وزیری که یک نشست خبری برگزار نکرد

به گزارش افکار به نقل از فارس، شهريور ماه سال گذشته بود كه كامران دانشجو با ۱۸۶ رأي موافق در مقابل ۱۰۰ رأي موافق و ممتنع به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوري به ساختمان شهرك غرب راه يافت.

وزارت کامران دانشجو حاشیه‌هایی به همراه داشت برخی این انتخاب را سیاسی و مرتبط به سمت قبلی وی در وزارت کشور می‌دانستند، در مقابل موافقان این انتصاب، دانشجو را به دلیل ویژگی‌های اخلاقی و شناخت مناسب از آموزش عالی بهترین گزینه برای اداره این وزارتخانه که دارای زیر مجموعه‌های زیاد، متنوع و تاثیرگذار است، می‌دانند.

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که قائم مقامی معاون دانشجویی در دوره وزارت سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی را به عنوان بالاترین سمت در حوزه ستادی وزارت علوم در کارنامه خود دارد، در طول یک سال گذشته با موضوعات و اتفاقات مختلفی روبه‌رو بوده است که به مناسبت یک سالگی دوران وزارتش در این گزارش تنها به مرور اجمالی آن‌ها برگرفته از بایگانی اخبار خواهیم پرداخت.

* کناره گیری برادر از ریاست دانشگاه تربیت مدرس

فرهاد دانشجو از همان روزهای اول وزارت کامران دانشجو مورد توجه بود، وی چندی پس از وزارت کامران دانشجو استعفا داد.

کامران دانشجو در روز تودیع و معارفه رؤسای دانشگاه تربیت مدرس زمان استعفای برادرش را قبل از وزارت خود اعلام کرد و تأکید داشت که از قبل از وزارت بنده فرهاد دانشجو استعفا داده بودند و طی صحبتی که با یکدیگر داشتیم قرار بود به مراقبت بیشتر پدر و مادرمان بپردازند. پس از وزارت بنده از ایشان خواستم بماند چرا که رفتن وی در آن عرصه برداشت‌های غلطی را ممکن بود به جا بگذارد. ایشان ماندند تا یکی دو ماه پیش که مجدد درخواست خود را با توجه به وضعیت پدر و مادرمان مطرح کردند. پدر و مادرمان نیازمند مراقبت بیشتری هستند و این مسئولیت را ایشان پذیرفته‌اند.

* تحقق هر چه بیشتر دانشگاه اسلامی در آموزش عالی و برنامه‌ریزی برای برخورد با اساتید سکولار

یکی از مواردی که کامران دانشجو از روزهای اول وزارتش به آن تأکید داشت اسلامی کردن دانشگاه‌ها بود، وی در اولین سخنرانی خود پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در نشست آموزشی تشکیلاتی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران اعلام کرد که باید بدانیم تفاوت میان لیبرالیسم و سکولاریسم با نظام اسلامی یک تفاوت ماهوی است، شاید بشود مسیحیت را در کنار لیبرالیسم گذاشت اما قرار دادن اسلام در کنار لیبرالیسم غیر ممکن است و اگر دغدغه دین داریم باید هر دو را با هم دید و معنویت و مادیت را از دین گرفت و در بستری از آن این دو را مورد توجه قرار داد.

وی بر ارزش‌مدار بودن دانشگاه‌ها در همایش سراسری ائمه جماعات دانشگاه‌های استان تهران نیز تأکید می‌کند و می‌گوید که باید برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بستر‌سازی کنیم و اسلامی کردن دانشگاه‌ها را به مطالبه عمومی مردم تبدیل کنیم که اگر چنین کاری انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد یعنی اگر این زیربنا فراهم شود می‌توان مراحل بعد را برنامه‌ریزی کرد.

* اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی

هنوز بحثمطرح شده درباره اساتید سکولار در دانشگاه‌ها جا نیفتاده بود که بحثاصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مطرح شد. دانشجو تعادلی بین امتیازات اختصاص یافته به مقالات نمایه شده در ISI و طرح‌های پژوهشی مفید در حوزه کاربرد نمی‌دید و معتقد بود که بر همین اساس اساتید به جای اجرای طرح‌های تحقیقی و حل مشکلات کشور به سمت ارائه مقالات سوق پیدا می‌کنند.

