مشاهیر روستازاده + تصاویر

به گزارشافکارخبر،رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مورخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۶۸ طی مراسم بیعت با اصناف، در قدرشناسی از ایثار و فداکاری‌های بی‌شائبۀ روستائیان کشور بیاناتی ایراد فرمودند:

" این‌ نکته‌ را به‌ برادران‌ و خواهران‌ روستایی‌ ابلاغ‌ کنید که‌ روستاییان‌ در طول‌ سالیان‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌، نقش‌ مهمی‌ در همه‌ی‌ مراحل‌ خودکفایی‌ جبهه‌ی‌ جنگ‌، بسیج‌ عمومی‌ و پشتیبانی‌‌ها داشتند. "

وقتی نام فردی به دلیل عمومیت و محبوبیت بر سر زبان‌ها می‌افتد و در جهان شناخته می‌شود، فرقی نمی‌کند این شهرت در عرصۀ ملّی است یا سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… خواه ناخواه بیوگرافی / رزومه / زندگی‌نامۀ وی مورد توجه افکارعمومی قرار می‌گیرد.

خط اول از بیوگرافی هر انسان، زمان و مکان تولد اوست.

مشاهیر معاصر کشور ما در کجای پهنۀ پهناور این سرزمین دیده به جهان گشوده و رشد یافته‌اند؟ در پایتخت؟ در شهرهای بزرگ؟ یا در روستاهای محروم و دورافتاده؟

در این گزارش قصد داریم به طور اجمالی به ذکر زادگاه برخی از مشاهیر کشورمان، از رؤسای جمهور ادوار مختلف گرفته تا سیاستمداران و علماء و در نهایت بزرگمردانی که با نثار خون خود، نامشان تا ابد بر جبین تاریخ بشریت خواهد درخشید، بپردازیم.

پیش از ارائۀ این لیست، سه تبصره مهم ذیل را نباید از نظر دور داشت:

۱. بنابر اعلام سازمان ملل متحد، ایران در ۳۰ سال پیش ۱۰۴ اُمین کشور جهان از لحاظ جمعیت بالای روستایی محسوب می‌شد. با افزایش شهرنشینی در جامعۀ رو به صنعتی شدنِ ایران، این رقم به مرور رو به کاهش است، اما با این حال پیش بینی شده تا سال ۲۰۱۵ به صد و سی و دومین کشور با جمعیت روستانشین جهان تبدیل شود.

براساس جدیدترین اعلام رسمی مرکز آمار ایران، جمعیت روستانشین کل کشور در سال ۱۳۹۴ برابر با ۲۱.۴۴۶ میلیون نفر از جمعیت کل ۷۸.۷۷۳ است.

این آمار به این معنی است که به طور میانگین از هر چهار نفر ایرانی، یک نفر ساکن روستاهای کشورمان است. بدیهی است فقط ذکر نام تعداد مشاهیر و بزرگانی که از دل این رقم بالا بیرون آمده‌اند، امری نزدیک به محال است، لذا این نمونه‌های انگشت‌شمار تنها قطره‌ای از دریاست.

۲. محل تولد و زندگانیِ بعضی از مشاهیر و بزرگان ملّی و مذهبیِ کشورمان، روستاهایی بسیار دورافتاده و گمنام بوده، لذا نویسندگان در بیوگرافی‌هایی که از این اشخاص ارائه می‌دهند(چه در فضای مجازی و چه به صورت کتب منتشرشده) معمولاً نام نزدیک‌ترین شهر یا شهرستان به آن روستا را به عنوان محل تولد فرد ذکر می‌کنند تا برای عموم آشناتر باشد.

۳. بسیاری از شهرستان‌های فعلی، طی یک الی دو دهۀ اخیر به شهرستان تبدیل شده و در اسناد رسمی کشور ثبت شده‌اند، در حالی که هنگام تولد انسان‌های بزرگ در آنجا، این مناطق، روستاهایی کوچک و ناشناخته بوده‌اند.

حسن روحانیرئیس جمهور فعلی کشورمان در ۲۱ آبان سال ۱۳۲۷ در شهرستان سرخه استان سمنان زاده شد. محمود احمدی نژادششمین رئیس جمهور ایران در ۶ آبان سال ۱۳۳۵ در روستای آرادان از توابع شهرستان گرمسار استان سمنان به دنیا آمد. اکبر هاشمی رفسنجانیچهارمین رئیس جمهور ایران در ۳ شهریور ۱۳۱۳ در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان به دنیا آمد. اصالت خانوادگیآیت‌الله صادق آملی لاریجانیوعلی لاریجانی، رؤسای فعلی قوه قضاییه و مقننه به روستای پردمه شهرستان لاریجان در هفتاد کیلومتری آمل مازندران بازمی‌گردد. سردار قاسم سلیمانیفرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متولد ۱۳۳۶ در دهستان رابُر از توابع استان کرمان است. سید یحیی رحیم صفویفرمانده سپاه پاسداران و از رزمندان و فرماندهان جنگ تحمیلی متولد سال ۱۳۳۱ در روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان، از توابع استان اصفهان است. محمدباقر قالیبافشهردار تهران، متولد ۱۳۴۰ در شهرستان طرقبه از توابع مشهد است. علی اکبر ولایتیمتولد سال ۱۳۲۴ در روستای رستم‌آباد شمیران است. محسن رضاییمتولد سال ۱۳۳۳ در روستای بنه‌وار از توابع شهرستان لابی در استان خوزستان به دنیا آمد.

