ظریف: گفتگو و دیپلماسی جایگزین اقدامات نظامی گردد

به گزارشافکارخبر،محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه با «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهوری تونس دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی فرهنگ مقاومت در تونس و پیشگامی این کشور در راهکار دموکراسی، درایت و حکمت رهبران و شخصیت‌های سیاسی را موجب شکل‌گیری ثبات دانست.

وی اظهار داشت رژیم صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع هسته‌ای ایران را به عنوان بهانه‌ای واهی برای برهم زدن ثبات و آرامش در منطقه و سرپوش نهادن بر ایجاد ناامنی و سرکوب فلسطینیان قرار داده بودند، اما تجربه این مذاکرات نشان داد که با یک ملت مستقل و عزتمند تنها باید با زبان تکریم صحبت کرد و زبان تحریم و تهدید نتیجه‌ای ندارد.

وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح گفتگوهای روز گذشته خود با مقامات عالی‌رتبه تونس، ابراز امیدواری کرد که تفاهمات و رایزنی‌های صورت گرفته منجر به تقویت مناسبات و گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های فیمابین گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد برای حل مشکلات موجود در عراق، سوریه، لیبی، یمن، بحرین و غیره باید گفتگو و دیپلماسی جایگزین اقدامات نظامی و خشونت طلبی گردد و تلاش کشورهای ثالثبه هیچ وجه نباید مداخله‌گرایانه بلکه تنها باید در مسیر تسهیل گفتگوها باشد.

رئیس جمهوری تونس نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر آقای ظریف به کشورش، موفقیت جمهوری اسلامی ایران در حصول توافق منطقی و عزتمندانه درخصوص موضوع هسته‌ای را تبریک گفت.

السبسی توافق هسته‌ای کشورمان را نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد که می‌تواند منشأ خیر برای مردم ایران و تبعات مثبت برای منطقه باشد.

وی ضمن ابراز نگرانی از گسترس تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، مقابله واقعی با این پدیده شوم را وظیفه‌ای مشترک برشمرد.

رئیس جمهوری تونس نسبت به تقویت همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالمللی و همچنین همفکری برای کمک به حل بحرانهای موجود و پیش رفتن به سمت تحول در روابط فیمابین ابراز امیدواری کرد.