پیام کشورهای عضو سازمان ملل به ایران

به گزارش افکارخبر، یان الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در حاشیه دیدار با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از این دیدار اظهار داشت: گفت‌وگوهای موثری با دوست و همکار ۳۵ ساله خود داشتیم و در خصوص شرایط منطقه و راهکارهای صلح‌آمیز که منجر به ایجاد صلح در منطقه می‌شود، صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه ما در این گفت‌وگوها بر راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه و یمن تمرکز کردیم افزود: همچنین بر اهمیت رویارویی و مقابله با تروریسم در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه نکاتی را مطرح کردیم و بر لزوم ایجاد امنیت در منطقه که تحت تاثیر تروریسم و افراط‌گرایی قرار گرفته است، گفت‌وگوهایی داشتیم تا راهکارهای حل این بحران پیدا شود.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با اشاره به پیامی که بیانگر احساسات سازمان ملل و کشورهای عضو این سازمان بود را به آقای ولایتی رساندم و پیام این بود که اکثریت دولت‌ها از توافق هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ حمایت کردند.

الیاسون ادامه داد: امیدواریم این توافق راه را برای گفت‌وگوهای سازنده باز کند. ضمن اینکه از همکاری بین ایران و سازمان ملل تشکر می‌کنم.

در ادامه علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور فعال یان الیاسون در سازمان ملل و نقش وی در ایجاد صلح گفت: آقای الیاسون تلاش زیادی را برای ایجاد صلح بین ایران و عراق کردند و شایستگی وی در سازمان ملل به ثبت رسیده است و شخصیت و سابقه بسیار ارزشمند آقای الیاسون در فعالیت‌هایی که باعثشده حضور وی در مناطق آشوب‌زده موثر باشد.

وی افزود: در مورد مسئله عراق، یمن و سوریه هر دوی ما اعتقاد راسخ سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران را بیان کردیم و معتقدیم که تمامیت ارضی عراق، سوریه و یمن باید حفظ شود و مشکل این کشورها راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل سیاسی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: من به آقای الیاسون گفتم که تلاش سازمان ملل به عنوان سازمانی بی‌طرف می‌تواند برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه آشوب‌زده موثر باشد.

ولایتی خاطر نشان کرد: بدون تردید باید از دخالت بیگانگان با حضور سازمان ملل جلوگیری شود و مبارزه با تروریسم باید به عنوان هدف مشترک سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گیرد.