بر همین اساس در ۲۹ دی ۸۸ در جمع مسئولین دفاتر تحقیق استانی مرکز جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد که آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به زودی اصلاح خواهد شد و در آیین‌نامه جدید به مباحثفرهنگی توجه ویژه‌ای می‌شود.

* جذب متمرکز هیئت علمی در دانشگاه‌ها

پس از بحثاصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، بحثجذب متمرکز هیئت علمی دانشگاه‌ها مطرح شد، با توجه به گزارش‌هایی که درباره تخلفات جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها گزارش شده بود، دانشجو جذب متمرکز هیئت علمی را در دستور کار قرار داد.

بسیاری از حامیان این طرح مدعی هستند که نظارت وزارت علوم بر روند جذب اعضای هیئت علمی، گامی برای مبارزه با کانون‌های قدرت در دانشگاه‌ها خواهد بود که با سیطره بر گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها، متقاضیان عضویت در هیئت علمی را همچون تهدیدی جدی علیه منافع خود نگریسته و مانع جذب افراد جدید یا غیرهمسو با خود می‌شوند.

دانشجو در سخنرانی‌های خود تأکید می‌کند در حال حاضر در وزارت علوم یک بانک اطلاعاتی ایجاد شده که هم به وزارتخانه کمک می‌کند و هم به متقاضی و دانشگاه‌های کشور چرا که در این بانک رزومه افراد متقاضی جمع آوری می‌شود و بر همین اساس اگر فردی تقاضا دارد که به دانشگاه " الف " برود اما شرایط آن را ندارد به وی اعلام می‌کنیم که می‌تواند به دانشگاه " ب " برود.

* بازنشستگی اساتید دانشگاه

بازنشستگی اساتید طی وزارت یک ساله کامران دانشجو همانند وزیر سابق داستان پرماجرایی شد، تا جایی که کار به بررسی در کمیسیون آموزش مجلس کشید.

بحثبازنشستگی اساتید آنقدر بالا گرفت که مهدی ایرانمنش، رئیس مرکز هیئت‌های امنای و ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی خبری اعلام کرد که چندین جلسه با اعضای کمیسیون آموزش مجلس برگزار شده و تاکنون نیز قانون بازنشستگی اساتید تغییری نکرده است.

* تغییر رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

تابستان ۸۹ فصل تغییر رؤسای برخی دانشگاه‌ها بود و‌ طی چند روز رؤسای تعدادی از دانشگاه‌ها تغییر کردند.

رؤسای دانشگاه‌های همچون ملایر، اراک، هنر، شریف، تربیت معلم آذربایجان، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، کشاورزی و منابع طبیعی رامین، تحصیلات تکمیلی کرمان، جیرفت، شهید چمران اهواز، علوم و فنون دریایی خرمشهر و صنعتی شیراز در تابستان امسال تغییر کردند.

عده‌ای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها را سیاسی اعلام کردند، اما کامران دانشجو با رد این موضوع در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که برای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها کار گروه ویژه بیش از ۱۵۰۰ ساعت نفر کار کارشناسی انجام داده است.

وی از تغییر ۱۵ درصدی رؤسای دانشگاه‌ها در طول وزارت خود خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که تغییر رؤسای دانشگاه‌ها حق وزیر علوم است و وی کمترین استفاده را از این حق کرده است.

البته ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور، جمعی از نمایندگان و بسیاری از کارشناسان نیز از تغییرات اعمال شده توسط وزیر علوم حمایت و برخی اعتراضات صورت گرفته در این زمینه را سیاسی‌کاری عنوان کردند.

* تمدید اجرای قانون حذف کنکور

قانون حذف کنکور نیز از زمان زاهدی، وزیر سابق علوم کلید خورد. بر اساس قانون قرار بود که تا سال ۹۱ قانون حذف کنکور اجرایی شود اما به دلیل مشکلاتی که در اجرای این قانون وجود داشت، وزیر علوم خواستار به تعویق افتادن این قانون شد.

یکی از عمده‌ترین مشکلات اجرای این قانون عدم وجود نمرات دانش‌آموزان بود، پس از درخواست وزیر علوم با جمع بندی‌های صورت گرفته، قرار شد زمان دقیق قانون حذف کنکور با توجه به توانایی وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم اعلام شود.

