به گزارش افکارخبر، روزنامه وطن امروز نوشت: اداره قوانین مجلس شورای اسلامی، متن گزارش وزارت خارجه از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱ + ۵ را برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داد. اداره قوانین مجلس در نامه‌ای به کمیسیون‌های تخصصی مجلس از آنها خواسته با هماهنگی رئیس کمیسیون مربوط بررسی متن برجام را در دستورکار کمیسیون قرار داده و گزارش خود را ارائه دهند.

این اقدام هیأت‌رئیسه مجلس در حالی است که چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری یک رأی‌گیری در صحن علنی مجلس، اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام را انتخاب کردند، کمیسیونی که وظیفه آن بررسی متن برجام و ارائه جمع‌بندی از این متن به صحن علنی مجلس بود تا نمایندگان در صحن علنی نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند.

با این حال اما با این اقدام هیأت‌رئیسه عملا عده‌ای تلاش می‌کنند جایگاه و وجاهت کمیسیون برجام برای اعلام نظر درباره آنچه دولت روحانی در وین به بار آورده، مخدوش شود. به گزارش «وطن‌امروز»، نکته قابل تامل دیگر این است که این اقدام در حالی صورت گرفته که طی روزهای گذشته جریان حامی دولت و نیز جریان فتنه – که رسما اعلام کرده در صورت اجرای برجام جایگاه سیاسی آنها ارتقا می‌یابد - حملات سنگینی را به کمیسیون برجام انجام داده‌اند.

مقامات دولتی نیز با طرح برخی اظهارنظرهای غیرمسؤولانه تلاش کردند جایگاه این کمیسیون را زیر سوال ببرند. اما اوج این مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه بررسی عملکرد تیم هسته‌ای دولت، زمانی بود که جلسات کمیسیون برجام توسط صداوسیما پخش شد. درحالی که دولتی‌ها در ابتدا از انتشار سخنرانی‌های امثال عراقچی و صالحی در کمیسیون برجام استقبال می‌کردند اما پس از آنکه نوبت به منتقدان توافق رسید، موج خشم دولت به‌راه افتاد و رسانه‌های دولتی و رسانه‌های فتنه یک آتش سنگین علیه کمیسیون برجام به‌راه انداختند.

در این میان آنچه قابل تامل است سخنان حسن روحانی در بعدازظهر شنبه بود. او گفت: آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که در آینده درباره جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده‌ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند. این اظهارات روحانی اذهان را به سوی بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام می‌برد و پس از این اظهارنظر روحانی بود که هیأت‌رئیسه مجلس، متن گزارش ظریف را به کمیسیون‌های فرعی داد! و جالب‌تر اینکه این اقدام در حالی صورت گرفت که مجلس همچنان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد.

پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان!


به اعتقاد کارشناسان رفتار حامیان دولت در قبال کمیسیون ویژه بررسی برجام در واقع تلاشی برای عدم بررسی دقیق برجام در این کمیسیون بود. این موضوع برخلاف شعارهای رسمی دولت و نیز اظهارات رئیس‌جمهور در این‌باره بود البته نکته مهم‌تر این است که این رفتار خلاف منافع ملی نیز هست چراکه مانع رسیدگی دقیق به متنی است که بسیاری در ایران معتقدند امنیت ملی کشور را به خطر انداخته و نه تنها سودی برای جامعه ندارد بلکه سایه جنگ را نیز گسترده می‌کند. از سوی دیگر این قبیل رفتارها این موضوع را متبادر می‌کند که گویی نوعی تحمیل در کار است!

احمد توکلی در این‌باره می‌گوید: همه صاحبنظران در زمینه توافق هسته‌ای باید اظهارنظر کنند چرا که اتفاق بزرگی رخ داده است، آقای جلیلی(مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای) هم یکی از صاحبنظران است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معتقدید کمیسیون برجام جناحی و سیاسی عمل می‌کند، گفت: اینها حرف‌های سبک و بی‌پایه‌ای است؛ هر قدر حسن و قبح برجام آشکارتر شود، قدرت مانور دولت بیشتر خواهد شد. توکلی به مهر گفت: اگر برجام در مجلس تصویب شود، قدرت چانه‌زنی با دشمن بیشتر خواهد شد و اگر هم تصویب نشود، تکلیف ملت روشن می‌شود. نماینده مردم تهران گفت: اگر به آنهایی که می‌خواهند انتقاد کنند، بگوییم شما خطی و جناحی برخورد می‌کنید، در واقع زیپی بر دهان آنها زده‌ایم که این مساله زیبنده نیست. توکلی به ضرورت ارائه لایحه برجام نیز اشاره کرد. لایحه‌ای که برخی معتقدند همه این اقدامات مشکوک برای جلوگیری از ارائه آن است. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در زمینه برجام باید لایحه به مجلس ارائه دهد، تاکید کرد: هر توافقی که تعهدی برای ملت ایجاد کند در مجلس
دو ‌فوریتی می‌شود. اول باید کلیات آن در مجلس مطرح و سپس رأی‌گیری شود و اگر رأی آورد که من حدس می‌زنم رأی بیاورد، به کمیسیون می‌رود و در آنجا فرض بر قبول همه موارد است و هر کسی به بندی اعتراض داشته باشد، می‌تواند حرف خود را بزند. توکلی گفت: بنابراین اگر در کمیسیون حرف اعتراض کنندگان مورد قبول واقع شد، به مجلس گزارش می‌شود و مجلس فقط روی مسائل اعتراضی بحثمی‌کند و در صورتی که ۶ تا ۱۰ مورد از ۱۰۰ بند برجام مورد مناقشه باشد مجلس می‌تواند بگوید ما قانع نشدیم؛ در این صورت طبق آیین‌نامه دولت درباره آن بندها باید مذاکره کند و به توافق برسد؛ این، راه قانونی موضوع است. به‌رغم اقدام عجیب در ارجاع متن گزارش ظریف به کمیسیون‌های فرعی مجلس، کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. ضمن اینکه پخش تلویزیونی جلسات این کمیسیون توانسته است مخاطبان بسیاری در جامعه به سوی خود جلب کند به همین دلیل، قطعا این اقدام نمی‌تواند جایگاه فصل‌الخطابی این کمیسیون در ارائه نظر به نمایندگان مجلس درباره برجام را مخدوش کند. روز گذشته جواد ظریف که تاکنون در کمیسیون ویژه برجام حاضر نشده بود، با دعوت اعضا به کمیسیون ویژه بررسی برجام رفت تا از آنچه در وین انجام داده، دفاع کند. محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنین از برنامه‌های امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: روز دوشنبه اعضای کمیسیون برجام از رآکتور آب سنگین اراک بازدید خواهند کرد.

این نماینده مجلس همچنین از حضور کارشناسان امنیتی، نظامی و حقوقی در جلسات آینده کمیسیون ویژه بررسی برجام خبر داد. کوثری همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور جلیلی و ظریف در کمیسیون برجام که روز گذشته صورت گرفت، چرا این افراد به صورت همزمان دعوت نمیشوند، گفت: ما نمیخواهیم این تصور ایجاد شود که در کمیسیون به دنبال برگزاری مناظره هستیم، ما قصدمان گرفتن اطلاعات شفاف و روشن جهت اتخاذ تصمیم است و به همین دلیل از شخصیتهای مختلف مرتبط با موضوع برای حضور در کمیسیون دعوت میکنیم.