دیدار و گفتگوی قائم مقام بان کی مون و ظریف

به گزارشافکارخبر،قائم مقام دبیر کل سازمان ملل در این دیدار گزارشی از نتائج سفر خود به منطقه از جمله بررسی تحولات یمن و سوریه را ارائه کرد و افزود‌: " در این رایزنی‌ها آخرین تحولات یمن، سوریه و گسترش فزاینده تروریسم و ناامنی مرزها و راه‌های برون رفت از بحران‌های جاری مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفته است. "

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل با تاکید بر لزوم کمک همه کشورها به حل مسائل موجود, مذاکرات خود با مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران را سازنده توصیف کرد و اظهار داشت: " نقش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات منطقه مورد توجه سازمان ملل است و رایزنی‌های مستمر با جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات یمن و سوریه برای برقراری امنیت و ثبات حائز اهمیت می‌باشد. "

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص تحولات یمن اظهار داشت: " موضوع اصلی یمن توجه به خواسته‌های مردم یمن و توافق گروه‌های یمنی متشکل از تمامی مذاهب و گروه‌های مختلف است و در تلاش برای حل مشکلات و مسائل جاری مردم یمن پرهیز از رویکردهای مداخله‌گرایانه خارجی و تحمیلی باید مورد توجه قرار گیرد. "

محمد جواد ظریف درخصوص تحولات سوریه اظهار داشت: " تهدید اصلی در سوریه حضور و فعالیت و جنایات گروه‌های تروریستی و تکفیری است که امروز امنیت مردم و ثبات سوریه را مورد تهدید جدی قرار داده و خیل عظیم آوارگان در منطقه و از جمله به سوی اروپا یکی از نتایج بحران جاری می‌باشد. "

وی افزود: " امروز اولویت مشترک جهانیان باید رفع این تهدید و مواجه با تهدیدات ناشی از این پدیده ضد بشری باشد. "

وزیر امور خارجه کشورمان اهمیت راه‌حل‌های سیاسی برای برون رفت از بحران‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: " شناخت صحیح بحران‌ها و عوامل تشدید کننده و کاهنده آن‌، به ذهنیت‌ها و نگرش‌های رهبران سیاسی منطقه نسبت به نوع تهدیدات واقعی و انگیزه‌ها در نحوه رویارویی با آن ارتباط مستقیم دارد و واقعیات منطقه باید واقع بینانه مورد بررسی قرار گیرد. "

ظریف اضافه کرد: "جمهوری اسلامی ایران با توجه به خطراتی که زندگی مردم سوریه را مورد هدف قرار داده است و همچنین توجه به اصول و عناصر مهم مبتنی بر اراده و خواست مردم سوریه و احترام به حاکمیت این کشور، برای کمک به حل بحران و مشورت و رایزنی در این زمینه آمادگی دارد و حضور هیات معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل و رایزنی با اتحادیه اروپا نیز در همین چهارچوب است."