به مرور حمایت از توافق کم می شود

به گزارش افکارخبر، نتایج مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی مریلند نشان دادند که حمایت ایرانیان از توافق هسته‌ای ناشی از سوءبرداشت‌های آن‌ها از تبعات بعد از برجام بوده است.

به گزارش روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» بر اساس نظر سنجی مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی مریلند از هر چهار ایرانی سه نفر حامی توافق هسته‌ای هستند اما در بین امیدواران به برجام و این‌که ایران از انزوا رهایی یافته و آن‌ها رشد اقتصادی را مشاهده می‌کنند نیز سوء تفاهم گسترده وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در ایران و در بین حامیان توافق هسته‌ای با گروه «۱ + ۵» انتظارهای گسترده اما نادرست و معیوب نسبت به این که به واسطه توافق هسته‌ای تحریم‌ها به سرعت رفع شده و برنامه هسته‌ای ایران بی‌وقفه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، وجود دارد.

در بخشی از بیانیه این مرکز مطالعاتی آمده است: «به نظر می‌رسد بسیاری از سوء برداشت‌ در بین حامیان توافق نسبت به آن‌چه که ایران در برجام با آن‌ها موافقت داشته یا نداشته و نیز انتظار غیر واقعی در اثرات رفع تحریم‌ها باشد.»

از سوی دیگر این گزارش مدعی است که حمایت‌های مردم ایران از دکتر «حسن روحانی» رییس جمهور ایران بابت توافق هسته‌ای نیز ناشی از سوء برداشت آن‌ها از توافق بوده است.»

همچنین اکثریت قریب به اتفاق از ۷۷% پاسخ دهندگان ایرانی در این نظر سنجی به اشتباه بر این باورند که تحریم‌ها به زودی برداشته می‌شوند و اکثرا همچنین به اشتباه فکر می‌کنند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا رفع خواهند شد. همچنین با پدیدار شدن واقعیات توافق و به خصوص انتظارهای وافر برای رشد سریع اشتغال و اقتصاد ایران، اشتیاق اهالی این کشور به توافق صورت گرفته احتمالا تحلیل خواهند فت.

ابراهیم محسنی محقق این مرکز مطالعاتی در این باره گفت: در حالی که حمایت از توافق و دکتر روحانی کماکان زیاد است، اما هر چقدر که ایرانیان به تعهدهای کشورشان در برجام مطلع میشوند به ویژه اینکه برجام به سرعت موجب تحول محسوس در زندگیشان نخواهد شد، حمایتشان از توافق و رییس جمهوری از بین میرود.