قصور دولت سعودی علت حادثه مکه

به گزارش افکارخبر، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز مجلس(۲۹ شهریور) مجلس گفت: در روزهای گذشته شاهد رفتار توهین‌آمیز نیروهای رژیم صهیونیستی در ماجرای مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی بودیم. به نظر می‌رسد در این شرایط آشفته‌ای که در منطقه وجود دارد و درگیری‌ها و منازعاتی که در بین کشورهای اسلامی به وجود آمده رژیم صهیونیستی از این فضا سوءاستفاده و به قبله نخست مسلمانان توهین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حضور نظامیان گستاخ و دژخیم رژیم صهیونسیتی به قبله اول مسلمین و محروم ساختن مسلمانان از عبادت در این مسجد حتی در ساعاتی یک توهین بزرگ به همه مسلمانان است. مگر مسلمان‌ها فرصت دارند که در کنیساهای اسرائیل حضور پیدا کنند یا مگر رژیم صهیونیستی ساعاتی از کنیساها را به مسلمانان اختصاص می‌دهد که امروز با توسل به زور مسلمان‌ها را از حضور در مسجدالاقصی و نمازگزاردن در این مسجد منع می‌کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در دنیای اسلام شاهد یک خواب‌آلودگی یا به خواب‌رفتگی عمدی هستیم که به موضوع مهمی همچون مسجدالاقصی توجه نشود و رژیم صهیونیستی از این فرصت نهایت سوءاستفاده را کرده است. باید بدانیم این یک مسئولیت مهم برای همه مسلمان‌ها است. خوشبختانه ملت ایران با هوشیاری نسبت به این رفتار دهشتناک موضع‌گیری کرد و به تظاهرات پرداخت.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی این اقدام شنیع رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند و از مجامع بین‌المللی و همچنین کنفرانس اسلامی می‌خواهد که در این زمینه حضور جدی پیدا کرده و از ملت مظلوم فلسطین دفاع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه تاسف‌بار صورت گرفته در مکه مکرمه برای حجاج بیت‌الله‌الحرام به دنبال سقوط یک بالابر اظهار داشت: این اقدام به دنبال کم‌توجهی و قصوری که دولت سعودی داشت رخ داد و باعثشد تا در آن شرایط پرتردد در مکه مکرمه این حادثه بسیار اسف‌انگیز رخ دهد و منجر به فوت و زخمی شدن تعداد زیادی از رستگاران شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت سعودی باید نسبت به این مسئله مسئولیت‌پذیر باشد و توجه داشته باشد در زمانی که همه افراد از بلاد مختلف در مکه برای اعمال حج حضور پیدا می‌کنند باید بهترین امکانات برای حجاج فراهم باشد. اما این حادثه حداقل یک قصور بود که تاوان آن را کل جهان اسلام داد.

وی ادامه داد: ما این موضوع اسف‌انگیز را به خانواده مرحومین تسلیت می‌گوییم و از دولت سعودی می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند و اسباب رفاه حال حجاج را فراهم آورد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به درگذشت پدر شهید محمد جهان‌آرا و همچنین آیت‌الله خزعلی اظهار داشت: درگذشت این دو بزرگوار حاج سیدهدایت‌الله جهان‌آرا پدر سه شهید و آیت‌الله خزعلی را به خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم و برای آن عزیزان سفر کرده آرزوی علو درجات را داریم.

لاریجانی اضافه کرد: آیت‌الله خزعلی از شخصیت‌های بارز انقلابی و دینی بودند که چه قبل از پیروزی انقلاب که نظرات ایشان محل اعتنا بود و از پیشتازان انقلاب به شمار می‌رفتند و هم پس از پیروزی انقلاب حضورشان در عرصه‌های مختلف منشا خیر و برکت بود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه افزود: سخنان ایشان در این جلسه هم برای پاسداران انقلاب اسلامی و هم همه ملت هوشیار ایران حائز اهمیت است. از آن جهت که سپاه پاسداران را به خوبی تعریف کردند که شامل ۴ رکن اصلی بود و خمیرمایه همه آنها این بود که وظیفه مهم پاسداری از همه دستاوردهای انقلاب اسلامی برعهده این نهاد مقدس نهاده شده و این وظیفه بر دوش پاسداران محترم است که بتوانند این وظیفه مهم را به انجام برسانند.

رئیس مجلس اضافه کرد: اما مهم‌تر این بود که توجه داشته باشید دراین شرایط که دسایسی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. البته از گذشته این دسایس وجود داشت اما امروز شتاب بیشتری به خود گرفته و این مهم است که همه هم‌رای بوده و به این دسایس توجه داشته باشیم.

لاریجانی ادامه داد: یکی از مسائلی که دشمنان بر روی آن تمرکز کرده‌اند اسلامیت نظام است و این رکن از حرکت انقلاب اسلامی که مهم‌ترین رکن است یعنی ابتنای بر فرهنگ اسلامی به انحای مختلف و با روش‌های گوناگون چه توسط افرادی ناآگاه در داخل و چه افرادی در خارج از کشور برای تزلزل در این رکن مهم طراحی شده است.

رئیس قوه مقننه افزود: لذا بخش‌های مهم و بخش‌های فرهنگی کشور باید به ابعاد این موضوع توجه داشته باشند. از محصولات مختلف فرهنگی که لازم است ایجاد شود با کمک همه صاحب‌نظران باید به این نکته توجه داشته باشند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر دیگر نفوذ در بخش‌های مختلف تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در کشور است. ممکن است دشمنان به این موضوع توجه کنند که زمینه‌هایی برای نفوذ در کشور فراهم شود و از این طریق بتوانند روی ارکان تصمیم‌ساز کشور تاثیر بگذارند.

وی افزود: ما باید بدانیم آنچه باعثعزت انقلاب ما شد رهنمودهای ولی فقیه در هر زمان چه در زمان امام راحل و چه در زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند این هشدار را می‌دهد که هم مراکز تصمیم‌گیر و هم مراکزی که تصمیم‌ساز هستند به دخالت‌های دیگران کاملا توجه داشته باشند و رصد کنند و حساس باشند. ممکن است دیگران با زبان لبخند و یا روش‌های دیگر بخواهند افکاری را القاء کنند. باید توجه داشت که ما باید به ارکان انقلاب اسلامی یعنی وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) رهنمودهای مقام معظم رهبری را به عنوان شاقول صحیح اسلامی در نظر بگیریم و همه آن امور را با این شاقول بسنجیم. این بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب احتیاج به کاوش و دقت‌نظر برای همه صاحب‌نظران دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این شرایط که دسایس بیگانگان بیشتر شده باید همگرایی و وحدت درون کشور بیشتر از قبل باشد چرا که ما هم همواره با ید واحده توانستهایم نیرنگها و خدعههای دشمنان را از بین ببریم و از این ظرفیت باید استفاده دقیق صورت گیرد.