مخاطب سخنان رهبر انقلاب چه کسانی بودند؟!
گروه سیاسی

" مقام معظم رهبری با اشاره به حرف‌های بی‌منطقی که در باب انتخابات درباره‌ی وزارت کشور و شورای نگهبان زده می‌شود تأکید کردند: شورای نگهبان چشم بینای نظام در انتخابات است و در همه‌ی دنیا، چنین نهادی با اسم‌ها و عناوین متفاوت وجود دارد. نظارت شورای نگهبان در انتخابات، استصوابی و مؤثر است و این نظارت بخشی از همان حق‌الناس است و باید آن را رعایت و حفظ کرد. "

در ادامه متن سخنان برخی از مقامات کشوری که در ماه های گذشته در خصوص نظارت شورای نگهبان مطرح شده است را می خوانید:

حسن روحانی در جمع استانداران سراسر کشور اواخر مردادماه گفته است: " همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند و ما هیأت اجرایی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند. شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملاً توجه کرده و عمل کنیم. "

وزیر کشور

وزیر کشور در برنامه نگاه یک که هفته پیش از شبکه یک سیما پخش می شد گفته است: " وی با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل شود که حقوق عمومی و خصوصی باهم رعایت شود، تصریح کرد: این اتفاق نیفتد که نامزدهای انتخاباتی که برای خدمت به عرصه آمدند، بنا به دلایلی که تایید صلاحیت آنها قابل اثبات نبوده یا سند معتبری نداشته است و یا در مواردی به دلیل آنکه زمان کافی برای رسیدگی نبوده است، عدم احراز صلاحیت فرد را اعلام شود بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود و ازهم‌اکنون همه افرادی که خودشان را در معرض انتخابات قرار می‌دهند، در نظر داریم تا در زمان قانونی ثبت نام بتوانیم در کوتاه ترین زمان بحثتحقیقات را شروع کنیم و به شورای نگهبان کمک کنیم. "

سخنگوی دولت

محمدباقر نوبخت نیز روز گذشته در پاسخ به خبرنگاران گفت: " هیات دولت معتقد است که ما می توانیم انتخابات الکتترونیکی را در کشور و یا فعلا در شهرهای بزرگ اجرا کنیم؛ نظر آیت الله یزدی قابل احترام است اما از نظر قانونی مساله طور دیگری است. طبق نظر دولت هم باید بگویم که دولت مجری انتخابات است و شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات. "

موسوی تبریزی از چهره های اصلاح طلب

موسوی تبریزی در اردیبهشت ماه در گفت و گویی درباره نظارت شورای نگهبان گفت: " شورای نگهبان اصل نظارت بر انتخابات در قانون اساسی را این گونه تفسیر کرد که مراد از این نظارت؛ نظارت استصوابی است که حتی در دوره نمایندگی هم این نظارت ادامه دارد. از نظر من این تفسیر هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون. "

آیت الله یزدی

رییس مجلس خبرگان رهبری تنها چندروز بعد از سخنان رییس جمهور و وزیر کشور درباره نوع نظارت شورای نگهبان در اجلاس خبرگان رهبری گفت: " امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی. این نظارت شورای نگهبان از لحظه نام نویسی تا لحظه اعلام نتیجه خواهد بود. "

مرتضی الویری از فعالین اصلاح طلب

الویری که اکنون درفتر کاری در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت دارد در مصاحبه ای گفته است: " نگرانی جدی که وجود دارد بحث تایید صلاحیت ها و نظارت استصوابی شورای نگهبان است . چرا که برخی مقامات شورای نگهبان از ماه ها قبل خط و نشان کشیده وخطوط قرمزی را عنوان کردند که باعث نگرانی است."