به گزارش افکارنیوز، روزنامه‌ دولتی شهروند در گزارشی با عنوان «واکنش عجیب بازار به توافق بزرگ» نوشت: با بالا گرفتن زمزمه‌های توافق هسته‌ای، بازار ارز و طلا بار دیگر آماده هیجان‌های گسترده شده بود. از هفته قبل حدود ۱۰۰ تومانی نرخ هر دلار کاهش یافته بود و بازار سرمایه رشد صعودی را تجربه می‌کرد. روزبه‌روز که گمانه‌زنی‌های مختلف در موضوع هسته‌ای می‌شد، بازارها هم نوسان می‌کردند و حتی برخی معتقد بودند که مانند سال ۶۷(پس از قبول قطعنامه) شوک بزرگی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد. اما تا روز قبل از توافق هیجان خبرهای خوش در بورس باعثرشد ۱۵۴۸ واحدی شاخص کل شد و دلار را به کانال ۳۱۰۰ تومان برد. اما روز توافق تا ساعت ۱۳ بازار یک حال و هوا داشت و عصر آن روز همزمان با اعلام رسمی توافق بازار حالی متفاوت!

شهروند افزود: دست آخر قیمت دلار افزایش پیدا کرد تا همه پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآید و حتی هیجان‌های مقطعی کاهش قیمت را نیز شاهد نباشیم. به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم افزایش پیدا کرد تا تحلیلگران بازار در شگفتی وقایع رخ داده باشند.

شهروند نوشت: مردم کاهش نرخ ارز و بالا رفتن ارزش پول ملی را انتظار دارند و حالا می‌پرسند که چرا انتظارها معکوس شد و جریانی متفاوت از پیش‌بینی‌ها رخ داد. در بازار طلا هم وضعیت از هفتم تیرماه امسال یعنی سه روز مانده به نخستین ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای تا روز توافق در مدار نزولی بود و قیمت‌ها به میزان قابل توجهی افت کرد، اما به یک‌باره ورق برگشت و برخلاف انتظارها قیمت‌ها به مقدار محسوسی در مدار رشد قرار گرفته است.

تابلوی معاملات آتی بورس کالای ایران هم از افزایش قابل توجه قیمت‌ها خبر داد و با صعود تمام کرد. اما نکته جالب به معاملات سررسیدهای دورتر اختصاص دارد، به‌طوری که قرارداد تحویل دی ماه در حالی با رشد ۶/۴ درصدی با قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله می‌شود که این سررسید با قیمت ۸۵۷ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. همچنین سکه در سررسید اسفند نیز با نوسان ۵۶ هزار تومانی روبه‌رو شد، به‌طوری که قیمت سکه در این سررسید صبح دیروز ۸۶۸ هزار تومان بود اما هم‌اکنون با قیمت ۹۲۴ هزار تومان معامله می‌شود.

همزمان روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: منتظر کاهش قیمت خودرو پس از توافق هسته‌ای نباشید. با نهایی شدن توافق هسته‌ای در وین این سؤال در ذهن مردم شکل گرفته که وضعیت بازار کالاهای مختلف پس از این توافق چگونه خواهد بود؟ از چند ماه پیش رکود سنگینی در بازار خودرو حاکم شده که کارشناسان دو دلیل اصلی را بر این رکود برشمرده‌اند؛ اول اینکه رکود در بازار خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است و دوم اینکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که پس از توافق هسته‌ای قیمت خودرو کاهش می‌یابد. محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو تصریح کرد: درخصوص خودروهای داخلی باید گفت که این خودروها نه‌تنها ارزان نمی‌شود بلکه احتمالاً مقداری گران هم خواهد شد.

روزنامه شرق هم با تأکید بر اینکه خودرو با توافق هسته‌ای ۸ درصد گران می‌شود، از قول احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان و درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر قیمت خودرو نوشت: درباره قیمت خودرو پیش‌بینی من این نیست که قیمت خودرو ارزان شود بلکه اتفاقاً قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: تعجب می‌کنم که برخی با چه منطقی و چه عقلی درباره کاهش شدید قیمت خودرو صحبت می‌کنند، مگر قرار است قیمت آب، برق و گاز را که گران کرده‌اند، ارزان کنند یا تعرفه مواد اولیه که گران شده، کاهش پیدا کند یا ارز سه هزار و ۲۰۰ تومانی ارزان‌تر شود یا ارز مبادله‌ای به قیمت سابق برگردد؟
در همین حال خبرگزاری ایسنا از واکنش عجیب بورس تهران به توافق هستهای خبر داد و نوشت: بورس تهران که یک هفته قبل از توافق تاریخی ایران با قدرتهای جهانی، خود را برای جهشی بزرگ آماده کرده و با افزایش مجدد قیمت و تقاضا خوشحالی سهامداران را رقم زده بود، یک روز بعد از اعلام نتیجه مذاکرات هستهای و در میان ناباوری سهامداران روند نزولی در پیش گرفت و قرمزپوش شد. سهامداران بورس در عین ناباوری یک روز بعد از توافق هستهای با افت قیمت و افزایش فشار فروش مواجه شدند. از همان دقایق ابتدایی معاملات، علیرغم انتشار اخبار مثبت درخصوص لغو تحریمها رفتهرفته بر فشار فروش بازار افزوده شد تا در نهایت شاخص بورس با ریزش ۶۰۵ واحدی و قرار گرفتن در کانال ۶۸ هزار و ۸۲۷ واحد به کار خود پایان داد و بر روند نزولی تأکید کرد.