تصویب مهمترین طرح مجلس در ۲۰ دقیقه!

به گزارش افکارخبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند.

کلیات طرح مذکور که مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود روز یکشنبه به تصویب رسید و قرار بود جزئیات آن در جلسه امروز مورد رسیدگی قرار گیرد.

طبق گفته اعضای هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون امنیت ملی، این طرح بیش از ۲۰۰ پیشنهاد اصلاحی از سوی نمایندگان داشت و به نظر می‌رسید که بررسی این پیشنهاد در صحن علنی چندین جلسه را به خود اختصاص دهد اما صبح امروز تنها در حالی که ۲۰ دقیقه از آغاز جلسه علنی مجلس گذشته بود با اقدام هیئت رئیسه این طرح ظرف مدت کوتاهی به تصویب رسید.

جلسه علنی صبح امروز مجلس ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه آغاز شد و جزییات طرح برجام در ۸ و ۵۰ دقیقه به تصویب رسید.

هیئت رئیسه در حالی طرح مذکور را به رای وکلای ملت گذاشت که تنها ۳ پیشنهاد اصلاحی از سوی حسین سبحانی‌نیا و جواد جهانگیرزاده بیان شد و اجازه بیان دیگر پیشنهادات به دیگر وکلای ملت داده نشد.

این روند سریع بررسی طرح مذکور در صحن علنی مجلس اعتراض نمایندگان را در بر داشت تا جایی که حمید رسایی نماینده مردم تهران در جایگاه هیئت رئیسه حضور یافت و نسبت به اینکه در بررسی پیشنهادات اجازه صحبت به موافقان و مخالفان داده نمی‌شود و رئیس مجلس به سرعت پیشنهادات را به سرعت به رای می‌گذارد انتقاداتی را مطرح کرد.

نکته جالب توجه این بود که لاریجانی از آنجا که در جریان رای‌گیری برای یک پیشنهاد بود توجهی به سخنان رسایی نداشت و وقتی با اصرار رسایی مواجه شد با دست رسایی را به عقب راند و به او گفت که چرا در اینجا حضور یافته‌ای؟

پس از آن جمع گسترده‌ای از نمایندگان مجلس از جمله اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در جایگاه هیئت رئیسه و اطراف لاریجانی حضور یافتند اما رئیس مجلس دستور قرائت جزئیات طرح را برای رای‌گیری صادر کرد و در حالی که نمایندگان تصمیم داشتند مانع از رای‌گیری طرح شوند تا بتوانند پیشنهادات خود را مطرح کنند، جزئیات طرح مذکور قرائت شد و به رای گذاشته شد. این موضوع بیش از پیش اعتراض نمایندگان را بوجود آورد.

اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس که بر اصرار خود برای بیان پیشنهادات اصلاحی مصر بود حاضر نمی‌شدند جایگاه هیئت رئیسه را ترک کنند اما جزئیات این طرح در میان اعتراضات آنها قرائت شد و به رای گذاشته شد.

پس از تصویب جزئیات طرح اجرای برجام، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در حالی جایگاه هیئت رئیسه را ترک کرد که اشک می‌ریخت. گریه‌های این نماینده تهران در صحن مجلس نقدی جدی بر روند بررسی این طرح بود. برخی از اعضای فراکسیون اصولگرایان نیز اطراف او جمع شدند.

پس از تصویب این طرح حمید رسایی با در دست گرفتن پلاکارتی که روی آن نوشته بود " این قانون‌شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست " انتقاد خود را نشان داد.

همچنین در جریان رای‌گیری برای این طرح، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران به نزدیکی جایگاه هیئت رئیسه رفت و فریاد می‌زد و می‌گفت " این تصمیم آنهاست، مجلس هم این موضوع را به گردن گرفته است ".

یکی دیگر از حاشیه‌های جلسه علنی امروز حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و وزیر امور خارجه بود. این افراد که احتمالا گمان می‌کردند بررسی جزئیات این طرح زمان زیادی به طول می‌انجامد و لازم است تا در مورد پیشنهادات، نمایندگان دولت نیز به روال همیشگی پاسخ دهند، در حین قرائت جزئیات این طرح در هیئت رئیسه از آنجا که حس کردند دیگر به حضورشان در صحن علنی نیازی نیست، صحن علنی را ترک کردند.

شابد بتوان گفت که تصویب با سرعت جزئیات طرحی با این اهمیت برای اعضای تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه نیز جالب و تعجبآور بود.