موضع غرب تعلیق تحریم‌هاست

به گزارش افکارخبر، سیدموسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دنبال بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان و تاکید بر لزوم ورود مجلس به بررسی برجام، اظهار داشت: عمده اظهارات رهبر معظم انقلاب بر این محور بود که ما مذاکره کردیم، ‌ در جاهایی کوتاه آمدیم و امتیازها دادیم تا تحریم‌ها لغو شود.

وی افزود: اگر خروجی توافق مسئله‌ای جز لغو تحریم‌ها باشد ما سودی نکردیم و این نگرانی وجود دارد که با توجه به سوابق غربی‌ها آمریکا دبه کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مذاکرات حرف از تعلیق و یا توقف تحریم‌ها آمده، در جاهای مختلف برجام نیز به آنها اشاره شده است. همچنین آمریکایی‌ها تاکید دارند که باید چارچوب تحریم‌ها حفظ شود.

موسوی در ادامه به اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر عدم پایبندی آنها به توافق اشاره کرد و متذکر شد: در مصاحبه و اظهارات کنونی مقامات آمریکایی نیز به وفور تکرار این مطلب صورت می‌گیرد و حرف از تعلیق تحریم‌ها می‌زنند، در واقع اینها قصد عمل به این توافق را ندارند و درصدد دبه درآوردن هستند.

وی تاکید کرد: از اکنون مقامات رسمی کشور در هر سه قوه به ویژه دولت باید به این رفتار آمریکایی‌ها پاسخ دهند والا این گونه نیست که این حرف‌ها صرفا به خاطر خوراک داخلی مرتب تکرار می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تکرار مسئله توقف یا تعلیق تحریم‌ها به این معناست که آن‌را نهادینه و تصویب کنند و این که به صورت مداوم در کنگره و جلسات همچنین مصاحبه‌ها تکرار می‌شود بسیار نگران کننده است؛ دولت باید در این بین پاسخ دهد، همچنین ما نیز باید تدابیری بیاندیشیم تا این نگرانی برطرف شود.

موسوی در خصوص ورود برجام به مجلس و تصویب آن مطرح کرد: ورود مجلس در «برجام» یک حق قانونی و بحثحقوقی است هر معاهده یا توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد و این به نفع کشور است؛ ورود مجلس نشان‌دهنده ضعف نیست بلکه نقطه قوت است.

وی ادامه داد: هرچه این موضوع(برجام) بیشتر کنکاش و بررسی شود و مجلس در قالب کمیسیون ویژه آن‌ را بررسی کرده و به استماع رای و نظر نمایندگان برسد به نفع خواهد بود.

نماینده مردم لامرد در مجلس با تاکید بر اینکه بررسی برجام باید قطعا توسط مجلس صورت گیرد، اضافه کرد: از دولت انتظار می‌رود جایگاه قانونی مجلس در ورود به بررسی برجام را به عنوان مهمترین موضوع مورد توجه قرار دهد، نه اینکه خدایی ناکرده تصور دیگری در میان باشد.

موسوی با بیان اینکه مجلس میخواهد در این بین کمک کند، گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای عزت ملی و حقوق مردم شریف ایران همچنین کمک به دولت سعی در تقویت و تثبیت زحمات تیم مذاکره کننده و توافقنامه دارد و یقین میدانیم خروجی بررسی برجام توسط مجلس هرچه که باشد به صلاح است.