مشاهیر روستازاده

علاوه بر سیاستمداران کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی، در نسل اول انقلاب نیز بسیاری از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان و شخصیت‌های طراز اول اجتماعی، مذهبی و سیاسی که منشأ پیدایش انقلاب بودند، در روستاها، دهستان‌ها، بخش، ناحیه و شهرستان‌های کوچکِ دور و نزدیک در این مرز و بوم متولد شده‌اند.

شهید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینیبهشتیزادهٔ ۲ آبان ۱۳۰۷ در منطقهٔ قدیمی لُنبان در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. شهید آیت‌الله دکتر مرتضی مطهریمتفکر شهید، زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در شهرستان فریمان در شرق استان خراسان رضوی است. دکتر علی شریعتینویسنده، محقق، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و از مبارزان و فعالان سیاسی - مذهبی، ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای کاهک در کویر مزینان در نزدیکی شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی زاده شده است. شهید آیت‌الله سید محمودطالقانیاز رهبران انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان و نخستین امام جمعهتهران پس از انقلاب، ۱۳ اسفند ۱۲۸۹در روستای گلیرد شهرستان طالقان دیده به جهان گشود. شهید آیت‌الله محمدجواد باهنردر منطقۀ قدیمی و محروم محله‌شهر در اطراف شهر کرمان به دنیا آمده است. شهید محمدعلی رجاییسال ۱۳۱۲ در شهرستان دارالمومنین قزوین متولد شد.

1

*** زادگاه شهدا

شهید خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی،سال ۱۳۳۴ در روستای بالاشیرود از توابع شهرستان تنکابن در غرب مازندران دیده به جهان گشود. شهید خلبان احمد کشوری،زادۀ سال ۱۳۳۲ در روستای کیاکلا، از توابع شهرستان سیمرغ استان مازندران است. شهید محمود کاوهمتولد سال ۱۳۴۰ در دهستان بیهود از توابع قائنمرکز شهرستان قائنات از شهرهای استان خراسان جنوبی است. شهید سرلشکر محمد بروجردیسال ۱۳۳۳ در روستای دره‌گرگ از توابع بروجردمرکز استان لرستان به دنیا آمد. شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی،سال ۱۳۲۳ در روستای درگزاز توابع استان خراسان رضوی متولد شد. شهیدان مهدی، علی و حمید باکریهر سه متولد منطقۀ میاندوآب، بین دو رود زرینه‌رود و سیمینه‌رود واقع در جنوب دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی هستند. شهید ۱۳ سالۀ انقلاب،حسین فهمیدهسال ۱۳۴۶ در روستای سراجه از توابع بخش مرکزی استان قم زاده شد. شهید یوسف کلاهدوزمتولد۱۳۲۵قوچان، شهرستانی در ۱۴۸ کیلومتری شمال غربمشهداست. شهید احمد کاظمیفرمانده سپاه متولد ۲ مرداد۱۳۳۷درنجف آباداز شهرستان‌های استان اصفهان است. شهید سرلشکر ولی‌الله فلاحیفرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، سال ۱۳۱۰در روستای کولج شهرستان طالقاناستان البرز متولد شد.

شهدا

*** زادگاه علماء

بسیاری از علما، مراجع عظام تقلید و مجتهدین طراز اول کشور نیز در توابع شهرستان‌ها به درجات بالای علوم دینی و حوزوی رسیده‌اند و بلکه سیر و سلوک و تهذیب نفس را نیز در همان محیط سنتی روستا طی نموده‌اند.

به طور مثال از بین مراجع عظام تقلیدآیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت(زادۀ شهرستان فومن در جنوب غرب گیلان)و شیخ حسنعلی اصفهانینخودکی(زادۀ روستای نخودک در حومۀ مشهد مقدس) در زمرۀ علما و عرفایی هستند که درجات معنوی سیر و سلوک الی الله را در روستای محل تولدشان پیموده‌اند.

شناسنامه امام خمینی

حسن ختام این نمونه‌ها بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است که زادهٔ ۱ مهر ۱۲۸۱ در خمین، واقع در جنوبی‌ترین قسمت استان مرکزی است.