اهمیت بسیار زیاد توافق برای سیاست خارجی آمریکا

به گزارش افکارنیوز، بن کاردین سناتور دمکرات ایالت مریلند آمریکا در اظهاراتی در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: ما(در قانون بازنگری توافق هسته ای ایران) توانستیم رای قاطع این کمیته را بدست آوریم، توانستیم حمایت کاخ سفید را بدست آوریم، ما معتقدیم که با تصویب قانون به دو هدف مهم دست یافتیم.

کاردین گفت: هدف اول این بود که ما بازنگری مناسبی را برای کنگره در نظر گرفتیم، این قانون به ما اجازه می دهد که اقدام کنیم یا اینکه نیازی نیست که ما اقدام کنیم. این قانون این واقعیت را به رسمیت می شناسد که رژیم تحریم ها در کنگره مورد تصویب قرار گرفت و ما درخصوص اجرای هرگونه توافقنامه نقشی برای ایفا کردن داریم. همانطور که اکنون در برنامه جامع اقدام مشترک می بینیم، کنگره نقشی برای ایفا کردن دارد. پس روند منظمی شکل گرفت و این استماع بخشی از آن روند است.

وی ادامه داد: دو سال طول کشید تا شما(خطاب به نمایندگان دولت که در جلسه حضور دارند) برای این توافقنامه مذاکره کنید، دو ماه در وین طول کشید تا به جزئیات نهایی دست یابید. ما در روز چهارم بازنگری خود از توافقنامه قرار داریم درحالیکه دوره بازنگری شصت روز است. من هنوز به نتیجه گیری نرسیده ام اما امیدوارم که اعضای کنگره همه اطلاعاتی را که می خواهند بدست آورند و همه کسانی هم که مستقیما در این مسئله نقش داشتند، استدلال خود را بکنند. ما جلسات استماعی را برای هفته آینده و هفته بعد از آن داریم و کارشناسان بیرونی را دعوت خواهیم کرد. بسیاری از ما در گذشته از این فرصت استفاده کردیم، امیدوارم که همه ما قبل از آنکه نتیجه گیری کنیم، از این فرصت استفاده کنیم.

این سناتور دموکرات افزود: این توافقنامه از منظر سیاست خارجی آمریکا بسیار مهم است. ایران در آن منطقه اهمیت بسیار زیادی برای امنیت آمریکا دارد اما هدف دومی هم در قانون بازنگری توافق هسته ای ایران وجود دارد. هدف این بود که همه تلاش های ما روی «فرد بد» که ایران است متمرکز شود و تا جایی که می توانیم یکصدا صحبت کنیم تا مذاکره کنندگان ما بتوانند در وین روی مذاکرات تمرکز داشته باشند نه اینکه در واشنگتن مذاکره کنند!، هدف همچنین این بود که مذاکره کنندگان ما تلاش کنند بهترین توافقنامه ممکن را بدست آورند.