رای گیری در مورد پورمختار برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

به گزارشافکارنیوز،مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه ۲۱ تا سه شنبه ۲۳ تیر جلسه علنی دارد.
انتخاب رئیس کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی از بین اعضاء ثابت کمیسیون با پیشنهاد هیأت رئیسه مجلس در دستور کار هفته آینده صحن مجلس قرار دارد.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دلیل اهمیتش تنها کمیسیون تخصصی مجلس است که ریاست آن با پیشنهاد هیأت رئیسه و رای نمایندگان در صحن مجلس انتخاب می شود در حالی که ۱۳ کمیسیبون تخصصی در جلسات داخلی خود رئیس کمیسیون را انتخاب می کنند.

همچنین کمیسیون اصل ۹۰ تنها کمیسیون مجلس است که دارای اعضای ثابت و متغیر است.
اعضای ثابت آن تعدادی از نمایندگان هستند که خود بصورت داوطلبانه عضو آن شدند و اعضا متغیر آن روسای ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس هستند که هر نماینده ای رئیس یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس باشد، عضو متغیر این کمیسیون خواهد بود.

محمد علی پور مختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در طول سه سال گذشته در مجلس نهم ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را بر عهده داشت و قرار است سال آخر مجلس هم ریاست این کمیسیون بر عهده وی باشد.

بر اساس اطلاع خبرنگار افکار نیوز هیئت رئیسه مجلس تصمیم دارد تا هفته آینده پور مختار را بار دیگر برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به صحن معرفی کند.

وی برای تکیه بر ریاست این کمیسیون باید نصف بعلاوه یک آرای نمایندگان حاضر در صحن را کسب کند.
این کمیسیون وظیفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسی را انجام می‌دهد.
در این اصل تاکید شده که «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

انتخابات روسای کمیسیونهای مجلس هر ساله در خرداد ماه برگزار می شود اما به دلیل روند انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰، انتخاب آن تا الان انجام نشد.