گزارش برجام به نفع منافع ملی تمام نشد

به گزارش افکارخبر، " مهدی فضائلی " و " مصطفی کواکبیان " هر دو از فعالان رسانه ای و سیاسی کشور در برنامه نگاه یک به بررسی برجام و محتوای گزارش کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

منافع ملی در برنامه جامع اقدام مشترک لحاظ شده است


در ابتدای این برنامه مصطفی کواکبیان از فعالان سیاسی اصلاح طلب کشور درباره برجام گفت: بنده بر این باورم که تیم مذاکره کننده هسته ای یک تیم تخصصی و مورد اعتماد نظام است و با توجه به اینکه این تیم با تمام مواردی که ممکن است مطرح باشد اشراف کامل دارد دستاورد خوبی را برای کشور به ارمغان آورده است.

وی ادامه داد: ما از روز اول گفتیم که بعضی از مباحثممکن است محدودیت هایی را پیش بیاورد که به ناچار باید پذیرا باشد چرا که اگر در یک شرایط طبیعی بودیم مذاکره نمی کردیم و محدودیت ها را نمی پذیرفتیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: منافع ملی در جمع بندی مجموعه داده ها و ستادها در برنامه جامع اقدام مشترک لحاظ شده است و بنده نظر مثبتی به برجام دارم.

کواکبیان با بیان که برجام دستاوردهای بسیار خوبی داشته ادامه داد: از ابتدای شروع مذاکرات مقام معظم رهبری تعبیری تحت عنوان نرمش قهرمانانه به کار بردند که این تعبیر مشخصا یک زمینه ذهنی ایجاد می کرد که احتمالا در این مذاکرات برد کامل نخواهیم داشت و نشان می داد که ما باید با حفظ منافع ملی مشکلات دیپلماسی را در این بخش حل کنیم.

وی اضافه کرد: هم چنین ما باید بپذیریم که هرگز دنبال بمب هسته ای نبودیم و فتوای مقام معظم رهبری موید این موضوع است و بخش سوم این است که جدایی از دستاوردها در برجام هجمه بسیار وسیعی علیه ایران ایجاد شده بود که ما با این مذاکرات توانستیم اقتدار و قدرت ایران را نشان دهیم.

وی یادآور شد: در تاریخ مشاهده نمی کنیم که وزیر خارجه آمریکا ۱۸ روز در یک جا برای انجام مذاکره مستقر باشد ولی این اتفاق در مذاکره با ایران افتاد بنابراین نفس این امر خود یک دستاورد محسوب می شود.

متن برجام تفسیربردار است


مهدی فضایلی دیگر فعال سیاسی اصولگرای کشورمان در خصوص متن برجام گفت: سه موضوع را باید در بررسی برجام تفکیک کنیم که یکی متن برجام است دوم قطع نامه های شورای امنیت و سوم دو سندی است که کسی از محتوای آن خبر ندارد.

وی ادامه داد: اگر روی متن برجام تمرکز کنیم متوجه خواهیم شد که قسمت هایی از متن تفسیربردار است و متن در جاهایی شفاف نیست که این نگرانی ها را افزایش می دهد.

این فعال ادامه داد: از طرف دیگر چون کلمات و واژه ها تفسیر را قبول می کنند یک سری حرف ها خارج از متن زده می شوند که تطبیق آن با متن دشوار است.

فضایلی اظهار داشت: در برجام نکات مثبت و منفی وجود دارد و باید به آن نگاه کنیم و متوجه شویم که کدام یک از آنها سنگین تر است.

وی ادامه داد: یک شرایط حاکم در مذاکرات و بستری است که این متن در درون آن متولد شده و به ثمر نشسته است البته من فکر می کنم این شرایط را ما نمی توانیم از متن منفک کنیم و کسانی که می خواهند تحلیل و اظهارنظر کنند اگر صرفا به متن توجه کنند دچار مشکل خواهند شد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: چیزی که ما به عنوان راهبرد اسم آن را نرمش قهرمانانه می گذاریم یک عده ای مایل بودند که بیشتر طرف نرمش آن را بگیرند و طرف دیگر علاقه مند بودند که بعد قهرمانی آن را تقویت کنند اما چیزی که از مجموع فرمایشات رهبری متوجه می شویم هر دوی این هاست.

