تلاش آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریسم

به گزارشافکارخبر،یک سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ۲۰۱۶ به همراه یک عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه طرح‌هایی در کنگره خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم هستند.

به دنبال ناکامی مخالفان برجام در کنگره آمریکا در ضدیت با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵، ‌ مخالفان همچنان دست از تلاشها برای مخالفت و ضدیت با ایران دست برنداشته‌اند و این تلاشها تشدید شده است.

اخیرا یک قانونگذار جمهوریخواه با ارائه طرحی بر لزوم پرداخت غرامت از محل اموال بلوکه شده ایران به برخی اتباع آمریکایی شده؛ ‌ اتباعی که وی آنها را «قربانیان اقدامات تروریستی ایران» خوانده است(جزئیات بیشتر).

به گزارش پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، اکنون اقدامی دیگر از سوی دو قانونگذار جمهوریخواه برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم در جریان است.

«تد کروز» سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با ارائه طرحی به سنا خواستار قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست «تروریسم» شده و در مجلس نمایندگان آمریکا نیز «مایکل مک کائول» از حزب جمهوریخواه در حال پیگیری طرحی مشابه در این مجلس است.

با قرار گرفتن گروه یا سازمانی در لیست «تروریسم»، ‌ مقامات آمریکایی می‌توانند هر فرد، ‌شرکت و یا گروهی را به بهانه ارائه هر گونه کمک مادی و یا ارائه پول، آموزش، حمل و نقل و غیره در لیست تحریم‌ها قرار دهند.

«تایمز اسرائیل» نوشت: «مک کائول در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار طرح پیشنهادی خود را برای قرار دادن نام سپاه پاسداران(در لیست تروریسم) مطرح کرده بود اما به دنبال ناکامی مخالفان توافق هسته‌ای ایران در مانع شدن از رئیس‌جمهور باراک اوباما در برداشتن تحریمها، ‌ طرح او موافقانی پیدا کرده است».

موافقان اقدام تقنینی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در کنگره آمریکا معتقدند که مفاد برجام و توافق هسته‌ای به نفع سپاه پاسداران بوده و این نهاد از آن سود می‌برد.

پایگاه صهیونیستی گزارش داد: «قانونگذاران جمهوریخواه طی هفته جاری تلاش خود را برای قرار دادن و شناخته شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی ازسرگرفتند. سناتور تد کروز طی هفته اخیر طرح تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان تروریسم را معرفی کرد».

تد کروز، ‌نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۱۶ روز چهارشنبه(دیروز) مدعی شد: ‌ «برای بیش از سه دهه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حامی مهم تروریسم در سراسر جهان بوده است اما برای سالها آمریکا موسسات و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را تحریم‌کرده‌اند در حالی که به خود این سازمان توجهی نشده است».

از سوی دیگر، مایکل مک کائول جمهوریخواه هم در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: آمریکا باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را سازمانی تروریستی بخواند. رئیسجمهور(آمریکا) مدعی است که علی رغم توافق هستهای و رفع تحریمها،از تحریمهای تروریسم ضد ایران حمایت میکند. شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی خارجی راه نشان خواهد داد که رئیسجمهور واقعا متعهد به مقابله با اقدامات تروریستی ایران است.