جریان اصول‌گرایی باید پیشگام منطق باشد

به گزارش افکارخبر، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه در دیدار اعضای شورای مرکزی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که در دفتر جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، با اشاره به اینکه این مجمع در استان دارای سوابق و ثمرات درخشان و ارزشمندی است، بیان داشت: خوشبختانه مجمع پیروان امام و رهبری با رویکرد اصول‌گرایی خود علاقه و عشق ذاتی و عمیق خود را به شهر علم و اجتهاد نشان داده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه جریان های سیاسی همیشه در معرض آفت‌ها و آسیب‌های مختلف هستند، گفت: جریان‌های سیاسی معمولاً دچار آسیب‌هایی چون عجب و غرور، رقابت‌های بی‌حاصل، خروج از جاده انصاف و از همه مهتر فاصله‌گیری از مردم و اجتماع هستند.

جریان‌های انقلابی نباید دچار سایش و فرسودگی شوند


امام جمعه قم با بیان این مطلب که جریان‌های انقلابی نباید دچار سایش و فرسودگی شوند، اظهار داشت: جریان‌های متکی بر اصول امام و رهبری باید با روزآمدسازی و توانایی پاسخگویی به مسائل روز بیشتر از سایر جریان‌های موجود مراقب اوضاع درونی و بیرونی خود باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جریان‌های سیاسی نباید از مردم و مشکلات جامعه فاصله بگیرند، گفت: جریان‌های اصول‌گرایی باید ارزش‌ها و اخلاق سیاسی را به بهترین وجهی رعایت کنند.

وی با اعلام اینکه مرجعیت، روحانیت و ولایت فقیه میزان سلامت جریان‌های فکری و سیاسی هستند، گفت: اگر می‌بینیم جریان‌های تندرو و متعصبی مانند القاعده، داعش و سایر گروه‌های تکفیری شکل می‌گیرد به این دلیل است که آن‌ها الگو و برنامه در حوزه ارتباط میان امام و مأموم و رهبری و امت ندارند و در واقع مسئله مهم اجتهاد و رویش و زایش برخاسته از قرآن و عترت را کنار گذاشته‌اند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه باید به جریان روحانیت و مرجعیت نگاه کلان داشته باشیم، گفت: ضرورت کلان‌نگری و برخورداری از دیدگاه بلند در حرکات و منش‌های سیاسی کشور باعثمی‌شود تا واقعیات پیرامونی ایران اسلامی را بیش از پیش و منصفانه درک کرد.

وی با ابراز تأسف از وجود گروه‌های سیاسی قشری‌نگر و فاقد تحلیل‌های بین‌المللی، افزود: انقلاب اسلامی ایران ابهتی را که متفقین بعد از پیروزی در جنگ جهانی دوم به دست آورده و دنیا را به کام و به نام تقسیم کرده بودند را زیر سئوال برد و اسلام را از انزوا و غیبت جهانی نجات داد.

جریان‌های سیاسی باید ارتباط تنگاتنگی با نسل جوان پیدا کنند


رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه جریان‌های سیاسی باید ارتباط تنگاتنگی با نسل جوان پیدا کنند، گفت: اگر نتوانیم با ادبیات نسل جوان و نیازهای روز آن ارتباط پیدا کنیم باید شاهد نتایج فاجعه آمیزی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان نظام از هر روشی برای القاء افکار و اندیشه‌های ملون و متقلبانه خود استفاده می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های مقابله با دسیسه‌های دشمنان توجه جامعه نخبه و فعال به خواسته‌ها و اندیشه‌های جوانان فرهیخته کشور است.

آیت الله اعرافی از جریان‌های سیاسی که خود را درگیر مسائل سطحی می کنند، انتقاد کرد و گفت: در این برهه زمانی باید با استفاده از افراد خوش فکر و حکیم انقلابی با تحلیل مسائل کلان و مهم کشور نیازهای ضروری جامعه را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه قم باید سرآمد و نماد امور سیاسی کشور باشد، گفت: قم باید از لحاظ رقابت سالم و بهره‌مندی از جریان‌های صالح سیاسی الگوی بی‌نظیر برای جامعه سیاسی کشور باشد.