فضایلی ادامه داد: این سیاست مبتنی بر شرایط حاکم بر مذاکرات از جمله واقعیات امروز جامعه، شرایط اقتصادی کشور و ظرفیت این دولت بود.

اگر پسابرجام را به خوبی مدیریت کنیم ضعف های موجود در آن مرتفع خواهد شد


وی ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه کنیم فضای پسابرجام است که اگر بتوانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم و ضعف های موجود برجام تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد و اگر نتوانیم پسابرجام را مدیریت کنیم نقاط قوت برجام هم به ضعف تبدیل می گردد.

کلیات برجام باید در مجلس به رای گذاشته می شد نه جزییات آن

در ادامه برنامه کواکبیان فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده معتقدم مجلس می بایست کلیات برجام را بررسی می کرد و وارد جزییات نمی شد.

گزارش کمیسیون برجام به نفع منافع ملی تمام نشد


وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون برجام نه تنها به نفع منافع ملی تمام نشد بلکه در چندین جا ما به ۱ + ۵ چراغ سبز نشان دادیم که آنها در یک بندهایی می توانستند ما را بیشتر تهدید کنند گفت: مجلس تصمیم گرفت که در راستای بررسی برجام کمیسیون ویژه ای تشکیل شود اما در این کمیسیون یک جریان خاصی قالب شد و این طور نبود که نماد اکثریت مجلس اصولگرا باشند لذا بنده معتقد بودم می شد بهتر از این عمل کرد.


مهدی فضایلی فعال سیاسی اصولگرا نیز در ادامه همین بحثگفت: برای حصول اطمینان از اینکه برجام تعیین کننده منافع ملی و امنیت ملی است صرف این که ما بگوییم به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم کفایت نمی کند و هیچ منافاتی ندارد که با اعتماد به تیم مذاکره کننده موضوع در نهادهای قانونی کشور طی شود بنابراین دو مسیر برای بررسی برجام تصمیم گرفته شد که یکی شورای عالی امنیت ملی بود و دیگری مجلس شورای اسلامی که این دو مسیر به صورت موازی برجام را بررسی کردند.

متن گزارش کمیسیون برجام قابل دفاع است


فضایلی با تاکید براینکه در مجموع متن گزارش کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی را قابل دفاع می دانم گفت: معتقدم که اعضای کمیسیون نگاه منصفانه ای به برجام داشتند و ادبیات به کار گرفته شده در این گزارش ادبیات قابل دفاعی است.

ضرروتی نداشت که کمیسیون ویژه برجام در مجلس تشکیل شود


مصطفی کواکبیان با اشاره به شکل گیری کمیسیون ویژه برجام در مجلس گفت: ضرورتی نداشت که کمیسیون ویژه ای برای بررسی برجام تشکیل شود چرا که بررسی برجام از وظایف ذاتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است.

فضایلی در ادامه برنامه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی مشخصاً مخالف متن برجام است گفت: جهت گیری کشورهای غربی مشخصاً آمریکا بر این بود که هیچ چیزی به عنوان هسته ای نداشته باشیم.

این فعال سیاسی اصول گرا یکی از دلایل خوب بودن متن برجام را مخالفت رژیم صهیونیستی با آن دانست و عنوان کرد: باید ببینیم علت و فلسفه مخالفت رژیم صهیونیستی با متن برجام چیست.

وی با اشاره به تحریم‌های ۴ گانه کنگره؛ دولت آمریکا،؛ اتحادیه اروپا و قطعنامه های شورای امنیت بر علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در متن برجام بر این تحریم‌ها اشاره شده است اما هیچ گونه اشاره ای به تحریم‌های ایالتی آمریکا صورت نگرفته است زیرا ایالت‌ها اختیار وضع قوانین دارند لذا می‌توانند تحریم‌هایی را بر علیه ایران وضع کنند.