*کاهش پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های مادر

قبل از برگزاری کنکور ۸۹ بحثکاهش پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های مادر مطرح شد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از برگزاری کنکور سراسری سال ۸۹ در دانشگاه علم و صنعت ایران دلیل این تصمیم را رشد سایر دانشگاه‌های کشور اعلام کرد.

وی تأکید می‌کند که پذیرش دانشجویان دوره‌های کارشناسی را در دانشگاه مادر محدودتر کرده بودیم چون این دانشگاه‌ها استعداد بیشتری برای تحصیلات تکمیلی دارند و البته باید توجه داشت که موج تحصیلات تکمیلی نیز در کشور افزایش یافته است.

* برگزاری آزمون کتبی ورود به مقطع دکترا به صورت متمرکز

از اولین روزهای فعالیت کامران دانشجو در وزارت علوم اعتراضاتی درباره چگونگی برگزاری آزمون دکترای دانشگاه‌ها گزارش شده بود.

برگزاری آزمون دکترای دانشگاه‌های مختلف در یک مقطع زمانی محدود، عدم پذیرش دانشجوهای دانشگاه‌های دیگر و بی‌توجهی به سطح علمی دانشجویان از مواردی بود که دانشجو را برآن داشت تا برنامه ویژه‌ای برای پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی داشته باشد.

دانشجو درباره برگزاری آزمون کتبی ورود به مقطع دکترا به صورت متمرکز در حاشیه مراسم افتتاحیه المپیاد ورزشی دانشجویان دختر در دانشگاه سمنان در جمع خبرنگاران از برگزاری آزمون دکتری به صورت مرکزی و واحد خبر داد.

بر اساس این آزمون دانشجو مطابق با رشته درخواستی خود به دانشگاه معرفی می‌شود تا از طریق مصاحبه پذیرش این دانشجویان صورت ‌گیرد.

البته هنوز زمان دقیق و نحوه برگزاری آزمون متمرکز دکترای دانشگاه‌ها مشخص نیست و این در حالی است که فرصت داوطلبان این آزمون هر روز کم و کمتر می‌شود.

* دانشگاه‌های تک جنسیتی

سخن گفتن از افزایش تعداد دانشگاه‌های تک جنسیتی نیز با حاشیه‌هایی همراه بود. عده‌ای آن را جدا سازی جنسیتی در دانشگاه‌ها اعلام کردند، کامران دانشجو در پاسخ به این اتهامات تأکید کرد که وقتی در جامعه تقاضا و نیاز برای دانشگاه‌های تک‌جنسیتی وجود داشته باشد، چه اشکالی دارد که دانشگاه‌های بیشتری مانند دانشگاه الزهرا(س)، حضرت معصومه(س)، امام صادق(ع) و امام حسین(ع) که عملکرد خوبی هم ارائه داده‌اند، داشته باشیم.

* ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و اصلاح اساسنامه

عدم تعهد تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی و مباحثی همچون فعالیت غیرقانونی تعدادی از آنها وزارت علوم را بر آن داشت تا درباره این دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

کامران دانشجو بخشی از مشکلات این دانشگاه‌ها را مرتبط با اساسنامه آنها می‌داند و بر همین اساس در نشست شورای عالی نظارت بر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام کرد که اصلاح و بازنگری اساسنامه و تصویب آن در مرجع قانونی مربوطه در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار دارد.

اصلاح بندی از اساسنامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی در مورد اموال و دارایی‌های این مؤسسات یکی از مواردی است که به گفته وزیر علوم در بازنگری مورد توجه قرار می‌گیرد تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد.

حذف کلمه " غیرانتفاعی " از مواردی بود که قرار بود در اساسنامه جدید لحاظ شود، حذف این کلمه سروصداهایی را در رسانه‌ها بلند کرد گویا پس از مدتی حذف کلمه غیرانتفاعی منتفی شد.

اصلاح اساسنامه و مواردی که دانشجو مطرح کرده بود به قبل از اعلام نتایج کنکور ۸۹ برمی‌گردد، ‌در کنکور ۸۹ بسیاری از پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های غیرانتفاعی ثبت‌نام نکردند و مسئولان این دانشگاه‌ها مدعی ورشکستگی هستند.

* بازنگری سرفصل‌های درسی در حوزه علوم انسانی و بومی سازی آنها

بومی‌سازی رشته‌های دانشگاهی از زمان زاهدی وزیر سابق علوم آغاز شده بود، دانشجو در سخنرانی‌های خود اولین اندیشه محوری مورد نظر وزارت علوم دولت دهم را توجه به مبانی بومی و اعتقادی در تولید علوم انسانی اعلام کرد.

