سازمان ملل ملعبه دست قدرت‌های بزرگ است

به گزارشافکارخبر،سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست خبری با یان الیاسون قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد که امروز سه‌شنبه در محل این شورا برگزار شد، گفت: ما در دوره‌ای هستیم که سازمان ملل ملعبه دست قدرت‌هاست که ماجرای یمن یکی از نمونه‌های آن می‌باشد. اگر اتفاقی مثل یمن در کشوری که دوست آمریکایی‌ها بود رخ می‌داد آنها حتماً از خیزش مردم حمایت می‌کردند که اوکراین نمونه آن بود، اما درباره یمن دیدیم که اجازه دادند عربستان این خیزش مردمی را سرکوب کند.

وی افزود: سازمان ملل می‌توانست در موضوع یمن کمک‌ کننده باشد، اما این کار انجام نشد و این سازمان تا آنجا ملعبه شده که عربستان توانست جلوی قطعنامه حقوق بشری که جنایات این کشور در یمن را محکوم می‌کرد، بگیرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه در سوریه جاه‌طلبی برخی حکومت‌های منطقه و مداخله‌های غرب و آمریکا جنایات کنونی را رقم زده است، گفت: ‌ اگر روزی گروه‌های تروریستی را داشتیم، امروز شاهد لشکر تروریستی هستیم که منابع و سلاح دارند و از حمایت دولت‌های منطقه و غرب برخوردار هستند.

خرازی ابراز امیدواری کرد که تصمیم روسیه برای سرکوب داعش به نتیجه برسد و زمینه برای مذاکرات سیاسی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ناتوانی سازمان ملل در جنگ‌ها و شکل‌گیری ائتلاف‌ها در خارج از سازمان ملل یکی از پدیده‌هایی است که طی سال‌های گذشته با آن روبرو بوده‌ایم، افزود: این موضوع باعثتضعیف سازمان ملل شده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: سؤال اساسی این است که چرا ائتلاف‌ها شکل می‌گیرد و در موضوع یمن سازمان ملل باید در قبال تهاجم ائتلاف ساکت باشد یا تحرکی نداشته باشد؟

خرازی ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت با تغییر ساختار و نمایندگی مجموع کشورهای عضو سازمان ملل، بتواند نقش موثرتری ایفا کند.