حضور ایران در سوریه، استشاری است نه نظامی

به گزارشافکارخبر،«عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن رد حضور نظامی ایران در این کشور، گفت: ایران در سوریه حضور استشاری دارد، نه نظامی.

وی با اشاره به عملیات نظامی روسیه علیه تروریست های تکفیری در سوریه، تصریح کرد: پس از مشارکت نظامی روسیه در سوریه پیشروی ارتش در مقابله با گروه های تروریستی بیشتر شد و امیدواری بیشتری برای پاکسازی مناطق مختلف از تکفیریها به وجود آمد.

این مقام سوری تأکید کرد: دخالت نظامی روسیه در سوریه این پیام واضح را در بر دارد که هیچ کشوری حق ندارد برای تجزیه و تقسیم سوریه و دخالت در امور داخلی آن توطئه چینی کند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن «ناکارآمد» خواندن حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش علیه مواضع این گروه در سوریه، اظهار داشت: در طول یک سال، تنها ۱۱۸ عضو داعش در حملات ائتلاف بین المللی کشته شدند و این بدان معناست که آمریکا در مبارزه با داعش جدی نبوده و در این خصوص راست نمی گوید.

وی ادامه داد: آمریکایی ها به شدت دولت عراق را به منظور عقب نشینی از هماهنگی با دولت دمشق برای مبارزه با تروریسم تحت فشار قرار داده اند.

الزعبی با اشاره به انفجار اخیر در آنکارا ترکیه و کشته شدن بیش از ۵۰ نفر، گفت: تروریسم، یکی از ابزار مورد علاقه اردوغان است و انفجار اخیر، تظاهراتی را هدف قرار داد که شرکت کنندگان در آن به سیاست های وی اعتراض داشتند؛ بنابراین اردوغان از این انفجار بزرگترین سود را برد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در بخش دیگری از سخنان خود به تجاوز نظامی آل سعود در یمن اشاره کرده و گفت: آل سعود در یمن گرفتار خواهد شد و پیامدهای این تجاوز بدون شک دامان گیر خاندان سعودی خواهد شد.

الزعبی با بیان اینکه مخالفان دولت سوریه طرح اخیر استفان دی میستورا را نخواهند پذیرفت، تأکید کرد: علت این مسأله این است که مخالفان در ظاهر شعار سیاسی سر می دهند اما در واقع سلاح به دست گرفته و با دولت مبارزه می کنند.