فضایلی با اشاره به تحریم‌های مربوط به کنگره آمریکا گفت: دولت آمریکا نسبت به آن چه که مربوط به کنگره است اختیاری ندارد لذا تلاش می‌کند کنگره را متقاعد کند تا تحریم‌ها لغو شود.

این فعال سیاسی اصول گرا با بیان این که تحریم‌های کنگره به قوت خود باقی است بیان کرد: دولت آمریکا ضمانتی برای از بین بردن تحریم‌ها ندارد.

وی با اشاره به این که در متن برجام در ۳ جا کلمه تعلیق اشاره شده است گفت: اشاره به لغو تحریم‌ها در متن نشده است.

فضایلی با اشاره به این که کلمه لغو در متن برجام در رابطه با تحریم‌های دولت آمریکا آمده است اظهار داشت: اگر دولت آمریکا نخواهد مصوبه خود را اجرا کند جایی برای دفاع باقی نمی‌ماند.

در رقابت‌های سیاسی انصاف نباید زیر پا گذاشته شود


این فعال سیاسی اصول گرا با تاکید بر این که در رقابت‌های سیاسی انصاف نباید زیر پا گذاشته شود خاطر نشان کرد: نباید دستاوردهای قبلی را در بازی‌های سیاسی نادیده گرفت.

وی با بیان این که در این ماجرا باید از دو دستگی پرهیز کنیم گفت: مجلس خانه ملت است پس باید در آن هم زبانی صورت گیرد.

وزیر امور خارجه بهترین گزینه برای ریاست دیپلماسی ایران است


کواکبیان با اشاره به این که اصل را باید در عدم اعتماد بر طرف مقابل گذاشت گفت: وزیر امور خارجه بهترین گزینه برای ریاست دیپلماسی ایران است.

وی با اشاره به گفته های رندی شرمن مبنی بر این که ظریف بارها در مذاکرات فریادهایی کشیده است گفت: گزارش کمیسیون برجام بر این بوده که در برخی موارد کلیدی مبنا بر عدم اعتماد به آمریکا نبوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به این که امروز برای کشور روز مهمی به حساب می‌آید گفت: تاریخ ۲۶ مهر وحی منزل نیست لذا برخی از دوستانمان می‌گفتند هیچ گزندی به ما نمی‌رسد که اگر کنگره‌ی آمریکا مسئله برجام را تصویب نکند.

بزرگ مخالف توافق اسرائیل است

کواکبیان با اشاره به این که بزرگ‌ترین مخالف این توافق، اسرائیل است خاطر نشان کرد: لابی ضد انقلاب ایرانی پول خرج می‌کند تا کنگره مخالف توافق باشد.

وی با اشاره به این که کسانی که از اول مخالفت داشتند و طرفدار دولت قبل بودند نمی‌توانند منصفانه گزارش برجام را تنظیم کنند گفت: در متن برجام هر سه واژه لغو، توقف و تعلیق آمده است لذا یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای برجام مطرح شدن این سه واژه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که روز اجرا برای توافق هنوز آغاز نشده است اما عملاً خیلی از تحریم‌ها برداشته شده است گفت: برخی از تحریم‌ها هم وزن نیستند به طوری که تحریم‌های شورای امنیت با تحریم‌های کنگره و تحریم‌های کنگره با تحریم‌های آمریکا متفاوت است.

کواکبیان با تاکید بر این که با کلیات ورود مجلس به این بحثموافق هستم ادامه داد: از سوی دیگر با شیوه کار پیرامون متن برجام مخالف هستم.

امروز فرجام برجام در مجلس خواهد بود

وی با اشاره به این که اکثریت مجلس با طرح یک فوریتی موافق هستند ادامه داد: امروز فرجام برجام در مجلس خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این سؤال که اگر این راه را در مذاکرات نمی‌رفتیم جایگزینش چه بود گفت: بهترین روش دیپلماسی است.

کواکبیان با اشاره به این که مرجع تقلید تاکید کردهاند که هر چه سریعتر تکلیف این موضوع مشخص شود گفت: تشدید اختلافات در داخل راهی برای نفوذ است لذا با اجماع داخلی میتوان به توافقات بهتر دست یابیم.