چشم بینای ایران در فراسوی مرزها

به گزارش افکارخبر، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نقش مهمی در امنیت آسمان جمهوری اسلامی ایران دارد و به همین دلیل " ایکائو " آسمان ایران را امن‌ترین آسمان منطقه غرب آسیا دانسته است.

این به دلیل تلاش‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در ایجاد یک سامانه مدیریت و فرماندهی یکپارچه و تولید محصولات به روز شده توسط متخصصین این قرارگاه و دانشجویان و نخبگان کشور است.



رادارهای " نذیر " و " بینا " در حالی از سوی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء به نمایش گذاشته شد که دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای است



***رادار " نذیر "

رادار " نذیر " یک رادار برد بلند و کاملا بومی شده است که دارای دقت بالا در تفکیک دوست از دشمن بوده که توانایی آشکار سازی و شناسایی اهداف با سطح مقطع راداری پایین را دارد و مقاوم در برابر موشک‌های ضدرادار است و می‌تواند اهداف رادارگریز را کشف و توانایی مقابله با جنگ الکترونیک را دارد.


این رادار با پایش اطلاعات کار خود را در شبکه یکپارچه پدافند هوایی آغاز کرد و با سطح مقطع راداری پایین یک محصول راداری منحصربفرد در جهان است.



*** رادار " بینا "

سامانه راداری " بینا " یک سامانه کنترلی سه‌بعدی است که دقت بسیار بالایی در تفکیک و شناسایی دوست از دشمن دارد و می‌تواند انواع اهداف رادارگریز را شناسایی و از بین ببرد و این رادار هم در شبکه یکپارچه پدافند هوایی می‌تواند در برد بلند انجام وظیفه کند. این رادار می‌تواند با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر و با ارتفاع قریب به ۱۰۰ هزار پا اهداف متخاصم را کشف و ردیابی می‌کند. همچنین، رادارهای مذکور به صورت صددرصد بومی توسط متخصصین کشورمان طراحی و تولید شده‌اند.



*** امیراسماعیلی: رادار " نذیر " و " بینا " توانایی کشف ریزپرنده‌ها و اهداف استیل و پهن‌پیکر را دارد

امیر سرتیپ " فرزاد اسماعیلی " فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره این دو رادار اظهار داشت: رادارهای " نذیر " و " بینا " می‌توانند تهدیدات را بر فراسوی مرزها کشف و شناسایی کنند و هرگونه هدفی قبل از رسیدن به مرزها شکار می‌شوند.



وی ادامه داد: نکته دیگری که درباره رادار " نذیر " و " بینا " مهم است، این دو رادار در مراکز جنوبی و جنوب شرق کشور مستقر شده و در فرکانس‌های مختلف و در باندهای متفاوت می‌تواند دوست را از دشمن تشخیص داده و این محصول توسط متخصصین کشورمان تولید و وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی گردد.


در مجموع، رادار " نذیر " و " بینا " پس از الحاق به شبکه یکپارچه پدافند هوایی، توانایی درگیری با اهداف در برد بلند، نقش‌آفرینی در مقابله با جنگ الکترونیک، شناسایی اهداف " ریزپرنده "، " استیلز " و " پهن پیکر " را دارد و می‌تواند حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را همواره صیانت کند.


امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در این باره گفت: این رادار پیام صلح را برای دوستان و پیام طوفانی برای دشمنانی دارد که نگاه بدی به جمهوری اسلامی ایران دارد.




الحاق رادار " نذیر " و " بینا " می‌تواند باعثرصد اهداف در فراسوی مرزها گردد تا از این طریق اهداف متخاصمی که قصد نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران دارد را در زمان مقتضی شناسایی، کشف و شکار کنند.