اثبات توانایی‌های جمهوری اسلامی نیازمند متخصصان علوم انسانی اسلامی

به گزارشافکارخبر،غلامعلی حدادعادل عصر امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی گفتمان علوم انسانی که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: کشورمان به‌دست فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می‌شود و اکثر افرادی که چرخ کشور را می‌چرخانند، فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه فاصله گرفتن از وحدت حوزه و دانشگاه به‌معنای حرکت در مسیر سکولاری است، افزود: امام خمینی(ره) بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کردند که این موضوع بسیار مهم و با ارزش بود که پس از گذشت سال‌ها از این موضوع هیچ‌گاه این سخن امام(ره) کهنه نمی‌شود.

حدادعادل با بیان اینکه سرنوشت حوزه و دانشگاه به یکدیگر گره خورده است، گفت: برخی از گروه‌هایی که در کشور وجود دارند و دارای گرایش سکولاری هستند، هیچ اعتقادی به وحدت حوزه و دانشگاه ندارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در کشور عنوان کرد: برای اداره کشور و اثبات توانایی نظام جمهوری اسلامی فقط به پزشک و مهندس نیازمند نیستیم، بلکه در درجه اول به متخصصان علوم انسانی اسلامی نیاز داریم.

وی افزود: یکی از نکاتی که توصیه می‌کنم، این است که فارغ التحصیلان علوم انسانی به مسائلی توجه داشته باشند که نیازمند امروز جامعه است و در راستای رفع نیازهای کشور اهتمام داشته و تلاش کنند. تمدن اسلامی، فرهنگ اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پشرفت، اقتصاد مقاومتی، مسائل اجتماعی و مسائل حوزه خانواده و عناوینی که مقام معظم رهبری تحت عنوان شعار سال مطرح کردند، مسائلی است که باید مورد توجه متخصصان علوم انسانی قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی توجه به اسلام است، عنوان کرد: هدف نهایی ما از پیروزی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است، امروزه هنگامی که سخن از تمدن اسلامی می‌شود، اذهان غربی‌ها به سوی گذشته می‌رود یعنی تمدنی که بود نه تمدنی که وجود دارد.

حدادعادل با اشاره به لزوم توجه به علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها بیان کرد: یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که فرهنگ اسلامی و قرآن با علوم غربی سازگاری دارد یا خیر، آیا می‌شود با علوم غربی دانشگاه‌هایمان، به تمدن اسلامی برسیم یا خیر که معتقد هستیم، نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انتقاد از علوم انسانی غرب حق ما است، عنوان کرد: سکولاریسم یعنی جدایی دین از سیاست و هدف سکولار این است که برای اداره جامعه نباید نیازمند علوم دینی بود و معتقد است در مسائل اجتماعی دین نباید دخالت کند و تلاش می‌کند تا دین منزوی شود.

وی افزود: اگر یک ملتی بخواهد فرهنگ خویش را با نگاه استدلالی بپذیرد نباید توسط غرب مورد هجمه واقع شود چون ما برای استفاده از علوم انسانی حق داریم تا از اندیشه‌های غربی استفاده نکنیم.

حدادعادل بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اساس نامه‌ای را ایجاد کرده و شورای علوم انسانی اسلامی متشکل از ۲۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه را ایجاد کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار شده است، یکی از اقدامات این شورای این بوده که از میان رشته‌های علوم انسانی ۱۵ رشته را انتخاب کرده تا تغییر و تحولاتی در آن‌ها ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی، فلسفه، تاریخ، کلام جدید، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات و علوم اجتماعی از جمله رشته‌هایی است که شورای علوم انسانی اسلامی آن‌ها را انتخاب کرده تا محتوای آن‌ها دچار تغییر و تحولاتی شود.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات شورای علوم انسانی اسلامی افزود: شورای علوم انسانی اسلامی در راستای بومی‌سازی و کارآمدی و اسلامی سازی رشته‌های دانشگاهی اقدام می‌کند که تاکنون اقدامات مناسبی نیز انجام داده است.

حداد‌عادل با بیان این که باید دانشجویان رشته‌های علوم انسانی با یکدیگر ارتباط مستمر داشته باشند، بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۷ هزار عنوان کتاب درسی نیازمند تغییر در محتوا است و برای این اقدام افرادی انتخاب شده‌اند و کارگروه‌های ۱۶ گانه‌ای نیز انتخاب شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای محتوای کتاب‌های علوم انسانی برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شده است، عنوان کرد: یکی از اهداف ما این است تا کتابی تحت عنوان انسان‌شناسی اسلامی برای رشته‌های علوم انسانی ایجاد شود تا همه دانشجویان این رشته این کتاب را به عنوان کتاب درسی خویش مورد مطالعه قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای کار در علوم انسانی اسلامی نیازمند فعالیتهای مداوم و مستمر هستیم تصریح کرد: به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم برای این اقدام نیازمند پژوهشگاه مطالعات راهبردی تحول در علوم انسانی هستیم و باید برای تأسیس آن اهتمام لازم صورت بگیرد.