۳۰ میلیارد دلار سلاح در دست داعش است

به گزارش افکارخبر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز(سه‌شنبه) در همایش نفت و نیرو که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار داشت: تردیدی نیست که کشور ایران به علت اینکه یک کشور نفتی و گازی است کاملا مورد توجه مسئولان ارشد قرار دارد.

لاریجانی افزود: وضعیت نسبی ما در صنایع به این حوزه مربوط می‌شود در بخش قانون‌گذاری مجلس نیز بخش عمده‌ای از فکر ما در این حوزه است که چگونه می‌شود صنایع نفت و گاز و ملی‌سازی آن را مورد توجه بیشتری قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: هرچند که در ایجاد انرژی تنوع بسیاری وجود دارد اما مصرف نفت و گاز بیش از سایر انرژی‌ها مورد توجه قرار دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به دو دسته از کشورهای مصرف‌کننده انرژی اشاره و تصریح کرد: دسته اول کشورهایی هستند که نیازمند واردات انرژی مانند نفت و گاز هستند که این دسته دغدغه‌های خاص خود را دارند؛ دسته دوم نیز صاحبان انرژی نفت و گاز هستند که به نوعی دیگر دغدغه دارند. سوال اینجاست که چگونه می‌توانند از یک امنیت پایدار در انرژی برخوردار باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب خود عنوان کرد: دغدغه گروه دوم که دغدغه سازمان انرژی اتمی است یا کشور ما نیز هست چگونگی استفاده از انرژی به صورت بهینه و اینکه چگونه می‌توانند از منابع برای توسعه پایدار و واقعی در کشورشان استفاده کنند.

وی در همین رابطه یادآور شد: آیا این دو دغدغه در یک وضعیت اطمینان‌بخشی قرار دارد یا با چالش‌هایی نیز مواجه است. در کشورهای وارد کننده انرژی به دلیل بحران‌های سیاسی به نظر می‌رسد بیشتر از گذشته شرایط آشفته و شلوغی دارد.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: شرایط منطقه هیچ گاه مانند اکنون به این میزان پرالتهاب و شلوغ نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حملات تروریستی منطقه متذکر شد: در حال حاضر تروریسم یک مشکل حاد برای منطقه شده است. کشورهای منطقه به نحوی با تروریسم درگیر هستند که نابسامانی‌های امنیتی زیادی را در کشورهای منطقه ایجاد کرده است لذا همین مسئله و آشفتگی که تروریسم در منطقه ایجاد کرده بر امنیت انرژی نیز سایه می‌اندازد.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: دولت مستقری برای ایجاد این امنیت وجود ندارد. عراق نیز درگیر حملات تروریست و گروهک داعش شده است. تروریست‌ها دیگر مانند تروریست‌های دیروز نیستند بلکه آنها اکنون از یک پشتوانه وسیع برخوردار هستند.

لاریجانی ضمن یادآور شدن جنایات گروهک تروریستی داعش یادآور شد: داعش بیش از ۳۰ میلیارد دلار سلاح در دست دارد که پروسه تروریسم آن را در منطقه گسترش می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوال مطرح این است که چه ارزیابی‌ای از این ناآرامی‌ها و جریان‌های بحران‌ساز در منطقه خواهیم داشت. برای پاسخ باید به سابقه دو دهه اخیر منطقه توجه کرد که در این دو دهه موضوع تروریسم و پراکندگی آن در منطقه گسترش پیدا کرده است. در این میان باید رقم جریان‌های تروریستی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که در نتیجه‌ای که ارزیابی‌های مطلب مذکور برداشت می‌شود که رقم جریان‌های تروریستی از نظر کمی و کیفی رشد جهشی داشته است.

