وین در یک قدمی توافق؟

به گزارش افکارنیوز، چانه‌زنی هسته‌ای در وین کماکان ادامه دارد و وزرای خارجه ایران و آمریکا به طور فشرده با هم گفتگو می‌کنند.

در این میان شهر موسیقی اروپا شاهد رفت و آمد سایر وزرا و رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. رفت و آمدها حکایت‌ از آن دارد که هنوز بحثبر سر موضوعات ادامه دارد و قضاوت قطعی درباره نتیجه این دور از مذاکرات هنوز زود است.

شاید موضوعی که چند روز گذشته توجه محافل خبری و خبرنگاران پیگیر مذاکرات را به خود جلب کرد، سفر یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفتگو درباره موضوعات گذشته بود.

در این خصوص، پالس‌ها از سمت تهران و همچنین آژانس مثبت بوده است؛ هر چند که بنا به گفته مقامات کشورمان باید در زمینه جزئیات و چارچوب زمانبندی اقدامات باید جلسات دیگری برگزار شوند.

آمانو دیروز پیش از دیدارهای خود در هتل پله کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت که آژانس می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی گزارشی را در خصوص ارزیابی و راستی‌آزمایی موضوعات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی ارائه کند.

اظهارات وی تا حدودی گمانه نزدیک شدن به تفاهم یا توافق در این زمینه را قوت می‌بخشد، اما نباید این را فراموش کرد که تصمیم قطعی در این باره با حضور سایر وزرای خارجه ۱ + ۵ در وین میسر خواهد شد.

اما علاوه بر موضوع پی‌ام‌دی(ابعاد نظامی احتمالی) موضوعاتی نظیر تحریم‌ها و طول دوره توافق نیز از اختلافاتی بوده‌اند که بحثبر سر آنها در مذاکرات در جریان بوده است.

به ویژه در زمینه تحریم‌ها اختلافات هنوز به طور کامل حل نشده است. منابع غربی در وین از اختلاف داخلی در گروه ۱ + ۵ درباره موضوع برگشت پذیری تحریم‌ها خبر داده‌اند.

کشورهایی نظیر چین و روسیه با مکانیزم کشورهای غربی برای برداشتن تحریم‌ها و نحوه برگشت‌پذیری آنها مخالف هستند و بیشتر قائل به روند شورای امنیت سازمان ملل هستند. از طرفی کشورهای غربی با هراس از اینکه روسیه و چین در این روند بخواهند از قدرت وتو خود استفاده کنند، معتقد به روندی غیر از این هستند.

در این میان برخی بحث‌ها درباره کمیسیون مشترکی مطرح است که شامل شش کشور، ایران و آژانس است. این کمیسیون مشترک در خصوص موارد نقض یا عدم نقض توافق تصمیم‌گیری می‌کند و اساس تصمیم‌گیری آن مبتنی بر اکثریت آرا می‌باشد؛ موردی که پیش از این خوشایند روس‌ها و چینی‌ها نبود.

اما آنطور که از فضای حاکم بر مذاکرات بر می آید، به نظر می رسد که بیشتر مباحثروندی در میان هیات‌ها در میان است. در خصوص موضوعات مختلف نیز راه‌حل هایی ارائه شده‌اند، اما برای قطعی شدن آن‌ها باید امروز منتظر حضور وزرای خارجه ۱ + ۵ بود تا دید که آنها بر مباحثو راه‌حل‌های تعیین شده مهر تایید خواهند زد یا نه.

امروز و فردا که وین شاهد حضور همه وزرای خارجه ۱+۵ خواهد بود، روزهای تعیین کنندهای برای مذاکرات هستهای هستند، چرا که وزرای خارجه باید مباحث را جمعبندی کنند، و ببینند که به چه نتیجهای میرسند.