نامه‌نگاری دولت آمریکا با سران فتنه در سال ۸۸

به گزارشافکارخبر،مایکل لدین مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در یادداشتی در نشریه فوربس به موضوع مخالفت چاک شامر سناتور دموکرات آمریکا و مهمترین چهره یهودی‌ها در کنگره با توافق هسته‌ای ایران پرداخته است.

وی در بخشی از این یادداشت متن نامه‌ای را که از سوی سران فتنه خطاب به مقامات آمریکایی ارسال شده است آورده است و علت مخالفت شامر با توافق هسته‌ای را وساطت در انتقال این پیام محرمانه دانسته است. به‌گفته مایکل لدین سناتور شامر نقش مستقیمی در نامه نگاری محرمانه بین دولت اوباما و سران آشوب علیه دولت ایران در سال ۱۳۸۸ و در پی انتخابات ریاست جمهوری داشته است.

این سیاستمدار نومحافظه کار آمریکا می‌افزاید: در این زمان حساس دولت آمریکا تصمیم گرفت پیامی برای گروه موسوی، جنبش سبز، بفرستد، و سناتور شامر دوستی در وال استریت داشت که با سبزها در ارتباط بود و همان فرد به‌عنوان رابط انتخاب شد.

از شامر خواسته شده بود تا از رهبران سبزها از طرف دولت آمریکا پرسیده شود: " سبزها بدانند که این سؤالات از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح می‌شود: ‌ چه‌کاری باید انجام دهیم؟ چه‌کاری نباید انجام دهیم؟ ".

پاسخ این پیام در یک یادداشت ۸صفحه‌ای در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۰۹(۹ آذر ۸۸) دریافت شد. به‌نوشته لیدن: " نویسندگان محتاط بوده‌اند، و متن امضا نشده و من دلایل روشنی دارم که چند نفر در تهران روی آن کار کرده‌اند ".

در این نامه تصویری از ایران با عبارت‌های بسیار خشنی آمده است که این کشور تحت " حکومت استبدادی "، " رژیمی خشن " و " دیکتاتوری " است که با سرکوب مردم و چپاول منابع عمومی ادامه حیات می‌دهد. همچنین در این نامه تأکید شده است: " حکومت قابل اصلاح نیست اما نیروهای حامی تغییر در داخل قوی هستند و به‌خوبی هدایت می‌شوند ".

لدین می‌افزاید: به‌گفته دوست شامر در وال استریت ژورنال که من با وی صحبت کردم، یادداشت به شامر تحویل داده شد. وزارت خارجه(آمریکا) می‌گوید هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد و دفتر شامر هم از اظهار نظر در این باره امتناع کرد، اما نمی‌توانم تصور کنم که نامه را به هیلاری کلینتون دوست و همکار سابقش نداده باشد. سبزها به دولت اوباما دقیقاً گزینه‌های واقعی را گفتند: یا از رژیم حمایت کنید یا از آزادی حمایت کنید و تغییر دموکراتیک در ایران را تشویق و حمایت کنید.

در بخشهایی از این نامه که در ۹ آذر فرستاده شده به طرف آمریکایی اطلاع داده میشود که تظاهرات بزرگ بعدی برای ۱۶ آذر روز دانشجو برنامهریزی شده است. نویسندگان نامه همچنین ایران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی و استیلا بر خاورمیانه متهم میکنند.