لاریجانی به دیگر حملات و جنایات تروریست در منطقه اشاره کرد و متذکر شد: جریان تروریستی امروز نه تنها در حوزه شرق منطقه از جمله افغانستان و پاکستان گسترش پیدا کرده است بلکه در کشورهایی چون عراق و لیبی هزار نفر نیز به این جریان پیوسته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مسیر مبارزه با تروریسم همین مسیر فعلی باشد و در صحنه عمل اقدام موثری صورت نگیرد به نظر می‌رسد در این راستا رشدیافتگی بیشتر می‌شود که به دنبال آن امنیت انرژی با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

وی در ادامه لزوم حرکت بین‌المللی در جهت مقابله با تروریست را مطرح کرد و متذکر شد: در حال حاضر و با وجود شرایط کنونی باید یک حرکت بین‌المللی در جهت مقابله با تروریسم صورت گیرد که بتواند شرایط را کنترل کند چراکه این مقابله به امنیت انرژی ختم می‌شود.

لاریجانی سیاست جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه بیان کرد و ادامه داد: سیاست کشور ما ایجاد امنیت پایدار منطقه‌ای است چرا که این سیاست به نفع همه کشورهای منطقه است که می‌تواند امنیت انرژی را به وجود بیاورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کرد: وظیفه اسلامی و انسانی ما ایجاد این امنیت است چراکه از نظر منافع ملی به نفع ما است.

وی عنوان کرد که اگر منطقه دچار آشوب شود کشور ما نیز به دنبال آن گرفتار خواهد شد. وقتی عراق دچار بحران حمله تروریستی داعش شد ما به اقلیم کردستان کمک کردیم تا بتواند وضعیت مستقری پیدا کند.

وی استراتژی جمهوری اسلامی ایران را یک استراتژی امن عنوان کرد که این تنها یک شعار نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه راهکارهایی جهت مقابله با گروهک داعش و تروریست در منطقه تصریح کرد: همه باید کمک کنیم تا ماجرای تروریسم در منطقه خاتمه پیدا کرده و یک آرامشی در منطقه به وجود آید.

لاریجانی کشور ایران را کشوری معرفی کرد که دارای سابقه تمدن چند هزارساله است که فراز و فرودهای بسیاری را از جمله اشغال مغول‌ها تحمل کرد و توانسته این قوم را در درون خود هضم کند.

لاریجانی با اشاره به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) تاکید کرد: شعار امام حسین(ع) این بود که مردن در عزت گواراتر از زندگی زیر بار ذلت است. مردم به پاسداشت این غیرت دینی پس از هزار و ۴۰۰ سال همچنان به سوگ می‌نشینند. این یک سوگواری دولتی نیست این شعار در فرهنگ ایرانی نهادینه شد که در مقابل هجوم، اشغال و تجاوز ایستادگی کنند و همین است که ایران را حفظ کرده است و جلوه آن را ما در جنگ علیه صدام مشاهده کردیم. ما در این جنگ ۲۰۰ هزار شهید دادیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ یادآور شد: ۱۲ سال است که ماجراجویی هسته‌ای ادامه داشت. این ایرانی‌های صبور بودند که حرف ناحق را نپذیرفتند لذا این ایستادگی پاسخ داد. ایران به دلیل عزتمندی که دارد از یک امنیت پایدار برخوردار بوده که صیانت‌بخش است.

لاریجانی در ادامه عنوان کرد: کشورهایی که صاحب انرژی هستند آیا از آن استفاده بهینه می‌کنند؟ این کشورها در منطقه ما نگاه توسعه‌ کوتاه‌مدت دارند و بودجه آنها متکی به انرژی است لذا در آنها یک توسعه پایدار که پیشرفت‌های فنی را در بر داشته باشد نمی‌بینیم.

وی به وضعیت کشور ایران در همین راستا نیز اشاره کرد و گفت که وضعیت ما نیز دارای شرایط متوسطی است. مزیت تحریم‌ها این بود که ما بتوانیم از نفت فاصله بگیریم. وضعیت ایران از دیگر کشورها در همین زمینه بهتر است که باید به سرانجام برسد. لذا باید از نیروهای متخصص و فراگیر استفاده کرد که بتوان اتکا و بنیه فنی کشور را تقویت کرد.

