به گزارش افکارخبر، تا وضع عادی نشود نمی‌توان آثار و ضربات این تحریم‌ها را دید و به مصلحت کشور هم نیست. سایه جنگ بر سر کشور افتاده شده بود ولی با شجاعت دولت و همکاری مجلس و شورای نگهبان در روزهای آخر و تدبیر مقام معظم رهبری امروز کار به جایی رسیده است که برجام فقط باید اجرا شود!

به گزارش ایلنا، او افزوده است: البته اجرای آن شرایطی دارد که آژانس باید تایید کند که ایران اقداماتش را انجام داده است.

*حرف‌های آقای هاشمی به صورت مشخص، دو مسئله تأثیر تحریم‌ها و خطر جنگ را مورد بزرگنمایی قرار می‌دهد.

اما در این باره واقعیتها و نکاتی وجود دارد.



درباره مسئله تحریم‌ها: اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران به گواه گزارش نهادهای رسمی و به گواه صحبت‌های چهره‌هایی همچون توکلی، لاریجانی، رضایی، آصفی و دیگران هیچگاه بیشتر از ۳۰ درصد نبوده است.

ضمن اینکه بر اساس تئوری‌های علمی اساساً تحریم اقتصاد یک کشور به تعبیری که آقای هاشمی رفسنجانی به کار برده است ممکن و میسور نیست.

از این واقعیت هم که بگذریم، مسئله «آسیب تحریم» نیز چیزی نیست که فقط آقای هاشمی و چند شخص خاص دیگر بتوانند آنرا ببینند و سایرین نسبت به این قضیه دچار کوری یا کورنگی باشند!

این آثار گسترده که بویژه طی ۲ سال اخیر از سوی آقای هاشمی و یک جریان خاص با تعبیراتی مثل باتلاق تحریم، طناب دار، استخوان خرد شده، چیزی که آب خوردن هم به آن وصل است و … از آن یاد می‌شود چرا در زندگی عمومی و معیشت مردم قابل نشان دادن و لمس نیست؟!

دقت شود که از نظر قاطبه مردم، چیزهایی مثل سختی اخذ ویزای شینگن، نبود هواپیمای آکبند در ایرلاین‌های ایرانی، عدم توانایی برای تأسیس بانک در سایر کشورها، گران شدن سفر توریستی به بارسلونا، هزینه‌های بالای تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان و نبود پرواز مستقیم تهران _ واشنگتن هیچ اهمیتی ندارد و بعنوان اثر تحریم! شناخته نمی‌شود.

بله! یقیناً مشکلاتی در معیشت مردم وجود دارد. مشکلاتی که اولاً از جنس مشکلات اشاره شده نیستند، ثانیاً راه حل آنها رفع سوء مدیریت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی است نه دل بستن به برجام و مذاکره! و ثالثاً این مشکلات در همیشه تاریخ و در تمام اقتصادهای دنیا نیز وجود داشته و خواهند داشت.

آیا آقای هاشمی حاضر است اقتصادی را به افکار عمومی نشان دهد که در آن مشکل اقتصادی یا معیشتی وجود ندارد؟!

آیا آقای هاشمی حاضر است به مردم بگوید در همین روزها، بیش از ۴۰ میلیون نفر در آمریکا محتاج نان شب هستند و از دولت کوپن شام رایگان دریافت می‌کنند؟!

و درباره جنگ: حقیقت این است که تا پیش از ۲ سال اخیر تصور می‌شد آقای هاشمی در میان سایر مسئولان سابق، از تصور و تحلیل دقیق‌تری نسبت به چیزی به نام «جنگ» برخوردار باشد.

مطالعه و تدقیق در تاریخ جنگ‌های ۱۰۰ سال اخیر جهان نشان می‌دهد که هیچ جنگ و تجاوز بزرگی با مذاکره رفع نشده است.

این در حالی است که اساساً تصور مذاکره‌پذیری برای یک دولت متجاوز یا ظالم که قصد جنگ دارد نیز تصور درستی نیست.(کما اینکه نه عربستان در یمن مذاکره کرد نه اسرائیل در ابتدای حمله به غزه و نه آمریکا در حمله به ویتنام و افغانستان و عراق!)

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری چند سال قبل در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به همین مسئله اذعان کرد که آمریکا نشان داده است در صورت عزم تصمیم برای حمله به یک کشور، منتظر رعایت پروتکل‌ها و قراردادهای بین‌المللی نمی‌ماند.

همچنین از آنجا که اشاره آقای هاشمی بصورت مستقیم «آمریکا» را نشان می‌دهد باید بیان کرد که آمریکا قبل از این، طعم تلخ رویارویی «مستقیم» و «نیابتی» با ایران را که چیزی جز «شکست» نبوده، چشیده است و لذا اگر حمله نمی‌کند به دلیل همین تجربه‌هاست نه به دلیل اقدام مفخّم وزارت خارجه دولت یازدهم ایران.

آمریکا در برخی جبهه‌های جنگ ایران و عراق و در جنگ نفتکش‌ها بصورت مستقیم وارد کارزار با جمهوری اسلامی ایران شد و طرفی جز شکست برنبست.

بیابان‌های ایران هم که یا محل دفن کماندوهای دلتا هستند یا محل زنده‌گیری پهپاد RQ۱۷۰ آمریکا.

آمریکا همچنین در جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان با صهیونیست‌ها که توسط مقاماتش اذعان کرده بود جنگی میان نمایندگان ایران و آمریکاست نیز شکست مفتضحانه‌ای خورده است.

و همینطور در جنگ‌های غزه و ایضاً در جنگ سوریه که لابد آقای هاشمی می‌داند که آمریکا از ترس جمهوری اسلامی ایران بود که جرأت حتی شلیک یک گلوله علیه سوریه را هم پیدا نکرد.(اشاره به مقطعی در سال ۹۳ که آمریکا قصد داشت بصورت جدی وارد جنگ علیه سوریه شود)

اکنون باید پرسید که وقتی نه منطقاً عزمی برای جنگ علیه قدرت بنیان‌برافکن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و نه کسی تجربه خوبی از این کار دارد؛ پس طبق گفته آقای هاشمی دقیقاً سایه کدام جنگ از جمهوری اسلامی ایران رفع شده است؟!

گفتنیست، سرلشکر ایزدی، معاون اشراف فرماندهی کل قوا اخیراً در همین زمینه با اشاره به بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران گفته بود: ‌ امروز ایران یک قدرت جهانی است.

وی تصریح کرده بود: قطعا در جنگ سخت دشمن نمی‌تواند حریف ما شود.

همچنین دریادار تنگسیری، جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز به تازگی در بخشی از یک گفتوگو با بیان اینکه شاید دشمن، ما را از برخی مجموعههای درون کشور بهتر بشناسد، گفته بود: یعنی آمریکا بیشتر ما را میشناسد تا برخی در داخل! آنها یک حساب دیگر روی ما باز میکنند اما میبینیم یک مسئول از ما اینقدر شُل برخورد میکند که خیال میکند با یک بمباران همه چیز جمع میشود. اینطور نیست...