توافق خیانت آمریکا به متحدانش در خاورمیانه

به گزارش افکارخبر، دیک چنی روز سه‌شنبه در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را خیانتی به متحدان آمریکا در خاورمیانه و همچنین یک " قطار آسیب دیده " خواند که هرگز فراموش نخواهد شد.

وی پیش از رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای گفت: نمایندگانی که از این توافق حمایت کنند در آینده به عنوان یک رای بد از آن یاد خواهند کرد. این واقعیت که این رای ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار بزرگترین حامی تروریسم قرار خواهد داد و تحریم‌ها را بر بخش‌هایی مانند موشکهای بالستیک و تسلیحات متعارف لغو خواهد کرد، مسیر را برای حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای هموار خواهد ساخت.

معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا گفت که به اعتقاد وی اوباما ماه‌های پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود را به درگیری با مواردی چون گسترش تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه مشغول خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد که این توافق خیانت به متحدان آمریکا در منطقه خواهد بود که فراموش نخواهد شد.

چنی دراین باره گفت: تصور می‌کنم اوباما قصد دارد این توافق را به عنوان میراثی پس از خود برجای بگذارد اما این مسئله که آمریکا به متحدان خود در خاورمیانه پشت کرده و با رهبران ایران توافق هسته‌ای را به امضا رسانده هرگز در بین این کشورها فراموش نخواهد شد.

این مقام سابق آمریکایی در ادامه گفت که اوباما برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران آماده نبود. وی دراین باره گفت: تصور نمیکنم که تهدید وی مبنی بر استفاده از گزینه نظامی علیه ایرانی‌ها جدی بوده باشد. ایرانیها هرگز حرف وی را جدی نگرفتند.

چنی با اشاره به نحوه برخورد با موضوعات مربوط به انرژی هسته‌ای در گذشته گفت: در گذشته به مشکلات مربوط به گسترش تولیدات اتمی در آن نقطه از دنیا(خاورمیانه) اغلب با گزینه نظامی پاسخ داده می‌شد. تصور نمیکنم اوباما هرگز حمله نظامی را به عنوان یک گزینه مد نظر داشته باشد. ایرانیها می‌دانستند اگر در این بازی سرسختانه ظاهر شوند از اوباما امتیاز خواهند گرفت.

انتهای پیام/