مذاکرات در بستر اقتدار ملی به وجود آمد

به گزارش افکارخبر، سید نظام الدین موسوی در دومین نشست خود به عنوان دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: روزی که برای خبرنگار تعیین شده با تلاش و مجاهدت خبری عجین است.

وی ادامه داد: روزی که شهید صارمی در حادثه تلخ ۱۷ مرداد مزارشریف توسط گروه خشن و تروریست به شهادت رسید و به اذعان همراهان وی هنوز دوران نقاهت عمل جراحی خود را طی نکرده بود اما به دلیل وظیفه شناسی به کار خود ادامه داد. وی الگویی برای وظیفه شناسی تمام خبرنگاران است.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه گفت: چند نکته را باید در مورد مسائل داخلی و خارجی و مواضع انجمن روزنامه نگاران مسلمان مطرح کنم. یکی از مسائل عمومی کشور که با آن درگیر بودیم مذاکرات هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک و جمع بندی مذاکرات است. کشورهای طرف این قرارداد باید سیری را طی کنند و اگر بعد از ۹۰ روز به فرجام برسد نهایت کار مشخص می‌شود.

موسوی تصریح کرد: نکته اول در این خصوص زحمتی بود که عزیزان تیم مذاکره‌کننده، کشیدند که به تعبیر مقام معظم رهبری عاقبت مذاکره هرچه باشد اجر آنها محفوظ است. آنها شبانه روز تلاش کردند و عرق ریختند و کسانی که اهل مذاکره بودند می‌دانستند که کار نفس‌‌گیری است؛ مذاکره با گروهی که سوابق و تجربیات بیشتری دارد کار دشواری است.

وی افزود: این کشورهایی که با آنها مواجه بودیم قبلاً در زمینه هسته‌ای با کشورهای دیگر از جمله کره شمالی، عراق، و لیبی و حتی در میان خودشان برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای مذاکره داشتند. تیم مذاکره کننده ما باید با اینها مواجه می‌شد و کار ارزنده و قابل تقدیری بود اما آیا نتیجه‌ای که حاصل شده مورد تأیید است. آیا این مذاکرات صرفا محصول چند سال اخیر است. برخی تمایل دارند کل معادله را در ۲۲ ماه اخیر خلاصه کنند. ما منکر زحمات این دو سال نیستیم اما مسئله هسته‌ای ما مسئله‌ یکی دو سال نیست این فرآیند تجربه ۱۰ رساله ما است که طیف‌ها و عناصر مختلفی در مسیر آن زحمت کشیدند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان خاطرنشان کرد: ما در این مسیر شهید دادیم و ایران اولین کشوری است که برای رسیدن به این فناوری شهید داده است، ما تحریم شدیم اما در طول آن به ۱۹ هزار سانترفیوژ دست پیدا کردیم. ما توانستیم مرکز آب سنگین اراک و فردو را راه اندازی کنیم. در عین حال که تهدیدات متوجه کشور بود ما توانستیم میزان غنی سازی را از سه و نیم به ۲۰ درصد برسانیم چیزی که غربی‌ها با تمسخر به آن نگاه می‌کردند. اما باید توجه کنیم مذاکرات در بستر اقتدار ملی بوجود آمد و کسی نمی‌تواند ادعا کند که با استفاده از قدرت چانه زنی صرف، مذاکرات را به پیش بردیم. مگر می‌شود با دست خالی مذاکره کرد. کسی که زورگو باشد تا در دستان خود عناصر اقتدار را نبیند هیچ چیز را از شما قبول نمی‌کند اینکه عده‌ای بخواهند داشته‌های جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه کنار بگذارند و آن را در چانه زنی صرف خلاصه کنند ساده کردن مسئله است. همین مقاومت مردم در مقابل تحریم خود یکی از عوامل مهم بود تا جایی که اوباما و جان کری نیز بی اثر شدن تحریم‌ها را اعلام کرده بودند.

موسوی افزود: نکته‌ بعدی راجع به فرآیند جمع بندی مذاکرات است همانطور که آمریکا تأکید دارد که فرآیند آن قانونی است ما هم باید همین کار را انجام دهیم. مطابق قانون اساسی تمام مقابله نامه‌ها راه قانونی دارد و باید به مجلس بیاید در این مسئله شورای عالی امنیت ملی نیز باید ورود پیدا کند و این نافی وظایف آنها نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی اعلام کردند قطعنامه ۵۹۸ را هم به داخل مجلس نیاوردیم اما این دو مورد با هم متفاوت است. برجام و جمع بندی چیزی است که باید بررسی شود و این بررسی نباید فلفور صورت بگیرد چرا که ۱۵۰ صفحه را رفرنس‌های متعدد و ضمائم وجود دارد که باید توجه حقوق دانان و نمایندگان مجلس بررسی شود. ما اجباری نداریم بدون دقت و درنظر گرفتن مسائل کارشناسی مجلس را مجبور کنیم که یا به این مسئله ورود پیدا نکند و یا با عجله تصدیق کند.

دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان تصریح کرد: ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم اما همانطور که مقام معظم رهبری نیز متذکر شدند احتمال خطا وجود دارد. ما به دشمن اعتماد نداریم و باید راه حفرههای امنیتی را ببندیم. چنانچه در ماجرای لوزان ابتدا اعلام شد که پیروزی بزرگ بوجود آمده بعدها آقای ظریف اعلام کرد که این یک چک نویس است و باید مسائل آن حل و فصل شود.