مایکل ماکوفسکی: اعضای کنگره توافق با ایران را رد کنند

به گزارشافکارنیوز،" مایکل ماکوفسکی، " مقام پیشین پنتاگون و تحلیل گر مسائل ایران مدعی شد: «توافق با ایران پیچیدگی‌های زیادی برای امنیت ملی آمریکا به همراه خواهد داشت و این به منزله موافقت مشروع با تبدیل ایران به یک کشور در آستانه اتمی شدن است.»

ماکوفسکی در بیانیه نخست خود به جلسه استماع زیر کمیته خاورمیانه و جنوب آسیا کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «در ماه آوریل دو هزار و یازده و اوایل روزهای پدیده بیداری عربی، من در برابر زیر کمیته خاورمیانه و جنوب آسیا حاضر شدم و گفتم که جلوگیری از ایران اتمی باید هدف اصلی ما باشد و سیاست های ما را با وجود حوادثموجود، هدایت کند. من این موضوع را امروز بیش از هر زمان دیگر احساس می کنم.

مذاکرات اتمی ایران در وین تا دهم ژوئیه(۱۹ تیر) تمدید شده است و امکان تمدید بیشتر آن هم وجود دارد. هر روزی که در آن باشیم و این توافق هنوز تکمیل نشده است آن روز هنوز هم می تواند روز خوبی محسوب شود زیرا معتقدم که هنوز هم این توافق به خاطر پیچیدگیهای زیاد، برای امنیت ملی آمریکا و مواضع این کشور بسیار ناقص است. اینکه خود را همردیف جمهوری اسلامی ایران یعنی دشمن هم پیمانانمان آمریکا از جمله اسرائیل و کشورهای هم پیمان عربمان قرار دهیم به منزله موافقت با مشروعیت بین المللی ایران اتمی در مدت ۱۰ تا ۱۵ سال آینده است. با رفع تحریم ها و افزایش صادرات ایران به ده‌ها میلیارد دلار دست پیدا خواهد کرد و این باعثتقویت این کشور خواهد شد. این توافق می تواند سبب تشویق و افزایش تلاش‌های دیگر کشورهای منطقه برای رفتن به طرف تسلیحات اتمی شود. این موضوع سبب خواهد شد که چند سال آینده ما نه تنها نیاز به ارزیابی فعالیت های ایران داشته باشیم بلکه نیاز پیدا کنیم فعالیت های کشورهایی چون عربستان سعودی، ترکیه و هم پیمانان منطقه ای سنتی خود را که ممکن است فعالیت هایی درجبهه اتمی داشته باشند زیر نظر داشته باشیم.»

وی در ادامه مدعی شد: «تمامی مواردی که ذکر شد یک درگیری نظامی اتمی یا متعارف را در خاورمیانه(غرب آسیا) چه به عمد و چه ناشی از محاسبات اشتباه محتمل می سازد مگر اینکه اسرائیل و یا اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا گامی در جهت اقدام نظامی بر ضد تاسیسات اتمی ایران به منظور توقف سرایت و همه گیری آن بردارد. من از تمامی اعضای کنگره می خواهم که این توافق را رد کنند و اهرم آمریکا برای رسیدن به توافقی قابل پذیرش که از ایران اتمی جلوگیری کند را احیاء کنند و به آن نیرویی تازه ببخشند و احتمال سرایت اتمی و جنگ را کاهش دهند.»

وی در ادامه ادعای خود افزود: «من در اینجا تمرکز سخنانم را بر روی معایب توافق در حال شکل گیری و پاسخگویی به مباحت مطرح از طرف دولت اوباما درباره توافق و پیچیدگی های این توافق در حال شکل گیری قرار می دهم. سخنان من بر اساس اطلاعاتم روز هشتم ژوئیه(۱۷ تیر) است.»

وی مدعی شد توافق هسته ای معایبی دارد. طبق ادعای وی «معایب توافق» عبارتند از:

«آقای رئیس، شما و کمیته شما مسائل مختلفی را درباره معایب توافقی که قرار است در وین نهایی شود بیان کرده اید. من چند مورد دیگر را و نه همه آنها را مطرح می کنم.

اول از همه این توافق دهها میلیارد دلار ناشی از آزاد شدن دارایی ها و افزایش صادرات نفتی در سال آینده در اختیار رهبران ایران قرار می دهد. این موضوع باعثتقویت حمایت ایران از حماس و حزب الله و افزایش آمادگی نظامی خودش می شود.

دوم اینکه در مدت ده تا پانزده سال به ایران این اجازه داده خواهد شد که برنامه اتمی خود را گسترش دهد. به طور قانونی همانند ژاپن با آن رفتار خواهد شد.

سوم اینکه این توافق باید سبب بازرسی های بیشتر شود. توافق باید سبب پایبندی ایران به توافق الحاقی شود اما هیچ توافق الحاقی شامل بازرسی های سرزده از جمله دسترسی به اماکن نظامی که این احتمال می رود ایران در آنها تسلیحات اتمی تولید کند، نمی شود. ایران هنوز درباره بعد نظامی احتمالی برنامه اتمی اش تبرئه نشده است.

چهارم اینکه حتی اگر بازرسی ها قانون شکنی های ایرانی ها را رد یابی کرده باشند اما تردیدهایی درباره اینکه دولت اوباما تهران را در این رابطه به چالش بکشد، وجود دارد. دولت اوباما مدعی است که ایران به طرح اقدام مشترک که در نوامبر دو هزار و سیزده بر سر آن توافق شد، پایبند بوده است اما ایران در چند مورد آنرا نقض کرده است. دولت اوباما به جای به چالش کشیدن ایران به عنوان وکیل مدافع آن رفتار کرده است و به استقلال سازمان های آمریکایی که یافته هایی دارند، حمله کرده است. اخیرا در یکی از مقالات واشنگتن پست به این موضوع اشاره شده است.

پنجم و شاید گیج کننده ترین موضوع به این مربوط می شود که این توافق ایران را به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر ضد برنامه های موشکی بالستیکش، متعهد نمی کند.