امروز؛ احتمال توافق نهایی هسته ای

به گزارش افکارنیوز، یک خبرگزاری چینی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک از احتمال حصول توافق نهایی هسته‌ای ایران و ۵ + ۱ در روز یکشنبه خبر داد.

در حالی که رایزنیهای فشرده هسته‌ای در وین همچنان ادامه دارد، یک خبرگزاری چینی خبر داد امروز احتمال توافق نهایی بین ایران و گروه ۱ + ۵ در پایتخت اتریش وجود دارد.

خبرگزاری شین‌هوآ به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد: «نزدیکی نظرات همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و احتمال و انتظار یک توافق نهایی در روز یکشنبه وجود دارد».

این منبع که خواستار عدم انتشار نامش شده افزود: «کاهش اختلافات و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و مرحله نهایی مذاکرات فرارسیده است».

او با بیان اینکه همچنان تعداد کمی از موضوعات باقی مانده، تاکید کرد که توافق نهایی در روز یکشنبه ممکن است البته این موضوع به نشستهای آتی و پیش رو بستگی دارد.

این منبع دیپلماتیک ناشناس مدعی شده که احتمال دادن دسترسی به بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به مراکز نظامی ایران وجود دارد. وی همچنین با تاکید بر اهمیت پروتکل الحاقی در روند توافق هسته‌ای ایران ادعا کرده که تشدید و تقویت کردن «برخی مفاد و شرایط» پروتکل الحاقی هم محتمل است.

این منبع دیپلماتیک ناشناس در موضوع تحریمها هم گفت که بخش‌های خاصی از تحریمهای ایران رفع خواهد شد اما هنوز زمانبندی دقیق آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

در ادامه گزارش خبرگزاری شینهوآ درباره اجرای توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۵ آمده است: پس از حدود یک سال آمادگی، اگر طرفهای مذاکرات موافقت کنند، توافق جامع به صورت همزمان اجرا خواهد شد.