتی از نفت، صدها محصول پتروشیمی تولید کردیم که کشورهای دنیا نیز به آن نیاز مبرم دارند، امکان تحریم آن وجود نخواهد داشت. حتی در حال حاضر آمریکا نتوانسته است از فروش نفت ما نیز به طور کامل جلوگیری کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه تحریم اصلی مربوط به نفت و بانک است، پس دولت آقای هاشمی که با وجود تأکید رهبری، باز هم بر خام فروشی تأکید می‌کرد، از سال‌ها قبل از تحریم‌ها استقبال کرده است. حال چه شده است که آقای هاشمی منتقدین مسیر ذلت باری را که ما را زیر شبه تهدید برد و تحریم‌های جدید هم برایمان به ارمغان آورد را تلویحا متهم به استقبال از تحریم‌ها می‌کند؟

شفقت در ادامه پیرامون اخذ مالیات برای افزایش منابع مالی دولت گفت: می‌دانیم که یکی از منابع درآمدی عمده در کشورهایی که نفت ندارند و بعضا به لحاظ مادی، پیشرفته هم هستند، مالیات است. حال مسئولان دولتی باید پاسخ دهند که چرا ایران قهرمان فرار مالیاتی در دنیا است و حدود ۶۰ درصد فرار مالیاتی دارد؟ آیا با امتیاز دادن به غرب، سازوکار سیستم مالیاتی ایران حل خواهد شد؟ پس چرا آقایان همه چیز، از اشتغال جوانان تا آب خوردن را به تحریم‌ها ربط می‌دهد؟

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه مشکل اشتغال با رونق تولید حل خواهد شد، گفت: آن چیزی که کمر تولید را خواهد شکاند، قاچاق کالاهای ارزان از مرزها است. حال مسئولین دولتی باید پاسخ دهند که به چه دلیل طرح‌ ایران کد و شبنم را که کالاهای قاچاق را از لب مرز تا داخل مغازه‌ها پیگیری می‌کرد، لغو کرده‌اند و درنتیجه واردات کالاهای قاچاق افزایش یافته است؟ تا جایی که رهبر انقلاب فرمودند «واردات بی‌رویه دارد مملکت را از پا در می‌آورد».

این فعال دانشجویی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این بیاخلاقی است که منتقدین سیاست خارجی دولت را با تعابیری چون دلواپسان، تحقیر کنیم. همه باید بدانند که حزب الله از سرزنش هیچ سرزنش کنندهای هراس ندارد. ضمن اینکه هر دلسوز بصیری با مشاهده روند موجود نگران خواهد شد. همان طور که رهبر انقلاب هم فرمودند من به مسئولین مان اعتماد دارم ولی توجه به مکر و عهد شکنی آمریکاییها مرا نگران میکند. درحقیقت دلواپس وضع موجود بودن کاملا قابل دفاع و منطقی است. آن چیزی که توجیه پذیر نیست، خوش خیالی نسبت به غرب است.