ایران جزء مشتریان جدید تسلیحاتی مسکو

به گزارش افکارخبر، هم اینک نمایشگاه دوسالانه هوایی و فضایی روسیه(MAKS) در حالی برگزار می‌شود که با توجه به تحولات سال گذشته وضعیت متفاوت، سیاسی، محیطی و امنیتی برایش فراهم شده است

بنوشته «دیفنس نیوز» تحریم‌های غرب بر روسیه بخاطر الحاق کریمه به این کشور شرکت‌های آمریکایی بوئینگ و ایرباس را از حضور در چنین نمایشگاهی منع نکرده اما در عین حال بخش دفاعی روسیه زیر فشار عدم مشتریان غربی است.

«تئودور کاراسیک» تحلیلگر سیاسی، جغرافیایی امور خاورمیانه در این زمینه گفت: «نمایشگاه هوایی ماکس شرکای امنیتی در حال ظهور روسیه را در خاورمیانه و خاور دور نشان می‌دهد.» این در حالی است که روسیه در سال ۲۰۱۴ بالغ بر۱۳.۲ میلیارد دلار قرار داد تسلیحاتی با چین و هند بابت فرو ش هواپیما داشت اما در عین حال روسیه به دنبال مشتریان غیر سنتی چون عربستان سعودی و اردن است.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های روسی از حضور هیئت‌های عربستانی و اردنی برای شرکت در این نمایشگاه و شرکت در مراسم افتتاح آن در ۲۱ اوت سال جاری(چهار روز قبل) خبر دادند.

«آلکسی کلبنیکوف» تحلیلگر روسی امور خاورمیانه نیز گفت که «السیسی» رییس جمهور مصر نیز قرار است هفته جاری وارد مسکو شود و این نشانگر عزم مصر در کنار عربستان سعودی در خرید سلاح‌های روسی از نمایشگاه ماکس دارد.

سفارت ایران در مسکو نیز خبر حضور هیئتی از جمهوری اسلامی را در این نمایشگاه تایید کرد. کلبنیکوف کارشناس روسی درباره مشتریان غیر سنتی روسیه در امور تجهیزات نظامی گفت: «مهمترین قرار داد تسلیحاتی با عربستان سعودی صورت خواهد گرفت. من حدس می زنم که عربستان سعودی خواهان خرید بالگردهای روسی K - ۵۲K است.»

نیروی هوایی روسیه نیز در این نمایشگاه در پی مشتری برای فروش ۴۸ سوخو _ ۳۵ چند منظوره جدید است.