وی با بیان این‌که در تولید دانش انسانی بومی باید اهتمام ویژه‌ای به داشته‌ها و یافته‌های ملی و فکری خود داشته باشیم، گفت که ایران و اسلام از سرمایه‌های مادی و معنوی و میراثفکری و فرهنگی گرانقدری برخوردار است که می‌تواند دستمایه ساخت تمدنی بزرگ در جهان معاصر باشد.

البته بومی‌سازی علوم انسانی همچنان از مواردی است که اقدام مثمرثمری در این باره انجام نشده و اخیراً نیز بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه کشور در نامه‌ای به وزارت علوم خواستار پیگیری جدی‌تر این موضوع توسط وزیر علوم شدند.

* رسیدگی به وضعیت اجرای آرای کمیسیون موارد خاص

عدم اجرای آرای کمیسیون موارد خاص مرکزی وزارت علوم از مشکلاتی بود که از قبل از ورود دانشجو در وزات علوم وجود اشت.

پس از ارائه گزارش حوزه مشاوران جوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره عدم اجرای آرای کمیسیون موارد خاص مرکزی وزارت علوم توسط برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وی طی بخشنامه‌ای رسیدگی به تخلفات مربوطه را به هیئت مرکزی رسیدگی به تخلفات اداری وزارت علوم سپرد.

در این بخشنامه آمده بود که استنکاف از اجرای آراء، در صورتی که موجبات تضییع حقوق اشخاص ذی‌نفع را فراهم کند موضوع بلافاصله به هیئت مرکزی رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد شد.

* انتقال وزارت علوم به خارج از تهران

پس از اعلام مصوبه دولت مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی مجازند نسبت به انتقال بخشی از وزارتخانه و ستاد مرکزی به اطراف تهران و استان‌های همجوار تهران مانند قزوین و سمنان اقدام کنند، محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم برای بررسی وضعیت استان سمنان برای انتقال معاونت دانشجویی وزارت علوم به این استان سفر کرد و با مساعدت استانداری سمنان در ۲۴ کیلومتری سمنان از توابع مهدی شهر جایی به نام شهمیرزاد ساختمان ۴ طبقه‌ای برای معاونت دانشجویی وزارت علوم درنظر گرفته شده است.

به گفته دانشجو کارگروهی در هیئت دولت تشکیل شده است تا بررسی کند کدام پژوهشکده و پژوهشگاه با کدام دانشگاه سنخیت داشته و به کدام استان می‌توانند منتقل شوند تا پژوهشکده‌ها را در کنار دانشگاه‌ها قرار داده شود.

* انتقال دانشگاه جامع علمی کاربردی به وزارت کار

موضوع دیگری که برای مدتی سوژه خبرنگاران شد، بحثانتقال دانشگاه جامع علمی کاربردی به وزارت کار بود.

شایعات مربوط به این خبر از زمان مدیریت حسین بلندی، رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی ورق خورد.

خبر انتقال دانشگاه جامع علمی کاربردی با حجم بالای دانشجویی نگرانی شدیدی برای دانشجویان این دانشگاه به ارمغان آورد، کامران دانشجو در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون سراسری سال ۸۹ در دانشگاه علم و صنعت ایران اعلام کرد که این مسئله در شورای عالی اداری در بهمن ‌ماه سال گذشته تصویب شده بود که مصوبه آن در تاریخ ۴ تیرماه به وزارت علوم ابلاغ شد.

دانشجو خود را مجری این مصوبات ابلاغ شده اعلام کرد و از عدم پذیرش دانشجوی جدید توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۸۹ خبر داد.

بر اساس این مصوبه دانشگاه علمی کاربردی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و سازمان فنی و حرفه‌ای در سال ۸۹ با هم ادغام می‌شوند، این نهادها پس از ادغام به سازمان ملی مهارت تبدیل می‌شوند و هیچکدام از آنها پذیرش دانشجو نخواهند داشت و تنها کارآموز و یا مهارت‌آموز جذب خواهند کرد.

عدم پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۸۹ با اعتراض‌های شدید داوطلبان لغو شد و در سال ۸۹ نیز دانشگاه جامع پذیرش دانشجو داشت.