امام جمعه قم با اعلام این مطلب که جایگاه نماز جمعه در قم یک جایگاه مهم و حساس است، گفت: این جایگاه معنوی و ارزشمند مزین به قدوم و کلام مبارک حضرات آیات مرحوم مشکینی و جوادی آملی است و این وظیفه ائمه جمعه قم را بسیار سنگین و حساس کرده است.

قم به پایگاه اول تولید اندیشه دینی تبدیل شده است


وی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه قم باید ارتباط خود را با آحاد جامعه به بهترین شکل حفظ کند، گفت: امروز قم به برکت انقلاب اسلامی و حوزه علمیه به پایگاه اول تولید اندیشه دینی تبدیل شده است.

آیت الله اعرافی در ادامه به تاریخچه تشکیل حوزه علمیه جدید در قم اشاره کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که از اسلام و به‌ویژه از شیعه به بهترین نحوی استقبال کرد.

وی، فروردین سال ۱۳۰۰ شمسی را نقطه عطفی در دوران تاریخ تشیع نامید و گفت: در این سال با همت و تلاش ارزشمند آیت الله حائری و تأسیس حوزه علمیه قم نقطه عطفی مهم در شکل‌گیری قم نوین ایجاد شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی، از نقش مهم و تاریخی مردم قم در ایجاد تحول تازه در کشور به نیکی یاد و گفت: اگر بصیرت و هوشیاری مردم ایران و به‌ویژه مردم قم در پذیرش ارزش‌های دینی نبود، بدون شک مرجعیت و ولایت شیعی با این قدرت و توانمندی پا به عرصه نمی‌گذاشت.

جنبه بین‌المللی قم باید تقویت شود


آیت الله اعرافی در بخش‌ دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید جنبه بین‌المللی و منطقه شهر قم بیش از پیش تقویت شود، گفت: جامعه المصطفی به‌عنوان نماد مهم و تأثیرگذار در بین‌المللی بودن شهر قم است.

وی با انتقاد از افرادی که ارزش‌های بی‌شمار انقلاب اسلامی را نادیده می‌گیرند گفت: اگر تنها فایده انقلاب اسلامی ظهور و بروز اندیشه‌های الهی و معارف اهل بیت(ع) در جهان باشد همین یک ثمره برای بزرگی و رستگاری این انقلاب کافی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه جامعه المصطفی تاکنون بیش از ۴۰ هزار دانشجو را از ۱۲۰ کشور جهان تربیت کرده است، گفت: در حال حاضر نیز بیش از ۳۰ هزار دانشجو تحت لوای این دانشگاه بین‌المللی در حال تحصیل هستند.

جامعه المصطفی یکی از سه قطب تولید اندیشه اسلامی است


وی با تأکید بر اینکه مجموعه اداری و فرهنگی قم باید بعد بین‌المللی قم را درک و تقویت کنند، گفت: خوشبختانه در عالی‌ترین مراتب علمی و سیاسی جهان به این نتیجه واضح رسیده‌اند جامعه المصطفی یکی از سه قطب مهم و تأثیرگذار تولید اندیشه اسلامی است.

آیت الله اعرافی با تمجید از جایگاه استراتژیک ایران اسلامی در جهان اظهار داشت: قاطعیت و اقتدار رهبر معظم انقلاب اسلامی کاری کرده است که فردی مانند اوباما در موضعی منفعلانه دنبال جلب رضایت و ارتباط با ایران باشد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای جزو افتخارات ایران اسلامی است، گفت: در این مذاکرات به همه دنیا نشان دادیم که ایران اسلامی یک کشور قدرتمند است و همه دنیا نیاز به ارتباط و تکریم ملت ایران دارند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه ملت ایران باید در هر شرایطی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را حفظ کنند، گفت: درست است که کشور ما از لحاظ اقتصادی دچار کم و کاستی‌هایی است اما همه تحلیلگران و کارشناسان معتبر بین‌المللی به قدرت و توانمندی علمی، فرهنگی، پزشکی و فناوری ایران اسلامی اذعان دارند و حتی در آمارهای اقتصادی از بسیاری از کشورهای منطقه قوی‌تر هستیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه باید قم را آباد کنیم، گفت: باید کاری کنیم که افکار و اندیشههای سازنده و ارزشی اسلام در امور مختلف زندگی مردم جاری شود و خود را نشان دهد.