فراهم سازی زمینه‌ سفر رئیس جمهور اندونزی به ایران

به گزارشافکارخبر،«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی که امروز(چهارشنبه) در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد، ظهر امروز با حضور در محل وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه در پایان این دیدار بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه مشترک دیدار وزرای خارجه دو کشور سازنده و پربار عنوان و اعلام شد که سفر وزیر خارجه اندونزی به تهران نشانه تعهد و پایبندی مستحکم اندونزی در توسعه همکاری دوجانبه با ایران است.

براساس این بیانیه دو طرف بر این اعتقاد هستند که در این سفر هر دو کشور می‌توانند از فرصت‌های بسیار زیاد موجود در جهت تقویت هر چه بیشتر سطح همکاری و ارتقای آن به سطح عالی‌تر استفاده کنند.

وزرای خارجه دو کشور پیشرفت حاصل شده در همکاری‌های دوجانبه از زمان سفر حسن روحانی به اندونزی در ۳ اردیبهشت ۹۴ برای شرکت در کنفرانس سران آسیا - آفریقا در جاکارتا را بررسی کردند و در این دیدار چگونگی و نحوه برخورد با چالش‌ها مورد بحثقرار گرفت و اقدامات عملی مناسب از سوی دو طرف پیشنهاد شد.

دو طرف همچنین در این بیانیه از روند رو به افزایش سطح همکاری دو کشور که طیف وسیعی از روابط دوجانبه به خصوص در بخش‌های انرژی، بازرگانی، تحقیقات و … را در بر گرفته و همچنین از طریق مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای بررسی تهدیدات مشترک نظیر تروریسم و جرایم سازمان‌یافته استقبال کردند.

دو وزیر خارجه بر این نکته تأکید کردند که طرفین از روابط و همکاری خوب و مستحکم با یکدیگر منتفع شده و این همکاری باعثگسترش صلح، امنیت، مردم‌سالاری، رفاه و توسعه در مناطق خود و ارتقای چهره صلح‌آمیز اسلام در عرصه بین‌الملل خواهد شد.

مرسودی و ظریف از نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در وین نیز استقبال و نسبت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک ابراز امیدواری کرده و آمادگی خود را برای همکاری نزدیک‌تر درباره ابتکارات و برنامه‌های همکاری‌های دوجانبه در ‌آینده اعلام کردند.

وزیران خارجه ایران و اندونزی از تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه بین دو کشور در سال‌های اخیر که نقش مهمی در تقویت روابط دوستانه و دوجانبه داشته ابراز رضایت کرده و توافق کردند تا برای تحقق سفر رسمی جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی به ایران در تاریخی که متعاقباً از سوی دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد، کار کرده و زمینه‌های لازم برای کسب دستاورد حداکثری از این سفر را فراهم کنند.

دو طرف همچنین سازوکارهای دوجانبه و منظم موجود از جمله کمیته مشورتی دوجانبه، کمیسیون مشترک اقتصادی و بازرگانی، رایزنی‌های کنسولی، کمیته مشترک تحقیقات و فناوری و گفت‌وگوهای حقوق بشری را از جمله تمهیدات سازنده و مفید برای تبادل تجربیات، رایزنی و هماهنگی برنامه‌ها و سیاست‌های خود ارزیابی کردند.

ظریف و مرسودی توافق کردند تا به همکاری‌های دیرینه دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی که تأمین‌کننده منافع مشترک دو کشور در دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در سطح جهان و مناطق خود می‌باشد، بیش از گذشته شتاب بخشند.

به گزارش فارس، طرفین همچنین نسبت به گسترش همکاری دو کشور در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی تأکید و بر اهمیت تعامل مردم - مردم در تقویت دوستی تفاهم و احترام متقابل به ویژه بین جوانان دو کشور تأکید کردند.

در این بیانیه مشترک طرف ایرانی از نقش مهم اندونزی در آسه‌آن به ویژه در زمینه تلاش برای ایجاد جامعه یکپارچه در این اتحادیه تمجید و تمایل خود را برای همکاری نزدیک‌تر با آسه‌آن در زمینه‌های اقتصادی، ‌ فرهنگی، علوم و فناوری و ارتقای سطح همکاری بیشتر با این سازمان و همچنین سازمان همکاری اقتصادی اعلام کرد.

طرف اندونزیایی نیز حمایت پایدار خود از حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای در چارچوب NPT و موافقتنامه پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی اتمی را اعلام و تأکید کرد که حقوق مسلم همه اعضای NPT در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای جزو حقوق اولیه هر یک از کشورهای عضو است.

وزرای خارجه ایران و اندونزی همچنین بر تعمیق همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، خشونت و افراط‌گرایی توافق و با قدردانی از فراخوان ایران از کشورهای جهان برای مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت تأکید کردند که بایستی به موضوع تروریسم با دیدگاه و رویکردی جامع پرداخت.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه دو کشور در مجموع روابط بین دو کشور را در وضعیت مطلوب ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کردند که این روابط و همکاری‌های دوجانبه در سال‌های آتی همچنان رشد و توسعه یابد.

وزیر خارجه اندونزی در پایان مراتب قدردانی خود از همتای ایرانی را به خاطر استقبال گرم، میهماننوازی و تمهیدات بسیار خوب سفر ابراز داشت.