وی ادامه داد: پس از ماجرای هسته‌ای که مدت زیادی به طول انجامید قطعا می‌شد زودتر این مسئله را حل کرد ولی گاهی در مسائل بین‌المللی چاره‌ای جز این نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مذاکرات نفس‌گیر دوساله به پایان رسید که این شرایط خوبی است که همواره انتظاراتی به دنبال دارد. همچنین شرایطی را به وجود آورد که کشورهای علاقمند با ما همکاری کنند و از این رو این کشورها باید سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را روشن‌تر بشناسند.

لاریجانی در ادامه به دو هدف مهم در بخش انرژی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این اهداف بهره‌ جستن از منابع انرژی برای توسعه فراگیر در کشور است و دیگری استفاده بهینه در مصرف داخلی است که در این راستا قانونی در مجلس به تصویب رسید که بهره‌وری را در این زمینه بیشتر کنیم.

وی یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران تمرکز در بخش مذکور است که در سیاست‌های کلی همچنین برنامه ششم این برنامه در دستور کار است. باید از نظر کار و توسعه کشور نیرو و بخش خصوصی از نظر سرمایه و تکنولوژی را بیشتر کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت بیشتر جهت ساماندهی بخش انرژی نیز اشاره کرد و گفت که در اجرای قانون فوق‌الذکر گرچه نواقصی وجود دارد ولی باید برنامه‌ریزی‌های صحیح دراین راستا صورت گیرد ولی اگر قانون بخواهد ما حاضریم لایحه‌ای از سوی دولت در این رابطه ارائه شود.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: تا وقتی رقابت‌ها سالم نباشد بخش خصوصی نمی‌گذارد یک رقابت سالم به وجود آید. فضا باید برای حضور در بخش‌های صنعتی بیشتر شود.

وی به سیاست‌های پیش روی مجلس نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما سیاست‌هایی پیش رو داریم از جمله تنازلی است که باید بین امنیت انرژی و انتقال تکنولوژی به وجود آوریم. ما علاقه نداریم که در دوره جدید با محصولات و سرمایه‌گذاری صرف فقط کار کنیم. باید راه روشنی رد مسیر قرار دهیم که امنیت و انتقال تکنولوژی در صنعت نفت و گاز به وجود ‌آید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید این فکر را کاملا نهادینه کنیم که اگر می‌خواهیم برای ۲۰ سال آینده ایران فکر کنیم باید نیروهایی با دانش و تسلط کافی داشته باشیم لذا باید این بخش را مورد حمایت جدی قرار دهیم.

لاریجانی به چند قانون تصویب شده در مجلس در این راستا اشاره کرد و گفت: یک یاز این مبانی تسهیل فضای کسب و کار است. این قانون می‌تواند پشتوانه خوبی برای کسب و کار باشد همچنین برای کمک به رفع رکود طرحی از سوی دولت در مجلس مطرح شد که جهت خروج از رکود در شرایط فعلی کمک‌کننده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در دوره پس از تحریم‌ها باید فکر کنیم که چگونه گام درست برداریم. به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم چراکه این مسئله به چرخه تکمیلی کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: در کشور یک نقایص مقرراتی و قانونی برای سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد به ویژه متناسب با شرایط امروز که باید از سوی دولت مقرراتی در این زمینه وضع و در مجلس پشتیبانی شود اگر در این مقطع احتیاج به تغییر یا تکمیل برنامه‌ای هستیم باید لایحه‌ای مدون شود تا برای سرمایه‌گذاری گامی نوین برداریم.

در ادامه این برنامه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: آقای لاریجانی در مذاکرات برجام علیرغم فشارهای سنگینی که بر او وارد بود، ‌ نقش تعیین‌کننده‌ای در تصویب این طرح داشتند که از ایشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: باید قدرشناس این تلاش‌ها و تحمل فشارهای طاقت‌فرسا باشیم که به نسل سیاست‌مدار ما وارد شد.

انتهای پیام/