این موضع کمی که جلوتر رفت، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استعفا داد و سرپرست جدید این دانشگاه، حرف‌هایی مغایر با گفته‌های وزیر علوم ارایه داد.

عبدالرسول پورعباس در نخستین نشست خبری خود از طراحی دکترای مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و تأکید کرد که در برخی از رشته‌های دانشگاه جامع، مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد برگزار خواهد شد.

* طرح آیین‌نامه تسهیل نقل و انتقال دانشجویان

پس از بحثدانشگاه جامع علمی کاربردی آیین‌نامه تسهیل نقل و انتقال دانشجویان مطرح شد، دانشجو در نشست مشترک دانشجویان عضو تشکل‌های اسلامی دانشجویی با وزیر علوم تأکید کرد که آئین‌نامه انتقال دانشجویان با هدف تسهیل فرآیند انتقال به ویژه برای دانشجویان دختر آخرین مراحل تدوین را می‌گذراند و این آئین‌نامه به زودی ابلاغ و اعلام می‌شود و از مهرماه اجرایی خواهد شد.

دانشجو اعلام کرده بود که آیین‌نامه انتقال دانشجویان از مهر اجرایی می‌شود و این در حالی است که هنوز خبری از این آیین‌نامه نیست!

* عدم افزایش شهریه‌ها در سال ۸۹ نسبت به سال گذشته

شهریه دانشگاه‌ها هر سال حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یافت اما شاید امسال اولین سالی باشد که وزیر علوم از عدم افزایش شهریه دانشگاه‌ها خبر داد.

کامران دانشجو در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران از عدم افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید خبر داد و اعلام کرد که با توجه به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، علی القاعده هیچ شهریه‌ای نباید افزایش یابد و اگر قرار باشد شهریه‌ای تغییر کند در سال تحصیلی آینده اعمال می‌شود.

دانشجو تأکید داشت که شهریه دانشگاه‌های غیرانتقاعی‌ و دانشگاه آزاد نیز امسال تغییری نمی‌کند.

البته تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه امیرکبیر در دوره‌های مجازی و دانشگاه آزاد عدم افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید را رعایت نکردند، اخبار مربوط به افزایش شهریه این دانشگاه‌ها اعلام شده است و جالب اینجاست که وزیر علوم تا کنون هیچ واکنشی در این زمنیه انجام نداده است.

* تشکیل سازمان امور دانشجویان

تشکیل سازمان امور دانشجویان که از ادغام معاونت دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویان ایجاد می‌شود نیز یکی از برنامه‌های وزیر علوم دولت دهم است.

به گفته کامران دانشجو تأسیس سازمان امور دانشجویان در برنامه پنجم توسعه دیده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی، افزایش اعتبارات وام شهریه در سال ۸۹ نسبت به سال گذشته، ساماندهی انتقال دانشجویان خارج از کشور به داخل، تشکیل جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تأسیس صندوق مربوطه، رتبه بندی مؤسسات پژوهشی کشور، تشکیل معاونت مستقل فرهنگی در دانشگاه‌ها و بازنگری در هیئت‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی، ساماندهی دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، اصلاح ساختار سازمانی حوزه ستادی وزارت علوم، اجرای ماده ۲۴ برنامه پنجم توسعه(تأسیس دو سازمان جدید در حوزه ستادی وزارت علوم، پذیرش دانشجو برای ظرفیت مازاد با قیمت تمام شده در دانشگاه‌ها) و رسیدگی به مدارک تحصیلی مدیران از اقدامات دیگر کامران دانشجو طی یک سال گذشته بود.

با توجه به مسائل انتخابات و نوع فعالیت دانشگاه‌ها، کامران دانشجو در طی فعالیت یک ساله خود فراز و نشیب‌های زیادی را گذراند، اما نکته جالب توجه این بود که به رغم تأکیدی که روابط عمومی این وزارتخانه برای برگزاری ماهانه نشست‌های خبری داشت، نه تنها نشست‌های خبری به طور مستمر برگزار نشد و تعدادی از معاونان و مدیرکل‌های این وزاتخانه حتی برای یکبار خبرنگاران را ندیدند، وزیر این وزارتخانه نیز در طی یک سال گذشته حتی یک نشست خبری با خبرنگاران برگزار نکرد و اکثر اخباری که از وی منتشر شده است، یا در برنامه‌های خبری بوده یا در حاشیه برنامه‌ها.