همه حاشیه های افطاریهای روحانی / از نشست با فعالین سیاسی تا روحانیون و ائمه جمعه
گروه سیاسی -

حسن روحانی رئیس جمهور امسال تا کنون چند ضیافت افطاری برگزار کرده که این ضیافت ها با حاشیه هایی هم همراه بود.

به گزارشافکارنیوز، این ضیافت انتقادهایی را متوجه رئیس جمهور کرده است.

یکشنبه چهارم رمضان ضیافت افطار با نمایندگان مجلس؛

دوشنبه پنجم رمضان ضیافت افطار اصناف، کارآفرینان و خیرین؛

چهارشنبه هفتم رمضان ضیافت افطار جمعی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا؛

پنج شنبه هشتم رمضان ضیافت افطار جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات؛



گرچه تا کنون ضیافت افطاری رئیس جمهور در دولت های قبل در خود نهاد ریاست جمهوری در پاستور برگزار می شد اما امسال برای اولین بار همه افطاریهای روحانی در سالن اجلاس سران در ولنجک برگزار می شود.



اولین حاشیه افطاری روحانی مربوط به ضیافت افطار جمعی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بود که چهارشنبه شب برگزار شد.



رئیس جمهور بر خلاف سال گذشته که اصولگرایان و اصلاح طلبان را جداگانه به ضیافت افطار دعوت می کرد، امسال با هم دعوت کرد که نفس خود این کار حاشیه ساز شد.



در ابتدای این نشست دکتر حداد عادل، کاظم جلالی، اسداله بادامچیان از طرف اصولگرایان و غلامحسین کرباسچی، قدرت اله علیخانی و الهه کولایی از طرف اصلاح طلبان سخنرانی کردند.



اظهارات کرباسچی و حمایت وی از سران فتنه در این نشست حاشیه ساز شد.



وی در این نشست میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد و خواستار رفع حصر سران فتنه شد.



این اظهارات کرباسچی باعثواکنش هایی حتی در همان جلسه و بعد از جلسه شد.



از طرف دیگر با ورود یکی از حامیان فتنه به نشست مذکور برخی صلوات فرستادند.



غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که در این نشست حضور داشت و برخی دیگر از اصولگرایان در اعتراض به این اقدامات اصلاح طلبان، ضیافت افطاری با رئیس جمهور را ترک کردند.



مصباحی مقدم بلافاصله با رسانه ها مصاحبه کرد و گفت: بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد، ترک کردم.



وی در این خصوص افزود: کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالیکه اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.



اعتراض به حمایت از سران فتنه فقط به ترک جلسه از سوی مصباحی مقدم و مصاحبه وی ختم نشد.



برخی از چهره های سیاسی اصولگرا که در این نشست حضور داشتند در مصاحبه هایی اعتراضات خود را بیان کردند.



حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه که در این نشست حضور داشت نیز در مصاحبه ای با اعتراض به اظهارات کرباسچی گفت: کرباسچی از واژه «سید مظلوم» در مورد میرحسین موسوی استفاده کرد اما به این دلیل که این ضیافت بنا بود در راستای همدلی و همزبانی برگزار شود جمع حاضر واکنش جدی به این صحبت نشان ندادند.



ترقی با بیان اینکه در آن شرایط هر فردی که جلسه را بر هم می‌زد، خود متضرر می‌شد لذا اصولگرایان سکوت کرده و پس از پایان جلسه نقدهای خود را وارد ساختنند، گفت: اصلاح‌طلبان در ضیافت افطار روحانی نشان دادند هیچ گاه به دنبال همدلی نبوده‌اند و از کوچکترین فرصت‌ها در مسیر تعارض با نظام استفاده می‌کنند.



محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان هم در این زمینه گفت: کرباسچی در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم(میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت!



همچنین روز بعد یعنی در صبح روز پنج شنبه جبهه پیروان خط امام و رهبری نسبت به برخی حواشی پیش آمده در ان ضیافت افطار واکنش نشان داد و با صدور بیانیه تاکید کرد که این جلسه حاشیه‌ای داشت که امکان اغماض از آنها ممکن نبود. اگر قرار است این جلسات ادامه یابد قطعاً برگزارکنندگان این گونه جلسات نباید صرفاً یک وقت دهنده باشند، یقیناً اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتماً باید تذکر بدهند و این حق و وظیفه آنهاست چرا که بیان مطالبی که خطوط قرمز نظام را در نوردد نقض غرض است و با اهداف برگزارکنندگان مغایر و در تقابل، متأسفانه دبیرکل کارگزاران آقای غلامحسین کرباسچی در این جلسه از یکی از سران فتنه با نام «این سید مظلوم» نام برد، اگر دوستان ارزشی در جلسه صرفاً به احترام رئیس‌جمهور که میزبان جلسه بودند عکس‌العمل نشان ندادند و جلسه را ترک نکردند بیانگر بی‌تفاوتی به سخنان ساختار شکنانه آقای کرباسچی نبود.



دومین افطاری و دومین حاشیه



اما دومین حاشیه ضیافت افطاری روحانی پنج شنبه شب و در ضیافت افطار جمعی از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات رخ داد.



در آغاز این ضیافت افطاری چهار روحانی سخنرانی کردند. مبلغی، جوادی آملی، طباطبایی و فردی به نام ادیب.



ادیب خود را طلبه‌ای از حوزه علمیه قم معرفی کرد که برای برخی از حاضران چهره شناخته شده ای نبود.



وی در این مراسم به تطهیر سران فتنه و لزوم رفع حصر آنان و ممنوع‌التصویری رئیس جمهور دوران اصلاحات در جراید پرداخت و اظهارات ساختار شکنانه ای بیان کرد.



اظهارات این فرد واکنش هایی را در پی داشت و مثل ضیافت افطار فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عده ای قصد ترک جلسه را داشتند و برخی هم به خاطر این اظهارات و هم به خاطر گزینشی بودن سخنرانان به روحانی اعتراض و انتقاد کردند.

حتی برخی به رئیس جمهور مراجعه کرده و گفتند که ما را اینجا آورده‌اید تا جریان فتنه را تطهیر کنید؟



حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعیت روحانیت مبارز که در این نشست حضور داشت، بعد از نشست در مصاحبه ای با بیان اینکه مطالبی که در این نشست بیان شد بسیار زننده بود، گفت: هیچ کدام از سخنرانان نماینده این جمع نبوده بلکه از قبل مشخص شده بودند. با توجه به اینکه در ضیافت افطار روحانی با شخصیت های سیاسی نیز اتفاق مشابه افتاد و کرباسچی نیز به حمایت از سران فتنه پرداخت، تصور می‌کنم که برنامه‌ریزی دقیقی برای اینکه بتوانند مظلوم نمایی کنند و چهره فتنه گران را بار دیگر در اذهان عمومی و در حضور علما مطرح کنند وجود دارد و خواستند خطوط قرمز را کمرنگ کنند و با این حرکت به دنبال جریان انتخابات آینده هستند که فضاسازی کنند.



در هر حال ضیافت افطاری رئیس جمهور هنوز پایان نیافته و معلوم نیست که در ضیافت افطاری های بعدی چه حاشیه هایی پیش خواهد آمد.