واکنش دانشجویان بورسیه به اظهارات صدیقی

به گزارش افکارخبر، جمعی از دانشجویان بورسیه با صدور بیانیه‌ای به سخنان امروز مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مبنی بر اینکه همه دانشجویان بورسیه تعیین تکلیف شدند و جایابی دانشجویان بورسیه‌ در‌ حال انجام است واکنش نشان دادند.

در این بیانیه آمده است: دکتر صدیقی رئیس سازمان امورز دانشجویان و عامل اصلی طراحی‌های ظالمانه دو سال اخیر علیه بورسیه در مصاحبه‌های مکرر تلاش می‌کند تا موضوع بورسیه‌‌ها را خاتمه یافته تلقی کند و نشان دهد که مشکل دانشجویان بورسیه حل شده است.

این بیانیه می‌افزاید: نکات مورد اشاره آقای صدیقی شامل وعده‌های نسیه، مهلت‌های چند ماهه و راه‌حل‌های نمایشی و تخدیری است که تنها به منظور کاهش فشار افکار عمومی صورت گرفته است. به ویژه با تداوم اعتراضات دانشجویان بورسیه و اطلاع یافتن مراجع نظام درباره عمق جنایتی که در حق دانشجویان بورسیه روا داشته شده است، اینک پرونده بورسیه ها در آستانه ارجاع به قوه قضائیه قرار دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز تصریح شده است: طبق گفته رئیس محترم سازمان دانشجویان فقط ۳۶ دانشجویی که اطلاعات غلط در هنگام ثبت نام ارائه داده‌اند از تحصیل محروم شده‌اند و بقیه دانشجویان می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما ایشان نمی‌گوید که ادامه تحصیل بقیه دانشجویان به چه وضعیتی صورت می‌گیرد؟

بیانیه مذکور می‌افزید: آیا طلب چند ده میلیونی خلاف قانون و انصاف توسط بسیاری از دانشگاه‌ها از همین دانشجویانی که آقای صدیقی ادعای حل مشکل آنها را دارد و بستن پروفایل تحصیلی آنان، مصداق حل مشکل است؟ اساسا در زمینه بورسیه‌ها آنچه خلاف قانون بوده است، لغو بورس و امکان هیئت علمی شدن دانشجویان است و نه موضوع تحصیل.

دانشجویان بورسیه با اشاره به اینکه آقای صدیقی با اعلام ادامه تحصیل دانشجویان و عدم اشاره به موضوع بورس سعی در گمراهی افکار عمومی دارد در ادامه بیانیه خود تصریح می‌کنند: آیا آقای دکتر فرهادی و دکتر صدیقی نمی‌دانند بیش از ۵۸ دانشجوی لغو بورس شده، دارای جایابی و احکام رسمی بورس هستند و نمی‌توان با یک تصمیم سیاسی حق اسنخدام قانونی آنان را لغو کنند؟

این بیانیه می‌افزاید: دکتر صدیقی ادعا می‌کنند که جایابی دانشجویان بورسیه در حال انجام است اما واقعیت آن‌ است که سازمان مذبور برای سنگ اندازی در برابر جایابی دانشجویان بورسیه از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. اولا سازمان نامه معرفی دانشجویان را برای دانشگاه‌ها صادر نمی‌کند. ثانیا به شکل شفاهی این دستور به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که از جایابی و جذب دانشجویان بورسیه استنکاف شود و بیش از ۱۲۰۰ دانشجوی بورسیه هم‌اکنون با این وضع دست به گریبان‌اند.

دانشجویان بورسیه در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید می‌کنند: مسئله جایابی شدن دانشجویان بورسیه حتی اگر بر فرض محال پذیرش سخنان آقای صدیقی صحت داشته باشد. باز هم تغییری در وضعیت بورسیه‌ها ایجاد نمی‌کند چون سازمان امور دانشجویان ضمن تماس‌های شفاهی از هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها می‌خواهد که برای دانشجویان دارای حکم نیز عدم نیاز صادر شود. هم اکنون بیش از ۴۰۰ دانشجو و یا فارغ التحصیل بورس که علی القاعده باید مراحل تبدیل به هیئت علمی را بگذرانند، هم اینک با نامه غیرقانونی عدم نیاز سرگردان هستند، حال چگونه آقای صدیقی ادعای حل مشکل جایابی نشده ها را دارد، در حالیکه جایابی شده‌ها را لغو بورس می‌کند؟

بیانیه مذکور می‌افزاید: آقای دکتر صدیقی با زیرپا نهادن قواعد مصوب درباره معدل و سن که توسط شورای مرکزی بورس تصویب شده و بارها قانونی بودن آن توسط مراجعی نظیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تائید شده است. بیش از ۱۷۰ دانشجوی بورسیه را لغو بورس نموده‌اند. آنگاه از حل مشکل دانشجویان و پذیرش تمامی قواعد دوره قبلی دم می‌زنند. طبق آمار مستند موجود هم اینک بیش از ۷۰۰ دانشجوی بورسیه نیز حکم لغو بورس آنان قطعیت یافته است که با کنار هم قرار دادن این عدد در کنار، ۴۰۰ دانشجوی عدم نیاز خورده، ۱۲۰۰ دانشجوی جایابی نشده، ۱۷۰ دانشجو نیزبه دلیل معدل و سن بلاتکلیف‌‌اند.

در پایان این بیانیه نیز تاکید شده است: رئیس سازمان دانشجویان به عنوان یکی از بانیان غلط ترین کارها در مورد دانشجویان بورسیه همچنان به رویه غیرقانونی و اخلاقی خود ادامه میدهد و قصد این را ندارد که از تسویه حساب سیاسی با دانشجویان مومن انقلابی که در سال ۸۸ در برابر ایشان و جریان فتنه قدعلم نموده بودند، دست بردارد.