روحانی: دیوارهای غلط تحریم را فرو می ریزیم

به گزارش افکارخبر، حجت الاسلام حسن روحانی در همایش ملی «روز روستا» که صبح امروز در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، به موضوع توافق هسته ای ایران با ۱ + ۵ اشاره کرد و با بیان اینکه «همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می ریزیم» اظهارداشت: افتخارات ملی ما اختصاص به گروه خاصی ندارد، آنانی که در بحثبرجام، تلاش دارند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی می خواهند کار کنند؟

رییس جمهور همچنین به حادثه غمبار منا اشاره کرد و با تسلیت مجدد به خانواده قربانیان و تشریح پیگیریهای دولت گفت: ایران اولین کشوری است که توانست اجساد مطهر حادثه منا را برگرداند و دولت به تلاشهایش ادامه می دهد.

روحانی اظهار داشت: همه مشکلاتی که دولت وظیفه دارد برای روستاییان عزیز انجام دهد به دلیل وظیفه ملی و انقلابی روستاییان است.

وی افزود: روستاییان در تحلیل سیاسی آگاه هستند و شهر با روستا فرقی نمی‌کند. روستایی‌ها همراه با شهری‌ها خوب می‌فهمند و درک می‌کنند، در انتخابات ۹۲ روستاییان درک خود را نشان دادند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در انتخابات آینده هم، روستاییان به کسانی رای می‌دهند که لایق‌ترین برای خدمت به این ملت هستند، تصریح کرد: یک افتخار دیگر را در اسفندماه شاهد خواهیم بود. همانطور که بیان شد روستاییان ما بیش از جمعیت خود در انقلاب، دفاع مقدس و تولید، افتخارات ملی دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات ملی روستاییان حضور در انتخابات خواهد بود، اضافه کرد: انتخاب آنها مهم است.

وی گفت: از نظر دولت، حزب و جناح فرق نمی‌کند و برای ما این مهم است که سالم‌ترین و بهترین افراد و کسانی که ملی می‌اندیشند، وارد صحنه شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مسائل ملی ما باید کشوری و ملی مسائل را ببینیم، خاطرنشان کرد: نباید دید جناحی و حزبی داشته باشیم و کسانی که دارای این ویژگی‌ها هستند، باید وارد صحنه شوند.

روحانی تصریح کرد: اگر روستایی می‌خواهد از روستا دل بکند، باید دید چرا این‌طور می‌شود؟ چرا صفای روستا را رها می‌کند؟ روستایی عاشق شهر نیست و علاقه‌ای هم به شهر ندارد.

علم، درمان و اشتغال نباید کالایی برای شهر باشد

وی با اشاره به دو مساله مهم در مورد هجرت روستاییان به شهر، افزود: یک مساله خدمات عمومی است و علم، درمان و اشتغال نباید کالایی برای شهر باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه و دولت باید دست به دست هم دهیم تا خدمات عمومی را در روستا احیا کنیم گفت: در بخش بهداشت در این دو سال قدم‌های مهمی برداشته شده است و همه آنها برای این است که روستاییان ما برای خدمات پزشکی مجبور به حرکت به سمت شهر نباشند.

روحانی با بیان اینکه تمرکززدایی در همه چیز مهم است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم علم، دانش و فناوری را به مناطق روستایی ببریم، این مساله تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه همه می‌دانید با افزایش خشکسالی و کاهش منابع زیرزمینی روبرو هستیم، ادامه داد: از زمان کوروش در کتیبه‌ها دعایی وجود دارد که خدایا ما را از خشکسالی و دروغ دور بدار، تجربه کردید و دیدید که دروغ چه بلایی بر سر ما آورد و متاسفانه خشکسالی را شاهد هستیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بارور کردن ابرها کاری فرعی است، تصریح کرد: در خشکسالی دست ما به سوی آسمان است و همواره می‌دانیم که رحمت خداوند نازل می‌شود؛ به هر حال خشکسالی در سطح جهان به رفتار نادرست بشر و طبیعت برمی‌گردد.

روحانی با بیان اینکه اقدام نادرست در جامعه ایران پیامد نادرست خواهد داشت، افزود: بهره‌وری را باید درست کرده و از آب بهتر استفاده کنیم. با کشاورزی سنتی نمی‌توانیم مردم را در روستاها ثروتمند کنیم.

وی گفت: ناچاریم تحول ایجاد کرده و شکل زمین‌های زراعی را بر مبنای بهره‌وری تغییر دهیم. ماشین‌آلات را هم باید بر مبنای بهره‌وری تغییر داده و با کمترین آب، بیشترین محصول را برداریم.

رئیس‌جمهور بر آشنایی وزیر کشاورزی با مساله کشاورزی تاکید کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های خوبی داریم و در شیلات، دامداری و باغداری باید تحول ایجاد کنیم. ما علیرغم خشکسالی باید صادرکننده میوه و بسیاری از محصولات کشاورزی در منطقه باشیم.

روحانی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید گندم، خاطرنشان کرد: اگر روستایی‌ها آورده‌ای برای تولید و اشتغال پایدار داشته باشند، دولت باید دو برابر، سه برابر و در مناطق مرزی ۹ برابر در کنار آنها باشد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون شرایطی داریم که ناچاریم از فناوری‌های نو استفاده کنیم، تصریح کرد: این مساله هم‌اکنون در حال انجام است. دولت در زمینه اقدامات و خدمات عمومی در حد توان اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از ابتدای انقلاب ۱۰۴ هزار کیلومتر جاده آسفالت روستایی احداثشده است، گفت: در دو سال گذشته ۶ هزار کیلومتر توانسته‌ایم جاده‌ آسفالت روستایی ایجاد کنیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم امسال چهار هزار کیلومتر دیگر احداثشود.

روحانی افزود: روستاییان ما مشکلات زیادی دارند و در زمینه آب آشامیدنی روستایی باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار است که ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای آب روستایی بگیریم و امروز قول میدهم این کار را انجام دهیم.